Nr 43
Nr 43 (2010)
Cyberświat - możliwości i zagrożenia / red. nauk. Józef Bednarek, Anna Andrzejewska . - Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 2009
Publikacja omawia problem funkcjonowania człowieka w nowym, wirtualnym świecie. Część pierwsza dotyczy możliwości cyberświata, w części drugiej podjęto kwestie związane z jego zagrożeniami. Treści rozdziałów są interesujące poznawczo, problemy zaś poruszane przez kolejnych autorów mają duże znaczenie dydaktyczne i wychowawcze. Praca ma charakter interdyscyplinarny. Temat został ujęty wielostronnie. Umiejętnie połączono teorię mediów z praktyką ich stosowania. Publikacja skierowana jest do szerokiego grona czytelników.
(Nie)bezpieczny komputer : od euforii do uzależnień / Anna Andrzejewska. - Warszawa : Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2008
Książka została przygotowana z myślą o tych wszystkich, którzy już korzystają z komputera lub zamierzają to zrobić. W pierwszym rozdziale autorka przedstawia psychospołeczne uwarunkowania rozwoju i wychowania dziecka. W rozdziale następnym odpowiada na pytanie - jaka jest rola komputera w aktywności człowieka? Ważne treści zamieszcza w rozdziale dotyczącym zalet i wad gier komputerowych. Pracę zamyka analiza indywidualnych przypadków osób uzależnionych od komputera i gier komputerowych. Publikacja jest przeznaczona dla nauczycieli, pedagogów, psychologów i rodziców. Przydatna będzie także dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym, wykorzystującym nowoczesne media w edukacji, pracy zawodowej, komunikowaniu się i rozrywce.
Internet : między edukacją, bezpieczeństwem a zdrowiem : praca zbiorowa / pod red. Mirosława Kowalskiego. - Tychy : Maternus Media, 2008
Publikacja z zakresu pedagogiki mass mediów. Zebrano w niej artykuły, w których swoje opinie dotyczące wybranych aspektów społecznych, zdrowotnych i wychowawczych wiążących się z Internetem, zaprezentowali naukowcy zajmujący się tą tematyką zawodowo. Na plan pierwszy autorzy wysuwają wymiar pedagogiczny problemu i przekonują nas o tym, że młody człowiek potrzebuje rozsądnych wskazówek w poruszaniu się w medialnej rzeczywistości. Podkreślają, jak ważna jest świadomość konsekwencji społecznych wiążących się z użytkowaniem Internetu i zadają pytanie - czy w sieci wszystko jest dozwolone? Pracę uzupełnia bibliografia polskich artykułów odnoszących się do omawianego w pracy zjawiska.
Cyfrowa dorosłość : jak pokolenie sieci zmienia nasz świat / Don Tapscott. -Warszawa : Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, 2010
Żyjemy w niezwykłych czasach - po raz pierwszy w historii ludzkości pokolenie, które dopiero wkracza w dorosłość, może nas nauczyć, jak przygotować świat na przyszłe wyzwania. Autor wierzy, że jeśli będziemy ich uważnie słuchać i włączać w nasze działania, kultura interakcji i współpracy, którą reprezentują, stanie się motorem napędowym rozwoju gospodarczego i społecznego. Nauczymy się, jak sprawniej unikać niebezpieczeństw i lepiej radzić sobie z zagrożeniami, pojawiającymi się wraz z nadejściem ery Internetu. Książka jest niezbędna jako poradnik rodzicom i dziadkom, jako przewodnik i inspiracja dla nauczycieli, przedsiębiorców, dysponentów i polityków, którzy powinni zrozumieć, że zmiany na rynku nowych mediów to również nieodwracalne zmiany w środowisku społecznym.
Całe życie w Sieci / red. Barbara Szmigielska. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008
Jest to pierwsza polska książka ukazująca złożoność zjawiska, jakim jest korzystanie z sieci przez osoby w różnym wieku. Autorzy dołożyli starań, aby przedstawić zarówno szanse jak i wyzwania stwarzane przez najnowsze medium, jakim jest Internet. Walorem książki jest zamieszczenie w aneksach zastosowanych w badaniach narzędzi, dzięki czemu czytelnik może poznać sposób zbierania danych. Teksty są nowatorskie i atrakcyjne poznawczo, czytelne w odbiorze i przyjazne dla odbiorcy. Publikacją powinni zainteresować się nie tylko badacze, ale także nauczyciele
i rodzice.
Dziecko w sieci / Bartosz Danowski, Alicja Krupińska. - Gliwice : Wydawnictwo Helion, 2007
Autorzy, psycholog i informatyk, omawiają rozmaite zagrożenia, na jakie narażone są dzieci korzystające z Internetu: uzależnienie, kontakt z treściami agresywnymi czy pornograficznymi, itp. Przedstawiają również sposoby zwiększające bezpieczeństwo korzystania z gier komputerowych i Internetu. Podkreślają np. konieczność ustalenia z dzieckiem limitu czasu użytkowania komputera i zachęcają do odkrywania Internetu wspólnie z dzieckiem. Opisują mniej i bardziej skomplikowane narzędzia informatyczne umożliwiające rodzicom skuteczniejsze sprawowanie kontroli nad tym, do jakich stron dziecko ma dostęp. Tłumaczą również, co zrobić, by dziecko bezpiecznie korzystało z komunikacji. Publikacja przeznaczona dla nauczycieli, pedagogów i rodziców.
Uzależnienie od komputera i Internetu u dzieci i młodzieży / Paulina Chocholska, Małgorzata Osipczuk. - Warszawa : Hachette Polska, 2007
Książka dla mądrych rodziców. O tym: czy kilka godzin dziennie przed komputerem to już uzależnienie czy tylko hobby, czy zablokować strony pornograficzne i pełne przemocy, dlaczego dziecko ucieka w Internet i kiedy należy zareagować? Praktyczny poradnik napisany językiem współczesnych nastolatków, zawierających dodatkowo testy pozwalające rodzicom określić, które zachowania powinny ich zaniepokoić.
Kult amatora : jak Internet niszczy kulturę / Andrew Keen. - Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007
Książka współtwórcy pierwszego boomu internetowego w Dolinie Krzemowej i krytyka Internetu. Przedstawia ekonomiczne, etyczne i społeczne zagrożenia związane z upowszechnieniem technologii Web 2.0. Autor przekonuje, że teksty pisane przez amatorów i umieszczane w sieci utrudniają dotarcie do ważnych informacji przygotowywanych przez profesjonalistów. Pokazuje, że Web 2.0 ma też ciemne strony. Książkę należy czytać jak ostrzeżenie dotyczące przyszłości tradycyjnych mediów.
Gry komputerowe, Internet i telewizja : co robić, gdy nasze dzieci są nimi zafascynowane? / Nessia Laniado, Gianfilippo Pietra. - Kraków : Wydawnictwo eSPe, 2006
Ta książka to praktyczny poradnik, który wyjaśnia, jak rodzice mogą uczestniczyć w życiu swoich dzieci, nawet jeśli są oni mniej "zaawansowani" w korzystaniu z urządzeń teleinformatycznych. Publikacja pomoże w zrozumieniu i poznaniu następujących kwestii:
- wpływu komputera i telewizji na umysł dziecka;
- zagrożeń i możliwości nowoczesnych mediów;
- wpływu Internetu i telewizji na rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka;
- wyboru i udostępniania dziecku treści wartościowych.
Ze zbiorów Biblioteki Pedagogicznej w Mińsku Mazowieckim wybrała i oprac. Halina Lewsza