Reklama telewizyjna i jej wpływ na dziecko - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2002-2020

Zestawienie do pobrania


Książki

1. Cyfrowe dzieci : zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy / red. nauk.: Sylwester Bębas, Mariusz Z. Jędrzejko, Kaja Kasprzak, Adam Szwedzik, Agnieszka Taper ; [tł. Angelika Konieczna]. - Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR ; Milanówek : Oficyna Wydawnicza von Velke, 2017

2. Dzieciństwo w oblężeniu : łatwy cel dla wielkiego biznesu / Joel Bakan ; przeł. Hanna Jankowska. - Warszawa : Warszawskie Wydawnictwo Literacke MUZA, 2013

3. Dziecko reklamy / Martin Lindstrom ; z ang. przeł. Agnieszka Monika Kawalec. - Warszawa : Świat Książki, 2005

4. Dziecko w świecie mediów i konsumpcji / pod red. Małgorzaty Boguni-Borowskiej. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2006

5. Jak działa reklama / red. John Philip Jones ; przeł. Mirosław Przylipiak. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2004

6. Język reklam dla dzieci / Jadwiga Lizak. - Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2006

7. Kidnaping : jak marketerzy kontrolują umysł Twojego dziecka / Dan S. Acuff, Robert H. Reiher ; [tł. Monika Lipiec-Szafarczyk, Joanna Sugiero].- Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2006

8. Magia szklanego ekranu : zagrożenia płynące z telewizji / Anna Andrzejewska. - Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2007

9. Pasażer z tylnego siedzenia : media, reklama i wychowanie w społeczeństwie konsumpcyjnym / Małgorzata Lisowska-Magdziarz. - Warszawa : Wydawnictwa Akademickie. Oficyna Wydawnicza Łośgraf - Wiesław Łoś, 2010

10. Psychologiczne mechanizmy reklamy / Dariusz Doliński. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005

11. Reklamy telewizyjne i ich oddziaływanie na emocje dzieci w wieku przedszkolnym / Katarzyna Litwińska. - Lublin : Wydawnictwo KUL, 2008

12. Ukryta moc reklamy : co tak naprawdę wpływa na wybór marki? / Robert Heath ; przekł. Agnieszka Nowak. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006

13. Wiedza o reklamie / Karolina Janiszewska [et al.]. - Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN ; Bielsko Biała : Park Edukacja, 2009

14. Współczesny świat dziecka : media i konsumpcja / pod red. Małgorzaty Boguni-Borowskiej. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2019

 

Artykuły z czasopism

1. Czy można wierzyć reklamie? // Głos Nauczycielski. - 2007, nr 33, s. 4

2. Czyje jest wychowanie? : społeczne konsekwencje komercyjnych kampanii reklamowych / Agnieszka Pawlak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2020, nr 7, s. 61-69

3. Dzieci - odbiorcy reklam / Maria Braun-Gałkowska // Wychowawca. - 2002, nr 7/8, s. 10-13

4. Dzieci - wymarzony odbiorca skomercjalizowanego świata / Wilhelmina Wosińska // Charaktery. - 2002, nr 6, s. 38-39

5. Dzieci i młodzież jako odbiorcy reklamy / Sylwia Pawłowska, Paweł Wójcik // Remedium. - 2016, nr 7/8, s. 1-5

6. Dzieci w świecie reklamy : (propozycja metodyczna dla klasy 4) / Karina Borowiec // Język Polski w Szkole 4-6. - 2005/2006, nr 1, s. 94-100

7. Dziecko - podmiot reklamy / Anna Albertowska // Edukacja i Dialog. - 2006, nr 1, s. 58-60

8. Dziecko w reklamie społecznej / Magdalena Kwiatkowska // Małżeństwo i Rodzina. - 2004, nr 3, s. [51]-53

9. Dziecko w świecie mediów : rozmowa z psycholog Dorotą Kalinowską o wpływie mediów na psychikę dzieci / Dorota Kalinowska ; rozm. przepr. Marta Łyskawińska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2013, nr 15, s. 12-16

10. Dziecko w świecie reklamy / Małgorzata Kuśpit // Remedium. - 2006, nr 3, s. 22-23

11. Dziecko wobec mediów / Tatiana Kłosińska // Życie Szkoły. - 2006, nr 4, s. 5-8

12. Fuzja wyobrażeń / Anna Maria Zawadzka // Charaktery. - 2009, nr 5, s. 58-61

13. Jak chronić dzieci przed szkodliwym oddziaływaniem reklam telewizyjnych / Dorota Pszkit // Nowa Szkoła. - 2006, nr 7, s. 38-45

14. Jak oglądać reklamy z dzieckiem? // Głos Nauczycielski. - 2007, nr 34, s. 6

15. Komercjalizacja dzieciństwa : wyzwania edukacji konsumenckiej / Iwona Samborska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2009, nr 5, s. 5-10

16. Konsumpcyjny charakter współczesnej reklamy / Beata Krajeńska // Wychowanie na co Dzień. - 2005, nr 9, s. 3-4

17. Kształtowanie postaw konsumenckich u dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Kinga Sochocka, Karolina Van Laere // Remedium. - 2015, nr 11, dod. "W kręgu uzależnień behawioralnych", s. 1-2

18. Kto nie daje się reklamie / Dorota Karwowska // Psychologia w Szkole. - 2008, nr 2, s. 93-100

19. Kup mi, kup mi, proszę! / Małgorzata Warzkiewicz // Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2013, nr 15, s. 42-45

20. Moda na potoczność czyli o stylu potocznym w reklamie dla dzieci / Agnieszka Pomianek, Aneta Pomianek // Kwartalnik Edukacyjny. - 2010, nr 4, s. 12-19

21. Oddziaływanie reklamy na dzieci i młodzież : analiza etyczno-psychologiczna / Beata Gajos // Kwartalnik Edukacyjny. - 2002, nr 3/4, s. 33-43

22. Ogłupiają czy stymulują? / Dorota Kalinowska ; rozm. przepr. Marta Łyskawińska // Głos Pedagogiczny. - 2013, nr 46, s. 10-14

23. Poziom rozwoju poznawczego dzieci a odbiór reklam telewizyjnych / Alicja Grochowska, Marzena Bilewicz // Czasopismo Psychologiczne. - 2005, nr 1, s. 49-67

24. Poznajemy świat reklam : scenariusz zajęć dla klasy III / Justyna Wrzochul-Stawinoga // Życie Szkoły. - 2015, nr 1, s. 36-37

25. Recepcja reklam telewizyjnych przez najmłodszych odbiorców i jej wpływ na ich język / Joanna Piller // Poradnik Językowy. - 2002, z. 10, s. 31-44

26. Reklama - krzywe zwierciadło kultury / Anna Zapolska // Edukacja i Dialog. - 2005, nr 2, s. 58-62

27. Reklama - pranie mózgu już od rana? / Renata Bryczek // Bliżej Przedszkola. - 2008, nr 4, s. 16-18

28. Reklama a dziecko / Henryk Noga // Wychowawca. - 2012, nr 6, s. 18-19

29. Reklama i dziecko / Małgorzata Sitarczyk, Magdalena Łukasik // Wychowanie w Przedszkolu. - 2005, nr 8, s. 16-20

30. Reklama w telewizji / Aleksandra Mazur // Matematyka w Szkole. - 2006, nr 33, s. 17-18

31. Reklama w życiu przedszkolaka : scenariusz spotkania informacyjno-szkoleniowego dla rodziców / Anna Kordzińska-Grabowska // Doradca Nauczyciela Przedszkola. - 2013, nr 15, s. 36-37

32. Reklamy do reklamacji / Marcin Majchrzak // Doradca Dyrektora Szkoły. - 2014, nr 42, s. 44-46

33. Rola reklamy w kształtowaniu nawyków żywieniowych dzieci / Małgorzata Niesiobędzka // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2007, nr 10, s. 32-37

34. Temat: Jak wygrać z reklamą? / Jadwiga Radwańska // Głos Pedagogiczny. - 2012, nr 35, s. 49-51

35. Teoria amalgamacji a świat pojęć dzieci / Magdalena Grafowska // Edukacja i Dialog. - 2005, nr 5, s. 41-44

36. Uległość wobec reklam / Barbara Orkiszewska // Edukacja i Dialog. - 2006, nr 1, s. 61-64

37. Uwodzenie przez reklamę / Monika Kurzynoga // Wychowawca. - 2009, nr 6, s. 22-23

38. Wiedza o reklamach telewizyjnych w odbiorze dzieci przedszkolnych i szkolnych / Jolanta Bujak-Lechowicz // Nauczyciel i Szkoła. - 2007, nr 1/2, s. 144-149

39. Wpływ reklamy komercyjnej na dziecko / Beata Hoffman // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2019, nr 1, s. 14-26

40. Wszechobecny cukier w diecie dziecka / Karolina Łagowska // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. - 2015, nr 3, s. 18-21

41. Życie (jak) z reklamy / Sylwia Pawłowska // Remedium. - 2017, nr 9, s. 13-15

 

Oprac. Katarzyna Czarnocka-Pasztor
Kwiecień 2021 r.

 

 

Powrót do Psychologia