Kurierek Nr 4 - Psychologia

     W prezentowanym Kurierku Nowości chciałabym Państwu zaprezentować książki z dziedziny psychologii, zachęcając osoby zainteresowane do ich lektury.

1. Asgodom Sabine. Żyj dziko i zachłannie : poradnik dla kobiet, które chcą więcej od życia. Warszawa : Prószyński i S-ka, 2012 (sygn. 108354)
     Poradnik dla kobiet autorstwa Sabine Asgodom - znanej trenerki kadry menedżerskiej. Z książki tej, kobiety dowiedzą się, że mają prawo do własnego życia, mają prawo do odnoszenia sukcesów, samorealizacji i szczęścia. Każdy człowiek ma zarówno mocne strony jak i te słabe, a w związku z tym ma prawo do popełniania błędów. Książka jest rodzajem trenera, który ma inspirować panie na co dzień i wspierać je w realizacji skrytych marzeń.
źródło opisu: okładka książki

2. Chlebowska Elżbieta. Wychowanie : najtrudniejsza ze sztuk pięknych. Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2014 (sygn. 106904)
     Książka skierowana do rodziców i nauczycieli. Autorka publikacji to osoba w pełni kompetentna do wypowiadania się na tematy związane z wychowaniem. Posiada bogate doświadczenie w pracy zawodowej pracując jako pedagog szkolny, socjoterapeuta, pracownik poradni psychologiczno-pedagogicznej. Prywatnie matka czwórki dzieci. Dysponuje, więc zarówno wiedzą teoretyczną, jak i praktyczną. Z publikacji rodzice dowiedzą się jak komunikować się z dzieckiem, jak ustalać normy i nie dopuszczać do ich przekraczania, jak właściwie traktować uczucia dziecka.

3. Ekran Paul, Ekran Mary Ann, Ekran Tom. Dlaczego dzieci kłamią : jak rodzice mogą wspierać prawdomówność swoich dzieci. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014 (sygn. 108634)
     Niniejsza publikacja skierowana jest do rodziców, którzy chcą uzyskać odpowiedź na pytania: Z jakich powodów dzieci decydują się skłamać; Kiedy dzieci zaczynają rozumieć ideę kłamstwa; Czy przemilczenie prawdy jest dla nich równoważne z kłamstwem; Jak dzieci traktują kłamstwo wypowiedziane w obronie siebie lub innej osoby; Dlaczego jedne dzieci kłamią więcej, a inne mniej; Czy dzieci, które kłamią, są bardziej, czy mniej inteligentne od prawdomównych; Dlaczego kłamią nastolatki i jak rodzice mogą ich zachęcać do prawdomówności.
źródło opisu: okładka książki 

4. Fortuna Paweł. Pozytywna psychologia porażki : jak z cytryn zrobić lemoniadę. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015 (sygn. 109014)
     Porażka jest zjawiskiem powszechnym. Dotyka każdego człowieka. Potrafi wytrącić z życiowej równowagi, wzbudzać trudne emocje, a nawet przeciwdziałać dalszej aktywność. Czy zawsze musi tak jednak być? Autor niniejszej publikacji przekonuje nas, że porażka to doskonała informacja zwrotna, umożliwiająca zweryfikowanie celów życiowych i sposobów ich realizacji, a także jakości relacji z bliskimi osobami, od których oczekujemy wsparcia. Nie należy, więc traktować jej negatywnie, gdyż przynosi nam doświadczenie, kształci charakter, uczy pokory, napędza do dalszego bardziej efektywnego działania. Porażka pobudza nas do refleksji nad własnym życiem, dzięki czemu może ono stać się przyjemniejsze, bardziej zaangażowane i przepełnione sensem.

5. Kalinowska Dorota. Stres dziecka czyli Jak pomóc w trudnych sytuacjach. Warszawa : Świat Książki, 2014 (sygn. 108689)
     Z punktu widzenia osoby dorosłej, dzieciństwo to idylliczny okres beztroski, radości i szczęścia. Maluchy nie muszą przecież pracować, nie spotykają się z problemami dnia codziennego, a dni upływają im na zabawie. Czy w takiej sytuacji mogą mieć jakiekolwiek powody do zmartwienia? Okazuje się, że tak. Nawet bardzo małe dzieci mają swoje problemy i czasami odczuwają stres.
W prezentowanym poradniku autorka omawia, z czego wynika stres u dzieci i jak go właściwie rozpoznać. Podaje przykłady najczęstszych sytuacji stresowych u dzieci oraz sposoby rozładowywania napięcia emocjonalnego, z których w takich sytuacjach korzystają. Zawiera również wiele wskazówek wykorzystywanych przez psychologów, czy też samych rodziców, aby radzić sobie ze stresem dziecięcym.

6. Kopalka Georgie M. Niegrzeczne dzieci : 9 kroków do posłuszeństwa.  Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2013 (sygn. 108856)
     Książka skierowana jest do rodziców zbuntowanych dzieci. Dostarczy im prostych i skutecznych wskazówek i porad, jak odpowiednio postępować by dzieci reagowały na polecenia dorosłych, jak je karać i nagradzać oraz uczyć wykonywania codziennych obowiązków. Plan wychowawczy zaproponowany przez autora podzielony jest na dziewięć kroków. Każdy krok zawiera praktyczne wskazówki, jak zachowywać się w typowych sytuacjach, które często są problematyczne dla rodziców. Autor przekonuje, że wyrobienie w sobie odpowiednich nawyków i poczynienie próby zmienienia swoich nieskutecznych metod wychowania jest bardzo ważne gdyż chodzi o ich własne dzieci, które są dla rodziców źródłem nieustającej troski, ale też radości.

7. Psychologia rodziny. Red. nauk. Iwona Janicka, Hanna Liberska. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014 (sygn. 108597)
     Obszerna monografia, która ma na celu usystematyzowanie współczesnej wiedzy na temat rodziny. W publikacji wyróżniono cztery części. Część pierwsza poświęcona jest funkcjonowaniu człowieka w systemie rodziny. Część druga dotyczy, coraz bardziej popularnych obecnie, nietradycyjnych i zróżnicowanych form życia rodzinnego. W kolejnej części wskazano na najczęściej spotykane zdrowotne i społeczne problemy w rodzinie. Ostatnia część poświęcona jest terapii rodzin i możliwych interwencji terapeutycznych.

8. Riebisch Roswitha, Luszczynski Hubert. Diagnoza typów uczniów. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2014 (sygn. 108054)
     Opierając się na bogatym doświadczeniu i wynikach najnowszych badań autorzy książki pokazują, jak poprawnie zdiagnozować ucznia: jego styl uczenia się, sposób rozumienia i postrzegania świata. Wyjaśniają także, jak wielkie znaczenie dla sukcesów uczniów ma sam nauczyciel - jego postawa i styl nauczania. Dzięki szczegółowemu omówieniu podstawowych typów inteligencji i stylów uczenia się oraz wielu skutecznych i sprawdzonych metod indywidualizowania nauki nauczyciele dowiedzą się, jak dobrać odpowiednie style prowadzenia zajęć do typów twoich uczniów i poprawić osiągane wyniki nauczania. Praktyczne rady podpowiedzą także pedagogom jak usprawnić codzienną pracę z dużymi i zróżnicowanymi klasami.

 

                                         Oprac.: Katarzyna Czarnocka-Pasztor

 

Powrót do 2015