Książka zamiast komputera

Data publikacji: 11 stycznia 2024

Tym razem klasy 0-3 uczestniczyły w lekcji „Herbert - kot, który czytał, czyli książka zamiast komputera". Miała ona na celu  pokazanie dzieciom, że ulubieni bohaterowie występują nie tylko w bajkach lub grach, ale też w książkach! Nauczyciel przeczytał książkę Emily Horn pt. „Przepraszam czy jesteś czarownicą?". Uczniowie poznali historię kota, który chodził do biblioteki publicznej i czytał książki. Kolejnym punktem była prezentacja magicznych interaktywnych książek, które bibliotekarz z Biblioteki Pedagogicznej w Mińsku Mazowieckim przywiózł w dużej, starej, stylowej walizce. Wraz z kotem Herbertem zachęcałyśmy uczniów do czytania. Bibliotekarz zaprezentował  przywiezione przez siebie interaktywne książki   agogicznej. Dzieci dowiedziały się z nich, że np. samochód zaprojektowano na wzór owada, a dokładnie biedronki, czy np. helikopter zaprojektowano na wzór ważki! Zobaczyły zachwycające trójwymiarowe książki zrobione przez Sabudę, mogły obejrzeć dno morza za pomocą latarki, poznały kolory w czarnej księdze napisanej alfabetem Braille'a dla niewidomych. Na koniec uczniowie uczestniczyli w guzikowej zabawie z interaktywną książką pobudzającą wyobraźnię dzieci pt. „Guzikowa książka" Sally Nicholls i Bethana Woollvina. Wyruszyli z nią w magiczną podróż, którą wskazywały kolorowe guziki znajdujące się w książce.

Natomiast klasy VI-VII miały lekcję na temat wizerunku w sieci. Na początku uczniowie określili, co to jest wizerunek, i że może mieć on dwa znaczenia: obiektywny obraz - „podobizna" - kogoś lub czegoś oraz subiektywna ocena mówiąca o tym, jak ktoś lub coś jest postrzegane przez innych. Uczniowie wskazali też różne aktywności, które wpływają na wizerunek człowieka, m.in.: publikowanie zdjęć, filmów ze swoim udziałem; komentowanie; publikowanie tekstów, filmów i zdjęć; lajkowanie, udostępnianie; grono znajomych; itp. Następnie wykonali ćwiczenie, które polegało na zwrócenie uwagi, jakie mogą być realne konsekwencje w przyszłości prezentowania się w sieci. Na koniec uczniowie uczyli się, jak chronić prywatność wykonując ćwiczenie, gdzie dostali studium przypadku i musieli się z nim zapoznać oraz zaprezentować możliwe sposoby reakcji na sytuacje.