Ocenianie kształtujące - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2004-2020

KSIĄŻKI

1. Cele uczenia się : jak pomóc uczniom zrozumieć każdą lekcję / Connie M. Moss, Susan M. Brookhart ; przekł.: Weronika Gasperczyk. - Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014

2. Jak oceniać, aby uczyć? / Paul Black [et al. ; przekł. Joanna Dutkiewicz]. - Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej : Civitas, 2006

3. Jak oceniać postępy uczniów : wskazówki dla nauczycieli / Paul Dix ; przekł. Anna Sawicka-Chrapkowicz. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014

4. Jak pomagać (a nie szkodzić) uczniom ocenianiem szkolnym / Bolesław Niemierko. - Sopot : Smak Słowa, 2018

5. Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami / Grażyna Szyling. - Wyd. 2. - Kraków : Impuls, 2017

6. Ocena i wspomaganie zdolności intelektualnych uczniów szkoły specjalnej / Elżbieta Lubińska-Kościółek, Krzysztof Wołoszczuk. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016

7. Oceniam, ucząc : poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej / pod red. Danuty Sterny. - Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2015

8. Ocenianie efektów szkolenia czyli Metody i problemy ewaluacji / Jacek Woźniak. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012

9. Ocenianie kształtujące : doskonalenie kształcenia w szkole średniej / [tł. Anna Grabowska, Łukasz Pietraczuk]. - Warszawa : Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, 2006

10. Ocenianie kształtujące po polsku : kurs dla doradców metodycznych - teoria i praktyka : scenariusze zajęć / aut. Grażyna Szyling [et al.]. ; red. Marta Choroszczyńska, Klemens Stróżyński. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2010

11. Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego "Akademii Szkoły Uczącej Się" / Danuta Sterna. - Warszawa : Civitas : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2006

12. Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego "Akademii Szkoły uczącej się" / Danuta Sterna. - Wyd. 2 popr. - Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej : Civitas, 2008

13. Ocenianie szkolne w pracy pedagogicznej nauczyciela / Kazimierz Ostrowski. - Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 2008

14. Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia / Iwona Kopaczyńska ; Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze. - Kraków : Impuls, 2004

15. Ocenianie w szkole na cenzurowanym : badania - dylematy - inspiracje / red. nauk. Małgorzata Karwatowska, Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, 2020

16. Sztuka oceniania : motywowanie uczniów do rozwoju / Bożena Kubiczek. - Wyd. 1. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2018

17. Uczę (się) w szkole / Danuta Sterna. - Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014

18. Znaczenie oceniania w przebiegu życia / Krzysztof Zajdel. - Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2016

 

ARTYKUŁY Z KSIĄŻEK

1. Metodyka nauczania języka polskiego i konspekty zajęć w klasach IV-VIII : poradnik dla nauczycieli / Maria Gudro-Homicka. - Wyd. I. - Warszawa : Difin, 2019. - S. 2025-210: Holistyczne sposoby oceniania - ocenianie kształtujące

2. Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu : jak zapewnić uczniom sukces / Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko ; tł. Anna Łagodzka. - Wyd. I. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, cop. 2018. - S.93-140: Jak integrować nauczanie z ocenianiem

3. Między partnerstwem a mistrzostwem : nauczyciel polonista we współczesnej szkole / Magdalena Marzec-Jóźwicka. - Lublin : Towarzystwo Naukowe KUL : Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2017. - S. 253-274: Nie bój się ocenić ucznia! O ocenianiu

4. Nowoczesne nauczanie : praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców / Geoff Petty ; przekł. Jolanta Bartosik. - Wyd. 1 w jęz. pol.  - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015. - S. 433-448: Ocena kształtująca

5. Ocenianie kształtujące jako antidotum na niepowodzenia edukacyjne / Joanna M. Łukasik, Anna M. Mróz // W: Wyzwania szkolnej codzienności / red. nauk. Joanna M. Łukasik, Bogdan Stańkowski. - Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2015. - S. 193-216

6. Ocenianie kształtujące w pracy nauczyciela polonisty jako element motywujący ucznia do nauki / Agnieszka Guzik // W: Każdy uczeń jest ważny : indywidualizacja na lekcji języka polskiego / red. Anna Janus-Sitarz. - Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas", 2017. - S.303-328

7. Ocenianie osiągnięć uczniów w procesie edukacji / Teresa Sokołowska-Dzioba // W: Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy / Dorota Pankowska, Teresa Sokołowska-Dzioba. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015. - S. 117-136

8. Od tekstu do tekstu : czy istnieje alternatywna droga? / Małgorzata Banasiak // W: Szkoło, jaka jesteś? : problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole / pod red. Małgorzaty Banasiak, Agaty Wołowskiej. - Warszawa : Difin, 2015

9. O samowprowadzających się zmianach - przez obserwacje koleżeńskie do zespołu uczącego się i oceniania kształtującego / Aleksandra Mikulska // W: Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015. - S. 119-128

10. Praktyka ewaluacji w szkole : poradnik dyrektora / Klemens Stróżyński. - Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. - S. 103-117: Analiza efektów kształcenia przy stosowaniu w szkole oceniania kształtującego

11. Wpływ oceny na kształtowanie umiejętności społecznych dzieci / Edyta Ćwikła // W: Umiejętności społeczne dzieci : kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami / Aneta Jegier, Beata Szurowska. - Warszawa : Difin, 2017. - S. 256-268

12. Wspieramy uczniów w uczeniu się. Podniesienie efektywności nauczania i uczenia się oraz doskonalenie organizacji procesu lekcyjnego przez zastosowanie procesu oceniania kształtującego / Dorota Pintal // W: Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015. - S. 169-180

 

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

1. Co kształtuje ocenianie kształtujące? / Grażyna Czetwertyńska // Meritum. - 2015, nr 1, s. 2-7

2. Co wiem o ocenianiu, które sprzyja efektywności kształcenia? / Beata Kossakowska // Meritum. - 2010, nr 3, s. 14-21

3. Czy ocenianie kształtujące się opłaca? / Danuta Sterna // Psychologia w Szkole. - 2007, nr 3, s. 33-44

4. Czy zasady oceniania wewnątrzszkolnego pozwalają odnosić uczniom sukcesy? / Paweł Kania // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 9, s. 30-34

5. Dlaczego ocenianie kształtujące? / Jacek Strzemieczny // Dyrektor Szkoły. - 2005, nr 5, s. 15-18

6. Dydaktyczne aspekty oceniania kształtującego / Wojciech Papaj // Meritum. - 2015, nr 1, s. 25-29

7. Funkcje i formy informacji zwrotnej / Tomasz Garstka // Meritum. - 2015, nr 1, s. 13-18

8. Informacja zwrotna - świadomy dialog nauczyciela z uczniem / Margareta Olszewska // Życie Szkoły. - 2018, nr 10, s. 17-21

9. Jak powstaje szron? : (scenariusz lekcji języka polskiego w klasie 4 z zastosowaniem oceniania kształtującego) / Elżbieta Rzepecka-Roszak // Wszystko dla Szkoły. - 2009, nr 3, s. 12-13

10. Jeszcze o ocenianiu kształtującym / Beata Fiszer // Język Polski w Szkole 4-6. - 2007/2008, nr 3,
s. 53-62

11. Konstruktywizm a ocenianie kształtujące / Grażyna Czetwertyńska // Języki Obce w Szkole. - 2005, nr 6, s. 16-19

12. Kropla drąży kamień Czyli jak przekonać się do OK / Beata Franczuk // Meritum. - 2015, nr 1,
s. 61-64

13. Kształtująca ocena oceniania kształtującego / Przemysław Bąbel // Psychologia w Szkole. - 2007, nr 4, s. 61-64

14. Kształtujące ocenianie pracy domowej / Joanna Kostrzewa // Dyrektor Szkoły. - 2019, nr 5, s. 76-79

15. Let's meet the European Union! : scenariusz zajęć świetlicowych z zastosowaniem elementów oceniania kształtującego / Justyna Kotajny // Świetlica w Szkole. - 2014, nr 1, s. 15

16. Motywująca informacja zwrotna / Beata Humięcka // Dyrektor Szkoły. - 2014, nr 7, s. 51-53

17. Mucha przed sądem : scenariusz zajęć świetlicowych z elementami oceniania kształtującego / Renata Kanwiszer // Świetlica w Szkole. - 2016, nr 5, s. 12-13

18. Nowa jakość oceniania - ocenianie kształtujące / Małgorzata Molska // Języki Obce w Szkole. - 2011, nr 4, s. 22-29

19. Ocenianie kształtujące / Danuta Sterna // Dyrektor Szkoły. - 2017, nr 5, s. 56-57

20. O modzie na ocenianie kształtujące... / Marta Choroszczyńska // Język Polski w Gimnazjum. - 2007/2008, nr 1, s. 78-87

21. Ocena (bardzo) wycinkowa / Tomasz Garstka.// Głos Nauczycielski. - 2016, nr 11, s. 16

22. Ocena kształtująca w edukacji wczesnoszkolnej / Agnieszka Turek // Języki Obce w Szkole. - 2011, nr 4, s. 30-33

23. Ocenianie inne niż wszystkie / Danuta Sterna // Psychologia w Szkole. - 2006, nr 2, s. 13-19

24. Ocenianie kształtujące / Jacek Stec // Doradca Dyrektora Szkoły. - 2013, nr 3 (31), s. 4-8

25. Ocenianie kształtujące / Magda Wójcik // Remedium. - 2010, nr 2, s. 20

26. Ocenianie kształtujące / Jolanta Polkiewicz, Alina Przychoda, Danuta Setlak // Dydaktyczne Puzzle. - 2006, nr 1, s. 7-9

27. Ocenianie kształtujące / Danuta Sterna // Dyrektor Szkoły. - 2005, nr 3, s. 38-41

28. Ocenianie kształtujące - od refleksji do praktyki / Małgorzata Gryń-Chlebicka // Język Polski w Gimnazjum. - 2008/2009, nr 4, s. 88-98

29. Ocenianie kształtujące i sumujące : (próba porównania) / Monika Szufnarowska // Wszystko dla Szkoły. - 2010, nr 4, s. 11-12

30. Ocenianie kształtujące lekarstwem na problemy edukacji / Wojciech Turewicz // Dyrektor Szkoły. - 2008, nr 7, s. 40-42

31. Ocenianie kształtujące nauczycieli / Grażyna Czetwertyńska // Dyrektor Szkoły. - 2018, nr 9,
s. 78, 80-82

32. Ocenianie kształtujące pedagogiczną dominantą pracy szkoły / Wojciech Turewicz // Dyrektor Szkoły. - 2010, nr 7, s. 20-22

33. Ocenianie kształtujące... świadomość / Katarzyna Kamińska-Holc // Polonistyka. - 2009, nr 8, s. 45-50

34. Ocenianie kształtujące w metodzie projektu / Elżbieta Tołwińska-Królikowska // Meritum. - 2015, nr  1, s. 45-52

35. Ocenianie kształtujące w nauczaniu dzieci w klasach 1-3 / Magdalena Szpotowicz // Języki Obce w Szkole. - 2005, nr 6, s. 60-65

36. Ocenianie kształtujące w zreformowanym szkolnictwie / Elżbieta Myślicka // Języki Obce w Szkole. - 2005, nr 6, s. 166-167

37. Ocenianie kształtuje ofertę edukacyjną / Joanna Kozłowska // Edukacja i Dialog. - 2006, nr 5, s. 15-20

38. Ocenianie, które pomaga się uczyć / Katarzyna Sołtan // Wszystko dla Szkoły. - 2012, nr 2, s. 9-11

39. Ocenianie po nowemu / Bogusław Tundzios // Meritum. - 2015, nr 1, s. 84-86

40. Ocenianie prac pisemnych - wypowiedzi argumentacyjnych / Joanna Dobkowska // Polonistyka. - 2019, nr 1, s. 47-48, 50-53

41. Odrabianie lekcji a wyniki w nauce / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły . - Jelenia Góra : Wydawnictwo Nauczycielskie, 2018, nr 3, s. 74-76

42. Pięć strategii oceniania kształtującego / Łukasz Mrózek // Wychowawca. - Kraków : Fundacja "Źródło", 2018, nr 6, s. 14-17

43. Porozmawiajmy o ocenianiu kompetencji kluczowych / Beata Kossakowska // Meritum. - 2011, nr 3, s. 27-33

44. Rola dyrektora we wdrażaniu oceniania kształtującego w szkole / Małgorzata Nowak // Meritum. - 2015, nr 1, s. 30-38

45. RUBRIC jako narzędzie komunikacji w procesie oceniania / Ewa Kędracka-Feldman // Meritum. - 2015, nr 1, s. 79-83

46. Ruch odnowy oceniania / Bolesław Niemierko // Dyrektor Szkoły. - 2019, nr 4, s. 52-54

47. Skuteczna informacja zwrotna / Katarzyna Olejnik // Dyrektor Szkoły. - 2019, nr 5, s. 80-85

48. Szkoła uczy się uczyć OK / Magdalena Pater // Wszystko dla Szkoły. - 2012, nr 2, s. 16

49. Świadome nauczanie - samoocena i ocena koleżeńska ucznia / Margareta Olszewska // Życie Szkoły. - 2018, nr 6, s. 27-29

50. Techniki oceniania kształtującego - sposób na dobrą lekcję / Margareta Olszewska // Życie Szkoły. - 2017, nr 9, s. 2-8

51. Techniki wspierające uczenie się / Joanna Kostrzewa // Dyrektor Szkoły. - 2019, nr 5, s. 68-72

52. Uczenie się uczniów klas 1-3 w perspektywie oceniania kształtującego / Jolanta Łosowska // Edukacja Wczesnoszkolna. - 2018/2019, nr 4, s. 67-73

53. Uczniowie oceniają lekcje / z Alicją Kapcią rozmawiała Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły - Jelenia Góra : Wydawnictwo Nauczycielskie, 2018, nr 7, s. 20-23

54. W drodze do oceniania kształtującego / Małgorzata Rostkowska // Meritum. - 2015, nr 1, s. 69-74

55. Współpraca z rodzicami jako niezbędny element oceniania kształtującego / Artur Foremski // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, s. 24-26

56. Znam pewną szkołę OK... / Beata Kossakowska ; tłum z jęz. niem. Barbara Kujawa // Meritum. - 2015, nr 1, s. 53-60

57. Znane czy nieznane czyli O modzie na ocenianie kształtujące... / Marta Choroszczyńska // Język Polski w Szkole 4-6. - 2006/2007, nr 3, s. 80-84

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek


 

Powrót do Dydaktyka