Kurierek Nowości Nr 6 (235) - Psychologia, pedagogika, logopedia

Kurierek do pobrania

1. Dworaczyk Katarzyna. Minimediacje z dziećmi. O dzieleniu się, docenianiu, przepraszaniu i świętowaniu. - Poznań : Klett Polska, 2019 (sygn. 124078)
     Książka pomaga zrozumieć, na czym polega rozwiązywanie sytuacji konfliktowych z dziećmi w duchu Porozumienia bez przemocy. Jest kierowana zarówno do rodziców chcących wzmocnić swoją relację z dzieckiem, jak i do nauczycieli, którzy w codziennej pracy ze względu na jej specyfikę wykorzystują rozmaite metody wychowawcze.
Propozycja obejmuje 20 opowiadań, będących wprowadzeniami do ćwiczeń, a także teorię na temat poszczególnych zagadnień. W każdym rozdziale określono czas realizacji tematu i wymieniono materiały potrzebne do wykonania ćwiczeń.
źródło opisu: https://www.empik.com/minimediacje-z-dziecmi-o-dzieleniu-sie-docenianiu-przepraszaniu-i-swietowaniu-dworaczyk-katarzyna,p1235572779,ksiazka-p?fromSearchQuery=minimediacje+z+dzie%C4%87mi+o+dzieleniu+si%C4%99+docenianiu+przepraszaniu+i+%C5%9Bwi%C4%99towaniu

2. Jessa Justyna. Autyzm i dieta. Co jako rodzic powinieneś wiedzieć. - Gliwice : Helion, cop. 2021 (sygn. 124255)

     Praktyczny poradnik dietetyczny dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu:

- Czy w przypadku dziecka z autyzmem powinno się wprowadzać specjalistyczną dietę?

- Dlaczego dziecko autystyczne tak często odczuwa różne dolegliwości przewodu pokarmowego?

- Dlaczego źle reaguje na pewne składniki pokarmowe?

- Jaki jest związek rozwoju w spektrum autyzmu ze składnikami pożywienia?

- Jak przeprowadzić trening jedzenia?

Na te i inne pytania nurtujące rodziców dzieci autystycznych odpowiada dr n. med. Justyna Jessa. Jako dietetyk kliniczny od lat zgłębia zagadnienie wpływu diety na funkcjonowanie dzieci w spektrum autyzmu. Przestudiowała setki publikacji na ten temat, przeanalizowała przypadki swoich pacjentów, których rodzice wprowadzili specjalistyczną dietę, i wynikami tych obserwacji dzieli się w książce. To pozycja, która pomoże usystematyzować wiedzę odnaleźć się w gąszczu - nierzadko sprzecznych - informacji. Dzięki temu ułatwi rodzicom i decyzję o wprowadzeniu diety dla dziecka autystycznego, przede wszystkim pozwoli świadomie ją ocenić.

źródło opisu: https://www.empik.com/autyzm-i-dieta-co-jako-rodzic-powinienes-wiedziec-jessa-justyna,p1265651648,ksiazka-p


3. Kamińska-Mieszkowska Anna. Szumią, trzeszczą i szeleszczą. O polskiej fonetyce dla dzieci i młodzieży. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020 (sygn.124092)
     Jak dawnych czasów sięga polszczyzna?

- Czy ma swoje charakterystyczne dźwięki?

- Czy potrafisz je zapisać?
- Czym różni się głoska od litery?
- Jak to możliwe, że niektóre głoski eksplodują w ustach?
- Czym jest wymowa potoczna, a czym wzorcowa?
Książka stanowi wprowadzenie do fonetyki dla młodszych i starszych czytelników. Autorka w przyjazny sposób objaśnia tajniki polskiej wymowy, przedstawia mechanizm mówienia, tłumaczy, jak powstają głoski, oswaja z alfabetem fonetycznym. Tekst został podzielony na dziewięć rozdziałów tematycznych, które poza częścią teoretyczną zawierają również przykłady i ćwiczenia fonetyczne. Zamieszczone na końcu każdego rozdziału podsumowania pomogą usystematyzować i utrwalić wiedzę. Na tych, którzy chcieliby poćwiczyć poprawną i wyraźną wymowę, czekają również wiersze i zabawne historyjki.
źródło opisu: https://www.empik.com/szumia-trzeszcza-i-szeleszcza-o-polskiej-fonetyce-dla-dzieci-i-mlodziezy-kaminska-mieszkowska-anna,p1253880928,ksiazka-p

4. Kruk -Lasocka Joanna. Psychomotoryka w rozpoznawaniu stanów ze spektrum autyzmu u dzieci. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2021 (sygn. 124090)
     Monografia autorstwa Joanny Kruk-Lasockiej pt. Psychomotoryka w rozpoznawaniu stanów ze spektrum autyzmu wpisuje się w aktualne wyzwania, potrzeby i oczekiwania polskiej pedagogiki specjalnej, osób oraz rodzin mających dzieci ze spektrum autyzmu, specjalistów zajmujących się w praktyce tymi zaburzeniami, a także kandydatów na specjalistów przygotowujących się do podjęcia wyzwania wspierania dzieci i ich rodzin.
Książka stanowi swoiste przesłanie autorki skierowane do wszystkich przywołanych wyżej grup społecznych, dotyczące realizacji wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem oraz możliwego wspomagania dzieci w ich rozwoju na kolejnych etapach życia.

Celem jest bowiem szeroko pojęte dobro dzieci oraz osób będących ich opiekunami. Publikacja cechuje się wnikliwą refleksją, znajomością analizowanej problematyki w perspektywie zarówno naukowej, jak i praktycznej, a także znakomicie przeprowadzoną kwerendą literatury naukowej - polskiej i światowej, współczesnej i historycznej, opisującej zagadnienie autystycznego spektrum oraz zespołów i zaburzeń zbliżonych w objawach do spektrum autyzmu.

Jestem przekonana, że książka trafi do szerokiego grona czytelników, że znajdzie wśród nich należne uznanie i będzie drogowskazem, jak postępować z dzieckiem autystycznym, działając na rzecz jego szeroko pojętego dobra i przy uwzględnieniu humanistycznego, profesjonalnego oraz prorozwojowego kontekstu podejmowanych starań.

źródło opisu: https://www.empik.com/psychomotoryka-w-rozpoznawaniu-stanow-ze-spektrum-autyzmu-u-dzieci-kruk-lasocka-joanna,p1269701747,ksiazka-p

5. Nelsen Jane, Lott Lynn, Glenn H. Stephen. Pozytywna dyscyplina w klasie : jak rozwijać wzajemny szacunek, współpracę i odpowiedzialność w szkole.
- Milanówek : Pozytywna Dyscyplina, 2020 (sygn. 124102)

     Teraz również Ty, polski nauczycielu i specjalisto pracujący z dziećmi, masz możliwość dołączyć do setek tysięcy specjalistów. Wykorzystują oni w swojej pracy metodą, opartą na współpracy, umiejętnościach rozwiązywania problemów, oraz obopólnym szacunku. Obecna edycja „Pozytywnej Dyscypliny w klasie" jest uzupełniona o najważniejsze umiejętności niezbędne w pracy współczesnego nauczyciela.

Wyobraź sobie, że już nie musisz kontrolować zachowania dzieci, a zamiast tego po prostu uczysz. Nie musisz mierzyć się z dziećmi w apatycznej konfrontacji, a zamiast tego odczuwasz motywującą satysfakcję z pracy z zaangażowaną klasą.

W książce tej znajdzie wiedzę, umiejętności i informacje, które pomogą Ci:

- Budować w klasie klimat, który wzmocni naukę dzieci
-
Zastąpić system kar i nagród, skutecznym wsparciem
- Zaszczepiać w uczniach ważne umiejętności społeczne i pozytywne zachowania

- Prowadzić systematyczne spotkania klasowe, budujące u dzieci odpowiedzialność

- W pełni zrozumieć i doświadczyć w jaki sposób angażowanie uczniów w rozwiązywanie problemów jest bardziej efektywne niż kara

- Zrozumieć trudne zachowania uczniów, wynikające z czterech błędnych celów i reagować tak, aby z dnia na dzień zmniejszać potrzebę złego zachowania u dzieci

źródło opisu: https://pozytywnadyscyplina.pl/produkt/pozytywna-dyscyplina-w-klasie-jane-nelsen-lynn-lott-i-stephen-glenn/


6. Skibska Joanna, Borzęcka Anna, Twaróg-Kanus Agnieszka. Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne w percepcji nauczycieli szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2020 (sygn. 124075)
     Diagnoza i terapia to działania uwarunkowane nauczycielskimi kompetencjami mieszczącymi się w  obszarze metakompetencji - związanych ze zdolnością do uczenia się i refleksji oraz umiejętnością radzenia sobie w zmieniających się warunkach.

Bycie kompetentnym nauczycielem diagnostą, nauczycielem terapeutą oznacza efektywne działanie w nieprzewi­dywalnych, nowych sytuacjach edukacyjnych, czyli im kompetencyjność nauczyciela jest wyższa, tym jakość jego pracy również.

Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne przejawiają się w interakcjach nauczyciel - dziecko/uczeń wyrażanych dążeniem do osiągania wspólnych celów, które sprzyjają wsparciu i stymulacji psychofizycznego rozwoju osoby. Dodatkowo stanowią fundament działań podejmowanych na rzecz dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, by zapewnić im warunki służące rozwojowi potencjału oraz przygotowaniu do samodzielnego, wartościowego i satysfakcjonującego życia w społeczeństwie.

źródło opisu: https://www.empik.com/kompetencje-diagnostyczne-i-terapeutyczne-w-percepcji-nauczycieli-szkol-ogolnodostepnych-integracyj-skibska-joanna-twarog-kanus-agnieszka-borzecka-anna,p1269859220,ksiazka-p


7. Strzałkowska Małgorzata. Logopedyczne prztyczki.
- Warszawa : Wydawnictwo Bajka, 2021 (sygn. 124077)

"Królik w futrze tkwi w makutrze 
i po troszku trzy krzty mchu trze,
a logopedyczne prztyczki 
ćwiczą język i policzki".

"Logopedyczne prztyczki" to najnowsza książka niezrównanej mistrzyni słowa Małgorzaty Strzałkowskiej, która od wydania po raz pierwszy w 1996 roku wielokrotnie wznawianych, bestsellerowych "Wierszyków łamiących języki" proponuje Czytelnikom znakomitą zabawę słowem, kształcącą bezbłędne posługiwanie się językiem polskim. Z jej oryginalnych, pełnych humoru i zaskakujących skojarzeń tekstów korzystają kolejne pokolenia dzieci w procesie kształcenia prawidłowej wymowy. Sięgają po nie także dorośli - aktorzy, dziennikarze, logopedzi, obcokrajowcy oraz ci wszyscy, którzy dbają o właściwą, staranną wymowę najeżonego wieloma trudnościami języka polskiego.
źródło opisu: https://www.empik.com/logopedyczne-prztyczki-strzalkowska-malgorzata,p1261170400,ksiazka-p

8. Walczak-Klimek Małgorzata. Nie znam cię i inne bajki profilaktyczne. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2021 (sygn. 124085)
     Każda z bajek profilaktycznych zaprezentowana w tej publikacji porusza inną problematykę, którą akcentuję po każdej z nich.

Mamy nadzieję, że sformułowane przez Autorkę wskazówki zainspirują pedagogów lub terapeutów do stworzenia tematycznych scenariuszy wychowawczych lub do wyboru zagadnień odpowiednich do pracy z  określonym dzieckiem lub grupą terapeutyczną.

źródło opisu: https://www.empik.com/nie-znam-cie-i-inne-bajki-profilaktyczne-walczak-klimek-malgorzata,p1269859169,ksiazka-p

 

Oprac. Anna Mirońska

 

Powrót do 2021