Diagnoza pedagogiczna - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2012-2021

Zestawienie do pobrania

KSIĄŻKI

1. Chojak Małgorzata, Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Warszawa 2021.

2. Cybis Natalia [i in.], Uczeń zdolny - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych : raport przygotowany w ramach projektu Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym. Warszawa 2013.

3. Deptuła Maria, Misiuk Agnieszka, Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa 2016.

4. Franczyk Anna, Krajewska Katarzyna, Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków 2017.

5. Głodkowska Joanna, Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata : diagnoza, możliwości rozwojowe i edukacyjne dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie stałości i zmienności w pedagogice specjalnej. Kraków 2012.

6. Górniewicz Ewa, Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń 2017.

7. Grudziewska Ewa (red.), Diagnoza w socjoterapii. Warszawa 2017.

8. Gruszczyk-Kolczyńska Edyta, Zielińska Ewa, Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej : jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków 2016.

9. Gruszczyk-Kolczyńska Edyta, Zielińska Ewa, Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej : jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków 2014.

10. Guziuk-Tkacz Marta, Siegień-Matyjewicz Alicja Joanna, Leksykon diagnostyki : psychopedagogika, pedagogika transkulturowa. Warszawa 2016.

11. Kohut Dorota (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii. Kraków 2015.

12. Krasowicz-Kupis Grażyna, Nowa psychologia dysleksji. Warszawa 2019.

13. Kruk-Lasocka Joanna, Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej. Wrocław 2012.

14. Kulesza Marta, Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa 2017.

15. Kwaśniewska Małgorzata, Lendzion Joanna (red.), Sześciolatek w roli ucznia : praca zbiorowa. Kielce 2016.

16. Naprawa Renata [i in.], Karta indywidualnych potrzeb ucznia : zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk 2012.

17. Niemierko Bolesław, Diagnostyka edukacyjna. Warszawa 2021.

18. Olempska-Wysocka Magdalena, Rozpoznawanie szans edukacyjnych dzieci niesłyszących na progu szkoły podstawowej : (badania z regionu łódzkiego). Poznań 2019.

19. Penczek Mateusz, Szafrańska Anida (red.), Wybrane przestrzenie niepełnosprawności : teoria, diagnoza, badania. Kraków 2018.

20. Podhájecká Mária, Gerka Vladimír, Gra edukacyjna oknem do poznawania dziecięcego świata.  Warszawa 2013.

21. Polaszek Wiesław [i in.], Diagnoza i wspomaganie w rozwoju dzieci uzdolnionych : Test Uzdolnień Wielorakich i materiały dydaktyczne. Warszawa 2014.

22. Reid Gavin, Dysleksja : podręcznik praktyka. Gdańsk 2018.

23. Riebisch Roswitha, Luszczyński Hubert, Diagnoza typów uczniów. Sopot 2014.

24. Skarbek Karolina, Wrońska Irmina, Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym : wskazówki dla nauczycieli dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Kraków 2013.

25. Skibska Joanna (red.), Diagnoza interdyscyplinarna : wybrane problemy. Kraków 2017.

26. Skibska Joanna, Borzęcka Anna, Twaróg-Kanus Agnieszka, Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne w percepcji nauczycieli szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych. Kraków 2020.

27. Stokowska-Zagdan Elżbieta, Przybysz-Zaremba Małgorzata, Stepaniuk Joanna, Wybrane obszary diagnozy, profilaktyki, terapii w teorii i praktyce pedagogicznej. Warszawa 2020.

28. Szkolak-Stępień Anna, Nauczyciele wczesnej edukacji wobec problemu diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się. Kraków 2017.

29. Światowska Aleksandra, Podejmij wyzwanie : materiały do określenia trudności w sferze przetwarzania sensorycznego bodźców dla dzieci, rodziców, terapeutów i nauczycieli. Gdańsk 2016.

30. Tanajewska Alicja, Naprawa Renata, Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : arkusz monitoringu rozwoju ucznia. Gdańsk 2014.

31. Tanajewska Alicja, Naprawa Renata, Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Gdańsk 2014.

32. Tanajewska Alicja, Naprawa Renata, Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym : karty pracy. Gdańsk 2014.

33. Tanajewska Alicja, Naprawa Renata, Kołodziejska Dorota, Diagnoza rozwoju dziecka przedszkolnego przed rozpoczęciem nauki w szkole : arkusz monitoringu rozwoju dziecka przedszkolnego. Gdańsk 2014.

34. Tanajewska Alicja, Naprawa Renata, Kołodziejska Dorota, Diagnoza rozwoju dziecka przedszkolnego przed rozpoczęciem nauki w szkole : karty pracy. Gdańsk 2014.

35. Tanajewska Alicja, Naprawa Renata, Kołodziejska Dorota, Diagnoza rozwoju dziecka przedszkolnego przed rozpoczęciem nauki w szkole : program do diagnozy i obserwacji dzieci przedszkolnych. Gdańsk 2014.

36. Wiatrowska Leokadia, Dmochowska Halina, Dziecko u progu szkoły : dojrzałość szkolna dzieci a ich gotowość do nauki. Kraków 2013.

37. Wójtowicz-Szefler Małgorzata, Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Cz. 1. Warszawa 2018.

38. Wysocka Ewa, Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania. Kraków 2013.

39. Załęska Sławomira, Karty do diagnozowania gotowości szkolnej. Warszawa 2013.

 

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

1. Adaśko Krystyna, Jasińska Marzena, Kmiecik Grażyna, Diagnoza pracy szkół czyli jak skutecznie wspomagać szkoły w rozwoju. Dyrektor Szkoły 2015, nr 3, s. 68-70.

2. Aleksiak Małgorzata, Czy warto dokonać samokontroli?. Doradca Nauczyciela Przedszkola 2013, nr 19, s. 50-51.

3. Arkusz zbiorczy potrzeb rozwojowych dzieci w grupie. Monitor Dyrektora Przedszkola 2016, nr 77, s. 31-34.

4. Bakierzyńska Anna, Cejmer Monika, Zestawienie bibliograficzne w wyborze na temat: dojrzałość szkolna, diagnoza pedagogiczna, adaptacja społeczna. Meritum 2013, nr 2, s. 73-74.

5. Baran Grzegorz, Kompetencje literackie uczniów - diagnoza 3 etapu edukacyjnego. Język Polski w Gimnazjum 2014/2015, nr 3, s. 43-60.

6. Bartoszewska Wioletta, Rozpoznanie potrzeb rozwojowych dziecka przed rozpoczęciem nauki w szkole.  Doradca Dyrektora Przedszkola 2014, nr 51, s. 18-19.

7. Bieńkowska Katarzyna, Diagnozowanie gotowości szkolnej dziecka z wadą słuchu w świetle nowej rzeczywistości edukacyjnej. Szkoła Specjalna 2013, nr 3, s. 174-183.

8. Binswanger-Stefańska Elżbieta, O niepowodzeniach z wczoraj i powodzeniach jutro. Edukacja i Dialog 2018, nr 7/8, s. 52-56.

9. Bryś Beata, Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów. Dyrektor Szkoły 2013, nr 5, s. 52-59.

10. Chodnicki Jerzy, Dylematy dydaktyki matematyki czy dylematy diagnostyki?. Ruch Pedagogiczny 2014, nr 2, s. 93-99.

11. Chojnicka Izabela, Narzędzie ADOS-2 w praktyce diagnostycznej niepsychologa. Forum Logopedy 2020, nr 35, s. 22-27.

12. Dąbrowska Anna, O przydatności dla pedagogów diagnoz edukacyjnych w zakresie badania piśmienności młodzieży - uwagi na marginesie analizy dokumentacji egzaminów gimnazjalnych. Kwartalnik Pedagogiczny 2019, nr 4, s. 53-70.

13. Dziamska Dorota, Tiereszko Janina Krystyna, Zabawy diagnozujące w przedszkolu. Wychowanie w Przedszkolu 2018, nr 2, s. 30-35.

14. Elsner Danuta, Efekt pierwszego wrażenia. Dyrektor Szkoły 2015, nr 4, s. 28-30.

15. Goetz Magdalena, Czego unikać przy rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia. Głos Pedagogiczny 2017, nr 90, s. 17-20.

16. Goetz Magdalena, Pod czujnym okiem. Głos Nauczycielski 2016, nr 51/52, s. 18-19.

17. Grochowalska Marzenna, Zadania egzaminacyjne po szkole podstawowej. Matematyka w Szkole 2013, nr 71, s. 56-58.

18. Groenwald Maria, Nadmiar jako problem diagnostyki edukacyjnej. Kwartalnik Edukacyjny 2015, nr 4, s. 24-38.

19. Groenwald Maria, Diagnozowanie - między etyką bliskiego a dalekiego zasięgu. Ruch Pedagogiczny 2014, nr 2, s. 39-54.

20. Guziuk-Tkacz Marta, Diagnostyka psychopedagogiczna problemów przystosowawczych i (e)migrantów o charakterze transkulturowym. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, s. 76-93.

21. Gyzińska Elżbieta, Poznaj mnie, jeśli chcesz mnie nauczyć. Bliżej Przedszkola 2012, nr 10, s. 68-69.

22. Jakubowski Maciej, Muszyński Marek, Czas na diagnozę. Głos Nauczycielski 2018, nr 17, s. 11.

23. Jaroszewski Marcin, O poznawaniu dziecka - praktyka autorskiego procesu diagnostycznego.  Remedium 2014, nr 4, s. 22-24.

24. Kalinowska Alina, Wyniki badań trzecioklasistów jako diagnoza kontekstów  nauczania matematyki w klasach najmłodszych. Ruch Pedagogiczny 2014, nr 2, s. 147-155.

25. Kierznowski Łukasz, O podstawowych związkach prawa i diagnostyki edukacyjnej. Kultura i Edukacja 2018, nr 1, s. 54-69.

26. Kochanowska Ewa, Procedury diagnozowania gotowości szkolnej dzieci w opiniach nauczycieli wychowania przedszkolnego : doniesienia z badań porównawczych w Polsce i w Republice Czeskiej.  Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2017, nr 9, s. 43-53.

27. Kondratek Bartosz, Pokropek Artur, IRT i pomiar edukacyjny. Edukacja 2013, nr 4, s. 42-66.

28. Korczewska Elżbieta, Diagnoza przedszkolna - klucz do nauki w klasie pierwszej. Doradca Nauczyciela Przedszkola 2012, nr 7, s. 4-9.

29. Kordzińska-Grabowska Anna, Wszystko, co aktualne w kwestii gotowości szkolnej. Doradca Dyrektora Przedszkola 2014, nr 52, s. 49-52.

30. Kordzińska-Grabowska Anna, Wszystko, co aktualne w kwestii gotowości szkolnej. Doradca Nauczyciela Przedszkola 2014, nr 28, s. 42-47.

31. Kos Ewa, Przebieg procesu pedagogicznej diagnozy ucznia w pracy nauczyciela wychowawcy.  Nauczyciel i Szkoła 2016, nr 1, s. 59-73.

32. Kozera-Mikuła Patrycja, Pomoc dziecku i jego rodzinie. Wychowawca 2014, nr 1, s. 8-13.

33. Krzymowska Ewelina, Profilaktyka, diagnoza i terapia a skuteczność kształcenia. Wychowawca 2015, nr 10, s. 6-7.

34. Kubala-Kulpińska Aleksandra, Proces diagnostyczny w szkole. Życie Szkoły 2018, nr 3, s. 2-6, 8.

35. Kubala-Kulpińska Aleksandra, Wpływ diagnozy uczniów na wyniki szkoły. Monitor Dyrektora Szkoły 2015, nr 50, s. 56-59.

36. Kubala-Kulpińska Aleksandra, Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Głos Pedagogiczny 2013, nr 48, s. 29-30.

37. Kulesza Ewa Maria, Diagnoza potencjału poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym. Cz. 6, Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Szkoła Specjalna 2012, nr 1, s. 8-22.

38. Leśniewska Katarzyna, Działania wychowawcze pod lupą. Głos Pedagogiczny 2013, nr 50, s. 3-7.

39. Luszczynski Hubert, Riebisch Roswitha, Co daje diagnoza typów uczniów?. Dyrektor Szkoły 2014, nr 11, s. 60-62.

40. Łoskot Katarzyna, Nowy uczeń nowe potrzeby : postępowanie diagnostyczne na użytek pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Doradca Dyrektora Szkoły 2012, nr 25, s. 20-23.

41. Łoskot Małgorzata, Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego uczniów. Cz. 3, Zawartość merytoryczna. Głos Pedagogiczny 2021, nr 123, s. 19-22.

42. Łoskot Małgorzata, Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego uczniów. Cz. 1, Diagnoza potrzeb i problemów szkolnej społeczności. Głos Pedagogiczny 2021, nr 122, s. 31-34.

43. Łoskot Małgorzata, Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego uczniów. Cz. 2, Czynniki chroniące związane ze szkołą - klimat i kultura szkoły, rola nauczyciela. Głos Pedagogiczny 2021, nr 122, s. 35-38.

44. Łoskot Małgorzata, Opinia o uczniu wystawiona przez szkołę. Głos Pedagogiczny 2019/2020, nr 113, s. 6-9.

45. Łoskot Małgorzata, Warsztat badawczo-diagnostyczny pedagoga szkolnego. Głos Pedagogiczny 2018, nr 103, s. 48-52.

46. Łoskot Małgorzata, Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalistycznego. Głos Pedagogiczny 2017, nr 91, s. 14-16.

47. Łoskot Małgorzata, Metody diagnozowania środowiska rodzinnego dziecka. Głos Pedagogiczny 2016, nr 79, s. 48-51.

48. Łoskot Małgorzata, Prawidłowa diagnoza ucznia. Głos Pedagogiczny 2015, nr 65, s. 46-49.

49. Łoskot Małgorzata, Narzędzia diagnostyczne. Głos Pedagogiczny 2013, nr 46, s. 48-49.

50. Łoskot Małgorzata, Test sprawdzający ryzyko uzależnienia od hazardu według dra Thorstena Heedta dla młodzieży starszej. Głos Pedagogiczny 2013, nr 46, s. 29.

51. Łoskot Małgorzata, Depresja dziecięco-młodzieżowa - kryteria diagnostyczne. Głos Pedagogiczny 2012, nr 43, s. 24-25.

52. Mach Maria, Jak wspierać, żeby nie zaszkodzić? : stwarzanie najlepszych warunków dla rozwoju uzdolnień uczniów w szkole i poza nią. Meritum 2020, nr 1, s. 2-9.

53. Mądrowska Wiesława, Wnioskowanie do poradni psychologiczno-pedagogicznej o pogłębioną diagnozę rozwoju dziecka. Monitor Dyrektora Przedszkola 2019, nr 3, s. 45-47.

54. Mądrowska Wiesława, Nauczyciele we współpracy z rodzicami w zakresie wspomagania rozwoju dziecka. Doradca Dyrektora Przedszkola 2014, nr 56, s. 4-9.

55. Neska Sebastian, Wykorzystanie testów wybranych zdolności koordynacyjnych w diagnozie funkcjonalnej dzieci i młodzieży w procesie edukacyjnym. Wychowanie na co Dzień 2016, nr 2, s. 21-24.

56. Niemierko Bolesław, Jak pomagać a nie szkodzić uczniom ocenianiem szkolnym. Edukacja i Dialog 2018, nr 7/8, s. 31-38.

57. Niemierko Bolesław, Psychologists as educational diagnosticians. On the track of typologyn. Kwartalnik Pedagogiczny 2015, nr 4, 118-129.

58. Niemierko Bolesław, Dwie dekady dojrzewania diagnostyki edukacyjnej w Polsce. Ruch Pedagogiczny 2014, nr 2, s. 5-26.

59. Niemierko Bolesław, Zalcman Rafał, Uchwycić balans, rzecz o meandrach oceniania. Edukacja i Dialog 2018, nr 7/8, s. 40-50.

60. Nowel Ewa, Polska Rama Kwalifikacji - jak razem objaśniać szkolną rzeczywistość. Język Polski w Gimnazjum 2017/2018, nr 1, s. 17-31.

61. Orzechowska Margaryta, Koncepcja diagnozy. Matematyka w Szkole 2013, nr 71, s. 51-55.

62. Pająk Witold, O pewnym badaniu diagnostycznym z matematyki w liceum. Matematyka 2014, nr 9, s. 42-50.

63. Paszkiewicz Aneta, Diagnozowanie środowiska rodzinnego. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2012, nr 6, s. 28-34.

64. Pawłowska-Niedbała Anna, Kolekcja indywidualnego rozwoju - odpowiedź na potrzeby edukacyjne każdego dziecka. Wychowanie w Przedszkolu 2016, nr 8, s.52-53.

65. Pokropek Artur, Modele psychometryczne w pomiarze diagnostycznym. Edukacja 2013, nr 4, s. 20-41.

66. Rusin Kinga, Schemat opinii szkolnej o uczniu, wydawanej na potrzeby poradni psychologiczno-pedagogicznej (PPP). Doradca Dyrektora Szkoły 2014, nr 43, s. 27-29.

67. Rybicka Kornelia, Plebański Stanisław, Diagnoza edukacyjna w kontekście wyborów czytelniczych. Język Polski w Liceum 2016/2017, nr 2, s. 9-22.

68. Sadoń-Osowiecka Teresa, Dydaktyczne dyskursy w diagnostycznych rozważaniach o  przedmiotach przyrodniczych na konferencjach diagnostyki edukacyjnej. Ruch Pedagogiczny 2014, nr 2, s. 101-110.

69. Sierota Agata, Perspektywy zmian w pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Remedium 2019, nr 2, s. 8-9.

70. Skorupiński Piotr Maciej, Recepcja koncepcji trafności w diagnostyce edukacyjnej. Ruch Pedagogiczny 2014, nr 2,  s. 55-65.

71. Stochmiałek Jerzy, Doskonalenie procedur diagnostycznych w pedagogice specjalnej.  Niepełnosprawność i Rehabilitacja 2015, nr 2, s. 16-33.

72. Stróżyński Klemens, Między badaniem a sprawdzaniem : pedagogiczny spacer po linie. Dyrektor Szkoły 2016, nr 4, s. 55-58.

73. Stróżyński Klemens, Pedagogika współpracy z diagnozą w tle. Cz. 2. Nowa Szkoła 2012, nr 7, s. 43-46.

74. Stróżyński Klemens, Studium przypadku w służbie diagnozy sześciolatka. Dyrektor Szkoły 2011, nr 9, s. 55-60.

75. Suszko Agnieszka, Jak uzyskać pomoc?. Wychowawca 2021, nr 1, s. 15.

76. Świst Karolina, Skórska Paulina, Trafność prognostyczna wskaźników osiągnięć gimnazjalnych względem wyników maturalnych dziewcząt i chłopców. Edukacja 2016, nr 4, s. 42-60.

77. Toboła Czesław Gerard, Problemy związane z faktem bycia rodzicami dziecka z niepełnosprawnością.  Niepełnosprawność i Rehabilitacja 2020, nr 1, s. 60-67.

78. Trojan Elżbieta, Ewaluacja w edukacji : (zestawienie bibliograficzne w wyborze). Nowa Szkoła 2013, nr 5, s. 48-55.

79. Wielebski Mariusz, Diagnoza dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w czasie pandemii COVID-19. Niepełnosprawność i Rehabilitacja 2020, nr 1, s. 43-50.

80. Wosz-Tatara Hanna, Domy bez okien i ufoludki czyli interpretacja rysunku dziecka jako metoda projekcyjna w diagnozie pedagogicznej. Życie Szkoły 2015, nr 4, s. 18-21.

81. Żytko Małgorzata, Gotowość dzieci i gotowość szkoły do uczenia się: rozważania wokół problematyki diagnozowania jakości  wczesnej edukacji. Ruch Pedagogiczny 2014, nr 2, s. 111-122.

 

Oprac. Anna Stefaniak

 

Powrót do Dydaktyka