Relacje rówieśnicze - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2006-2016
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
1. Bez sporów i nieporozumień / Kinga Rusin // Życie Szkoły. - 2015, nr 4, s. 28-29
2. Bezpieczeństwo emocjonalne dziecka w przedszkolu / Danuta Zakrzewska, Wiesława Koniecko // Oświata Mazowiecka. - 2011, nr 1 (6), s. 13-14
3. Budowanie autorytetu u małych dzieci / Lidia Kołodziejska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2014, nr 28, s. 4-8
4. Budowanie relacji w przywództwie / Wojciech Turewicz // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 1, s. 39-46
5. Budowanie wzajemnego zaufania w kontaktach z jednostkami i grupami / Paul Dix // Edukacja i Dialog. - 2016, nr 5/6, s. 58-64
6. Dobra atmosfera w klasie / Katarzyna Witkowska // Życie Szkoły. - 2007, nr 4, s. 48-50
7. Dwa roczniki w jednej klasie : szansa czy wyzwanie? / Aleksandra Jagła // Życie Szkoły. - 2012, nr 2, s. 32-34
8. Dynamika roli relacji rówieśniczej - od wczesnego dzieciństwa do wczesnej dorosłości / Błażej Smykowski // Edukacja. - 2009, nr 2, s. 21-37
9. Dynamika środowiska wychowawczego a wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży / Błażej Smykowski // Czasopismo Psychologiczne. - 2007, nr 1, s. 31-40
10. Dzieci odrzucane przez rówieśników. Cz. 1 / Maria Deptuła // Remedium. - 2007, nr 4, s. 1-3
11. Dzieci odrzucone przez rówieśników. Cz. 2 / Maria Deptuła // Remedium. - 2007, nr 6, s. 8-9
12. Dziecko nieakceptowane przez grupę rówieśniczą / Romana Rybarczyk // Życie Szkoły. - 2007, nr 2, s. 49-52
13. Dziecko w grupie czyli O przedszkolu dla dzieci / Anna Florek // Meritum. - 2016, nr 1, s. 31-38
14. Dziecko w roli nauczyciela / Kinga Kuszak // Wychowanie w Przedszkolu. - 2007, nr 4, s. 14-17
15. Dynamika roli relacji rówieśniczej - od wczesnego dzieciństwa do wczesnej dorosłości / Błażej Smykowski // Edukacja. - 2009, nr 2, s. 21-37
16. Dynamika środowiska wychowawczego a wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży / Błażej Smykowski // Czasopismo Psychologiczne. - 2007, nr 1, s. 31-40
17. Edukacja rodziców jako sposób zapobiegania wykluczaniu dziecka ze środowiska rówieśników / Maria Deptuła // Chowanna. - 2012, T. 1, s. 193-205
18. Edukacja terapeutyczna z wykorzystaniem sztuk plastycznych dzieci odrzuconych rówieśniczo / Anna Gaweł // Kwartalnik Edukacyjny. - 2014, nr 3, s. 70-79
19. Gdy w grupie źle się dzieje... / Anna Biernacka // Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2013, nr 22, s. 58-60
20. Gdy zdanie rodziców przestaje się liczyć... / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. - 2014, nr 56, s. 58-59
21. Gniewni wykluczeni / Agnieszka Wilczyńska // Charaktery. - 2015, nr 11, s. 76-79
22. Grupa rówieśnicza - bezpieczna przystań nastolatka / Aleksandra Kram, Marta Molińska.// Remedium. - 2016, nr 7/8, s. 5-7
23. Grupa rówieśnicza a dom / Rafał Ryszka // Wychowawca. - 2010, nr 10, s. 16-17
24. Grupa zabawowo-adaptacyjna / Maria Boroń // Wychowanie w Przedszkolu. - 2006, nr 6, s. 52
25. Gry ułatwiające poznanie i integrację klasy / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. - 2013, nr 51, s. 29-32
26. Integracja grupy świetlicowej : scenariusz zajęć świetlicowych / Joanna Chlewska.// Świetlica w Szkole. - 2011, nr 3, s. 24
27. Interakcje rówieśnicze - zjawisko tutoringu dziecięcego / Agnieszka Pawlak // Nowa Szkoła. - 2006, nr 3, s. 41-47
28. Izolacja ucznia w klasie szkolnej jako przejaw psychicznej przemocy grupowej / Katarzyna Wasilewska // Edukacja i Dialog. - 2009, nr 6, s. 62-64
29. Jak skutecznie rozmawiać z uczniem? / Paulina Dubiel // Wszystko dla Szkoły. - 2012, nr 12, s. 16-18
30. Jak wykorzystać zjawisko tutoringu dziecięcego? / Agnieszka Pawlak // Nowa Szkoła. - 2007, nr 3, s. 29-34
31. Każde dziecko jest inne / Małgorzata Piotrowska / Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 1, s. 96-97
32. Każde dziecko jest inne / Małgorzata Piotrowska // Bliżej Przedszkola. - 2012, nr 6, s. 98-101
33. Klasowy outsider / Małgorzata Łuba // Głos Pedagogiczny. - 2012, nr 44, s. 50-52
34. Klimat szkoły jako przedmiot badań. Wątpliwości i wyzwania / Aleksandra Tłuściak-Deliowska // Ruch Pedagogiczny. - 2014, nr 4, s. 141-151
35. Kłopoty nietypowych i z nietypowymi / Jadwiga Raczkowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2015, nr 5, s. 10-21
36. Kompetencja projektowania życia społecznego a rozwój podmiotowości człowieka / Błażej Smykowski // Ruch Pedagogiczny. - 2011, nr 1/2, s. 5-25
37. Koniec dzieciństwa / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. - 2016, nr 2, s. 12
38. Kształtowanie postaw w grupach mieszanych / Lidia Kołodziejska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2014, nr 32, s. 3-8
39. Małe dziecko w relacji z rówieśnikiem / Kinga Kuszak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2015, nr 7, s. 13-20
40. Najlepiej uczymy się od tych, których kochamy... : budujemy dobre relacje z uczniami / Anna Piekarska // Głos Pedagogiczny. - 2009, nr 4, s. 35-37
41. Nasza klasa nie jest grupą / Miroslava Lemešová.// Nowa Szkoła. - 2009, nr 10, s. 35-42
42. Nie odzywam się do ciebie... / Kinga Rusin // Głos Pedagogiczny. - 2014, nr 58, s. 14-16
43. Niewłaściwe zachowania w grupie - jak się ich wystrzegać? : lekcja wychowawcza z pomysłem / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. - 2015, nr 72, s. 14-18, 26-27
44. Normy grupowe dotyczące preferowanych cech członka grupy. Cz. 1 / Maria Fudali // Remedium. - 2010, nr 7/8, s. 54-56
45. Normy grupowe dotyczące preferowanych cech członka grupy. Cz. 2 / Maria Fudali // Remedium. - 2010, nr 10, s. 12
46. Od nauczania tradycyjnego do uczenia się w grupie jako wspólnocie / Jacek Tendej // Nowa Szkoła. - 2007, nr 2, s. 12-16
47. Odrzucenie rówieśnicze. Etiologia i zasady terapii / Bronisław Urban // Nauczyciel i Szkoła. - 2013, nr 2, s. 41-56
48. Organizacja pracy w grupie mieszanej / Elżbieta Korczewska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2013, nr 16, s. 4-9
49. Pieniądze to nie wszystko : dziecko wykluczone przez rówieśników ze względu na status materialny : jak pomóc? / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. - 2016, nr 79 (maj), s. 52-55
50. Piętno samotnego dzieciństwa : przywiązanie i praktyki rodzicielskie jako przyczyny odrzucenia dziecka przez rówieśników / Maria Deptuła // Chowanna. - 2010, T. 1, s. 95-105
51. Podejmowanie decyzji w grupach nieformalnych gimnazjalistów / Maria Fudali // Remedium. - 2008, nr 11, s. 8-9
52. Pogoda dla klasowych bogaczy / Elżbieta Napora // Psychologia w Szkole. - 2015, nr 3, s. 87-94
53. Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników - prezentacja programu oddziaływań / Marta Herzberg // Serwis Informacyjny. Narkomania. - 2011, nr 3, s. 13-18
54. Porozumienie ze zrozumieniem / Jerzy Binkowski // Psychologia w Szkole. - 2007, nr 3, s. 51-59
55. Potrzeba kontaktu i akceptacji społecznej u dzieci / Irena Pufal-Struzin // Nauczanie Początkowe. - 2007/2008, nr 3, s. 7-13
56. Potrzeba kontaktu z rówieśnikami wśród uczniów klas 1-3 - wyniki badań własnych / Zuzanna Zbróg // Nauczanie Początkowe. - 2007/2008, nr 3, s. 37-41
57. Pozytywny klimat klasy / Ewelina Krzymowska // Życie Szkoły. - 2014, nr 2, s. 4-7
58. Pozytywny klimat szkoły / Ewelina Krzymowska // Życie Szkoły. - 2013, nr 3, s. 19-21
59. Pozytywne relacje / Małgorzata Żółtaszek // Biblioterapeuta. - 2013, nr 4, s. 39-43
60. Praca na żywym organizmie / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. - 2013, nr 47, s. 46-47
61. Przejawy negatywnej komunikacji krytyki czyli Komunikaty ośmieszające rówieśników. Cz. 2 / Maria Janukowicz // Edukacja i Dialog. - 2009, nr 2, s. 72-77
62. Przyjacielskie relacje: uczeń - niepełnosprawny kolega / Iwona Witulska.// Nowa Szkoła. - 2015, nr 3, s. 39-45
63. Psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży niewidzącej w szkołach ogólnodostępnych / Milena Nazarczuk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2012, nr 2, s. 43-47
64. Psychospołeczne korelaty i predyktory zachowań agresywnych dzieci i młodzieży / Aleksandra Tłuściak-Deliowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2013, nr 3, s. 20-26
65. Relacje dziecka z rówieśnikami / Mariola Woźniak // Wychowanie w Przedszkolu. - 2010, nr 1, s. 17-23
66. Relacje interpersonalne pomiędzy nauczycielami a uczniami liceów ogólnokształcących / Marian Śnieżyński // Wychowanie na co Dzień. - 2007, nr 7/8, s. 3-6
67. Relacje pomiędzy jednostką a społeczeństwem i ich wpływ na kształtowanie się kultury / Jarosław Głęborski // Kultura i Edukacja. - 2006, nr 1 , s. 97-107
68. Relacje między szkołą a środowiskiem - elementem uczestnictwa w kulturze fizycznej / Robert Jaszczuk // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2008, nr 8, s.63-66
69. Relacje między uczniami pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi intelektualnie - warunek i efekt integracji / Mirosław Rutkowski // Nauczanie Początkowe. - 2007/2008, nr 3, s. 56-62
70. Relacje rówieśnicze : (zestawienie bibliograficzne w wyborze) / Beata Loch // Wychowawca. - 2010, nr 10, s. 29
71. Relacje rówieśnicze w doświadczeniach uczniów szkół różnych szczebli / Ewa Bochno // Edukacja. - 2011, nr 1, s. 77-84
72. Relacje z innymi / Dorota Duda // Eko Świat. - 2006, nr 7/8, s. 46-47
73. Rówieśnicze kręgi : wzmacnianie i upokarzanie. Cz. 1 / Maria Janukowicz // Edukacja i Dialog. - 2009, nr 1, s. 62-67
74. Schemat rozmowy z dzieckiem ulegającym wpływom rówieśników / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. - 2014, nr 56, s. 41-42
75. Skuteczne sposoby rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej : lekcja wychowawcza z pomysłem / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. - 2015, nr 69, s. 13-17
76. Specjalista od przyjaźni potrzebny od zaraz / Beata Łęcka, Krystyna Szczęsna-Witkowska // Psychologia w Szkole. - 2006, nr 2, s. 43-49
77. Sposób na bezpieczną szkołę / Lucyna Bojarska // Niebieska Linia. - 2006, nr 5, s. 3-7
78. Sześciolatki w grupie rówieśniczej / Lidia Murias // Wychowanie w Przedszkolu. - 2006, nr 8, s. 38-39
79. Szukanie mostów / Katarzyna Leśniewska // Głos Pedagogiczny. - 2012, nr 37, s. 22-24
80. Taki, siaki, owaki... : o stygmatyzacji dziecka i tym, jak jej przeciwdziałać w przedszkolu / Anna Kałuba-Korczak // Wychowanie w Przedszkolu. - 2015, nr 6, s. 45-48
81. Trudne zachowania uczniów : dokuczanie i szykanowanie rówieśników / Karolina Oleksa // Głos Pedagogiczny. - 2016, nr 80, s. 41-43
82. Tutoring rówieśniczy - stara metoda na nowo odkrywana / Karolina Appelt, Joanna Matejczuk // Psychologia w Szkole. - 2014, nr 1, s. 21-30
83. Ulotka dla ucznia - opiekuna, przewodnika // Doradca Dyrektora Szkoły. - 2014, nr 45, s. 41
84. Uwalnianie z ról w grupie przedszkolnej / Anna Kałuba-Korczak // Wychowanie w Przedszkolu. - 2015, nr 4, s. 50-53
85. Uwarunkowania integracji społecznej uczniów niewidomych w grupie rówieśniczej / Zdzisław Kazanowski // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 1, s. 20-33
86. W grupie, z grupą i dla grupy / Ewa Bąk // Psychologia w Szkole. - 2006, nr 1, s. 53-57
87. Wejście w negatywną rolę zmienia obraz siebie / Błażej Smykowski // Edukacja i Dialog. - 2007, nr 4, s. 10-13
88. Wizja własnej przyszłości a doświadczenia społeczne młodzieży / Ilona Lasota // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 12, s. 26-29
89. Wpływ relacji z rówieśnikami na rozwój dziecka / Andrzej Twardowski // Wychowanie w Przedszkolu. - 2009, nr 10, s. 4-12
90. Wspomaganie rozwoju emocjonalnego dzieci odrzucanych przez rówieśników / Marta Herzberg // Chowanna. - 2010, T. 1, s. 153-160
91. Wspólnie i bez porażek / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. - 2016, nr 16, s. 8
92. Wyśmiewane dzieci / Marta Melka-Roszczyk // Psychologia w Szkole. - 2015, nr 4, s. 56-60
93. Zjawisko presji rówieśniczej / Kinga Sochocka, Karolina Van Laere // Remedium. - 2015, nr 4, s. 13
94. Zrobić dobre wrażenie / Marzena Wysocka // Języki Obce w Szkole. - 2006, nr 3, s. 160-163
95. Zrozumieć gimnazjalistę / Maria Fudali // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 9, s. 23-26
96. Zrozumieć opór czyli Jak skutecznie pomóc klasie / Iwona K. Gryniuk-Toruń // Psychologia w Szkole. - 2009, nr 3, s. 136-145
97. Żeby było, jak ma być : triki i pomysły zachęcające dzieci do współpracy w grupie / Anna Kordzińska-Grabowska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2014, nr 30, s. 42-46
KSIĄŻKI
1. Dlaczego jesteście tacy okrutni? : mobbing w szkole / Jutta Georg ; [tł. Marta Borowczyk]. - Poznań : Drukarnia i Księgarnia Świętego Wojciecha, cop. 2008
2. Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym / Artur Pokropek. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2013
3. Empatyczna klasa : relacje, które pomagają w nauce / Sura Hart, Victoria Kindle Hodson; [tł. Danusia Roguś]. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2006
4. Grupa bez przemocy : 162 zabawy i ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, uczące empatii i współpracy / Charles A. Smith ; il. Nancy L. Downing ; [przekł. Joanna Sabbo-Gołębiowska]. - Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2007
5. Gry i zabawy na dobry klimat w grupie / Birgit Fuchs ; [przekł. z jęz. niem. Magdalena Jałowiec]. - Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2009
6. Ja i grupa : trening dla uczniów / Justyna Święcicka. - Warszawa : Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2007
7. Jak być sobą wśród kolegów / Julita Wojciechowska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2008
8. Obszary wychowania przedszkolnego : najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne / pod red. Anny Mikler-Chwastek. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2014
9. Problemy z zachowaniem dzieci i młodzieży / Monika Biała. - Warszawa : Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2006
10. Pozytywne emocje : jak rozwijać relacje międzyludzkie / Tom Rath, Donald O. Clifton ; [tł. Izabela Michałowska]. - Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2006
11. Relacje dziecka z wadą słuchu w szkole / Aneta Jegier, Magdalena Kosowska. - Warszawa : Difin, 2011
12. Relacje interpersonalne : proces porozumiewania się / Ronald B. Adler, Lawrence B. Rosenfeld, Russell F. Proctor II ; tł. Grażyna Skoczylas. - Wyd. 1, dodr. - Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2007
13. Relacje między systemami wartości a przekonaniami światopoglądowymi w okresie dorastania / Jan Cieciuch. - Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, cop. 2007
14. Relacje w rodzinie a szkoła : krótki przewodnik psychologiczny / Jarosław Jagieła. - Kraków : Wydawnictwo Rubikon, 2007
15. Szkice z psychologii społecznej : praca zbiorowa / pod red. Ewy Stanisławiak. - Wyd. 2 poszerz. - Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 1999
16. Trudna klasa : opanować, wychować, nauczyć... / Bill Rogers ; [tł. Zofia Janowska]. - Warszawa : Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2006
17. W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka / red. nauk. Sabina Guz, Małgorzata Centner-Guz, Iwona Zwierzchowska. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015
18. Wywieranie wpływu przez grupy : psychologia relacji / Walter G. Stephan, Cookie W. Stephan ; przekł. Magdalena Kacmajor. - Wyd. 2 w jęz. pol. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007
19. Zgrana klasa : ja, ty, my : gry i zabawy integrujące zespół klasowy : poradnik dla klas I-VI szkół podstawowych, ogólnodostępnych i integracyjnych / Aleksandra Tomkiewicz-Bętkowska, Joanna Czubak. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011
Oprac. Antoni Woźnica