24 stycznia - Światowy Dzień Środków Masowego Przekazu

Data publikacji: 24 stycznia 2021

Został ustanowiony przez papieża Pawła VI w roku 1967. Na datę święta wybrano dzień 24 stycznia - w Kościele Katolickim tego dnia wspomina się św. Franciszka Salezego - patrona dziennikarzy.

Termin mass media powstał w Stanach Zjednoczonych w latach 40. XX w. i zwracał uwagę na główne cechy środków masowego przekazu: masowość produkcji i odbioru przekazów oraz schematyczność, prostotę i łatwą dostępność przekazywanych treści. W Polsce rozwój środków masowego przekazu z powodów politycznych i ustrojowych podlegał innym mechanizmom niż w krajach zachodnich; chociaż początki polskich środków masowego przekazu sięgają okresu międzywojennego, zwłaszcza gdy chodzi o prasę, próg umasowienia np. radia został przekroczony dopiero po wojnie, a telewizji w połowie lat 60. W PRL media, także prasa stronnictw i ugrupowań politycznych, podlegały kontroli państwa, od 1948 środki o zasięgu masowym były narzędziem polityki kulturalnej, określanej przez PZPR-owskie centrum władzy. Środki masowego przekazu spełniały jednocześnie funkcje informacyjne, propagandowe, rozrywkowe i edukacyjne; pryncypia ideologiczne, wykluczając naturalną na Zachodzie walkę mediów o odbiorcę, umożliwiły przekazywanie treści trudniejszych, klasyki artystycznej, eksperymentów twórczych, ale ograniczały przy tym rozwój treści o charakterze popularnym oraz ściśle limitowały i selekcjonowały dopływ takich treści z Zachodu. (fragment tekstu Mirosława Pęczaka)

źródło: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/srodki-masowego-przekazu;3984263.html





Oprac. Maria Wodzyńska