Nr 70

12 zasad skutecznej edukacji czyli Jak uczyć, żeby nauczyć / Przemysław Bąbel, Marzena Wiśniak . - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015

Poradnik 12 zasad skutecznej edukacji został napisany z myślą o wszystkich nauczycielach i edukatorach, którzy chcą uczyć w taki sposób, aby ich uczniowie rzeczywiście się nauczyli. Opierając się na swojej wiedzy i na doświadczeniu zdobytym podczas prowadzenia licznych warsztatów i szkoleń, autorzy sformułowali dwanaście uniwersalnych zasad skutecznej edukacji, wspólnych dla wszystkich typów, szczebli i form kształcenia. Książka to praktyczny przewodnik pełen przykładów, wskazówek i technik do zastosowania w codziennej pracy w szkołach i innych placówkach edukacyjnych. Autorzy w zrozumiały sposób wyjaśniają znaczenie powiązań teorii z praktyką oraz omawiają między innymi takie zagadnienia, jak: grupowanie materiału, procesy koncentracji, wykorzystanie emocji w nauce, potrzeba przerw czy sposoby motywowania uczniów. Dzięki opisanym w książce metodom i narzędziom nauczyciele:

- zbudują podczas zajęć atmosferę sprzyjającą nauce,

- pomogą uczniom zrozumieć, utrwalić i zapamiętać nauczane treści,

- nauczą się wykorzystywać edukacyjny potencjał nowoczesnych technologii,

- będą skutecznie nauczać, a ich uczniowie zaczną osiągać lepsze wyniki. [http://www.gwp.pl]

 

Matura 2015 : vademecum : geografia : zakres rozszerzony / Janusz Stasiak, Zbigniew Zaniewicz. - Gdynia : Wydawnictwo pedagogiczne OPERON, 2014

Nowe wydanie vademecum w pełni dostosowane do wymogów nowej matury 2015 zawiera: powtórkę najważniejszych zagadnień z gimnazjum, treści rozłożone zgodnie z wymaganiami podstawy programowej ,zadania maturalne opracowane zgodnie z nowymi wymaganiami maturalnymi po każdym dziale, najważniejsze informacje o nowej maturze. Wydanie ze zdrapką z KODEM DOSTĘPU do www.gieldamaturalna.pl. [sklep.operon.pl]

 

Niegrzeczne dzieci : 9 kroków do posłuszeństwa / George M. Kapalka ; przekł. Justyna Trojnar. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015

Profesor George M. Kapalka pokazuje, jak skutecznie nauczyć dziecko samokontroli. Proponuje rodzicom i terapeutom prosty program składający się z dziewięciu kroków. Każdy krok zawiera praktyczne wskazówki, jak zachowywać się w typowych sytuacjach, które często są problematyczne dla rodziców. A wystarczy tylko odrobina cierpliwości i konsekwencja, by pokonać codzienne zmagania z nieposłusznym dzieckiem. Jeśli Twoje dziecko:

- nie słucha, gdy prosisz o sprzątnięcie zabawek,

- nie chce położyć się spać, gdy jest już na to pora,

- ucieka, gdy jesteś z nim w sklepie,

- miewa napady złości lub agresji,

        ta książka jest właśnie dla Ciebie!. [http://www.gwp.pl]

 

ADHD w szkole : jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej / red. Nauk. Marta Jerzak, Artur Kołakowski. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest jednym z najczęstszych zaburzeń wieku dziecięcego. Każdego dnia wielu nauczycieli, rodziców i dzieci boryka się z tym problemem, co potwierdza niniejsza książka. Jest ona oparta na wieloletnim doświadczeniu autorów, wybitnych specjalistów w zakresie indywidualnej i grupowej pracy z dziećmi z ADHD, prowadzących warsztaty dla ich rodziców oraz szkolenia dla nauczycieli.
ADHD w szkole łączy cechy kompleksowego podręcznika i skutecznego poradnika. Autorzy prezentują aktualne informacje na temat zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, jego typowe objawy oraz cechy odróżniające go od innych zaburzeń. W przejrzysty sposób oddzielają fakty od mitów i podpowiadają, jakie kroki należy podjąć, gdy zauważymy u dziecka pierwsze symptomy zaburzenia. Omawiają kwestie dotyczące akceptacji osoby z ADHD, funkcjonowania dzieci z tym zespołem w domu dziecka czy rolę szkolnego asystenta ucznia. Opisują wiele strategii pracy z dziećmi z ADHD, najpopularniejsze i najskuteczniejsze metody i narzędzia terapeutyczne oraz kryteria diagnostyczne. Proponują także program szkoleniowy dla nauczycieli, który z pewnością - podobnie jak wszystkie zawarte w książce rady i wskazówki - pomoże im osiągać coraz lepsze rezultaty w pracy z uczniami z ADHD.[http://www.gwp.pl]

 

Terapia ADHD : trening sukcesu w pracy z dzieckiem nadpobudliwym / Natalia Kajka, Kinga Szymona. - Lublin : Wydawnictwo CZELEJ, 2014

Nadmierna ruchliwość, brak koncentracji to powszechne cechy występujące u większości dzieci. Są jednak sytuacje gdy zachowanie dziecka staje się niepokojące i zaczyna budzić niepokój rodziców. Autorki książki Terapia ADHD. Trening sukcesu w pracy z dzieckiem nadpobudliwym przedstawiają skuteczne metody komunikowania się i pracy z dziećmi z ADHD. Podkreślają, że najważniejszym elementem sukcesu jest konsekwentne działanie wielopłaszczyznowe. Metody pracy zostały dobrane w sposób, który bawi i wychowuje. Dziecku pomogą w rozwoju, efektywnej nauce oraz dążeniu do refleksyjnego zachowania, dorosłemu zaś pozwolą zrozumieć mechanizmy postępowania dziecka i wypracować jego sukcesy. Bo każdy choćby najmniejszy przebłysk tego, że coś wyjdzie, daje siłę i wiarę w to, że będzie następny. A po nim kolejny. I niech ta zachłanność na miłość, cierpliwość i poświęcenie do pracy ze swoim dzieckiem się nie kończy! [http://www.czelej.com.pl/]

 

Mój bajarz odnowiony / Joanna Papuzińska. - Warszawa : Wydawnictwo SBP, 2014

Przesłanie tożsamościowe zapisane w tekstach literatury dziecięcej zawsze było w Polsce bardzo silnie eksponowane. Jest to jej rysem charakterystycznym, wielokrotnie podkreślanym przez badaczy takich jak Izabela Lewańska i inni. Podział na „swoje" i „obce" w niektórych okresach i tekstach był eksponowany tak silnie, że patrząc nań ze współczesnego punktu widzenia śmiało można powiedzieć, iż graniczył, a nawet wkraczał na obszar ksenofobii. Tak, ksenofobia była niewątpliwą cnotą swojego czasu. Obie te właściwości zresztą znajdują się na jakimś kontinuum, czego doświadczamy również w czasach nam współczesnych, przeżywając wątpliwości, jak zaszeregować poszczególne głosy w dyskusjach o historii czy dniu dzisiejszym. O tym, że kwalifikacja tych zjawisk zależy przede wszystkim od punktu widzenia, pouczają nas właśnie dzieje literatury Dwudziestolecia, historia jej oceny i recepcji, losów wydawniczych i czytelniczych. Niniejsza książka stanowi kilka wycieczek w te niezbadane obszary, wycieczek dość dowolnych, skupionych głównie wokół tematów takich jak m.in. poczucie tożsamości, symbolika przestrzeni i przyrody. Pewne rzeczy wyłamują się z zaplanowanych ram i tak na przykład czułam ogromny przymus, aby poprzedzić całość szkicem o Bajarzu polskim, ważnej księdze mego i, nie tylko mego, dzieciństwa, choć pochodzi on jeszcze z połowy XIX wieku i należy do innej epoki.[ze wstępu]

 

Szkolna polonistyka zanurzona w języku / red. Anna Janus-Sitarz, Ewa Nowak . - Kraków : UNIVERSITAS, 2014

Kolejny tom serii "Edukacja nauczyciela polonisty" podejmuje zagadnienia szkolnego kształcenia językowego. Wychodząc z założenia, że świat istnieje w języku i wyraża się poprzez język, autorzy rozważają między innymi problemy dotyczące koncepcji, modeli i kierunków szkolnej dydaktyki języka. Jednym z jej fundamentów mogą stać się dokonania współczesnych teorii językoznawczych, funkcjonalnie wykorzystanych w szkolnej praktyce. Zamieszczone teksty przedstawiają sposoby kształtowania i rozwijania uczniowskiej świadomości językowej, której wykładnikiem staje się interpretacja różnych tekstów kultury, a tym samym interpretacja świata. Prezentują praktyczne rozwiązania pozwalające na pokonywanie barier językowych w odbiorze tekstów literackich, a także proponują postrzeganie lekcji w kategoriach dyskursu.  Drugą część tomu stanowią poważne i żartobliwe, naukowe i prywatne materiały z uroczystości jubileuszu czterdziestolecia pracy naukowo-dydaktycznej dr Marii Madejowej, badaczki problemów szkolnego kształcenia językowego, kultury języka, szeroko pojętej dydaktyki polonistycznej. [merlin.pl]

 

Współczesna filozofia edukacji : kluczowe kwestie/ Andrzej Murzyn. - Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2015

Celem niniejszej książki jest wprowadzenie czytelnika w kluczowe zagadnienia edukacyjne XXI wieku, zainspirowanie go do refleksji nad rolą pedagoga i nauczyciela na płaszczyźnie wyjaśniania dzieciom, uczącej się młodzieży oraz wszystkim osobom zainteresowanym nieustannym dokształcaniem się coraz bardziej złożonych problemów współczesnego świata. Autorowi chodzi przede wszystkim o to, aby zaproponowana struktura i układ zależności między poszczególnymi zagadnieniami stały się dla odbiorcy czymś znacznie więcej niż kolejnym paradygmatem, który należy po prostu przyswoić i w odpowiednim momencie odtworzyć. Chciałby, aby grono osób, dla których kryterium problemowe stanowi drogowskaz zarówno w teorii, jak i w praktyce edukacyjnej, było jak największe.  W związku z tym, że książka jest znacznym poszerzeniem monografii, która ukazała się w 2001 roku, autor wykorzystał w niej część pierwotnej publikacji. Uczynił to świadomie, ponieważ uważa, że pewne kwestie są nadal aktualne, a potwierdzeniem tego są tezy i badania innych badaczy, na których dotychczas się nie powoływał i którzy występują w niniejszym podręczniku. Chciałby także z pełną świadomością podkreślić, że wiele poruszonych tutaj wątków będzie stale powracać i tym samym znajdą się w kolejnych częściach opracowania. Trudno na przykład wyobrazić sobie dyskusję nad zagadnieniem indoktrynacji w edukacji i kulturze bez uwzględnienia niektórych aspektów edukacji twórczej, refleksji nad stanem współczesnej kultury czy problemami globalizacji. To samo dotyczy na przykład dyskusji nad edukacją do demokracji i społeczeństwa obywatelskiego, która moim zdaniem nie ma sensu bez odniesienia się do podstawowych założeń personalizmu. [http://www.impulsoficyna.com.pl]

 

Stres dziecka, czyli Jak pomóc w trudnych sytuacjach / Dorota Kalinowska. - Warszawa : Świat Książki, 2014

Przyjęło się uważać, że dzieciństwo jest czasem radości, beztroski i szczęścia. Nic bardziej mylnego. Jest ogromna różnica w postrzeganiu i ocenianiu dziecięcej rzeczywistości przez dzieci i przez osoby dorosłe. Często to, co dla nas jest obojętne lub wywołuje tylko lekkie napięcie, dla dzieci może być źródłem ogromnego stresu, którego się nie spodziewamy. To, co dla nas jest normalne i bezpieczne, dla dzieci może okazać się zagrażające i burzące ich porządek świata. Z czego wynika i jak go rozpoznać stres u dziecka? Najczęstsze sytuacje stresowe oraz strategie rozładowywania napięcia emocjonalnego, z których dzieci korzystają. Sugestii i wskazówek zaczerpnięte nie tylko z dziedziny psychologii czy pedagogiki, ale także z doświadczeń wielu rodziców. [http://www.swiatksiazki.pl/książki]

 

Stres w pracy zawodowej nauczyciela / Stanisław Korczyński. - Kraków  : Oficyna Wydawnicza IMPULS : Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, 2014

Stałym elementem życia codziennego, od wczesnej młodości - a nawet dziecięctwa - do późnej starości. Ta „światowa epidemia współczesnych czasów", jak określiło zjawisko ONZ, przypadła w szczególnym udziale nauczycielom jako grupie zawodowej żyjącej w ciągłym stanie podwyższonej gotowości. Stres w pracy nauczyciela płynie z rozmaitych źródeł: psychicznych, umysłowych, emocjonalnych, a nawet fizycznych - sami pedagodzy obserwują jego działanie i zgubne skutki, z którymi zmagają się na co dzień, bez wsparcia ze strony społeczeństwa (co więcej: opinia społeczna, a raczej rządzące nią stereotypy, to kolejny czynnik stresogenny). I chociaż stres zawodowy pedagogów stał się przedmiotem dociekań naukowych już w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, to polska bibliografia przedmiotu pozostaje wyjątkowo szczupła. Lukę tę znakomicie uzupełnia publikacja Stanisława Korczyńskiego, oparta na przesłankach metodologicznych, wykorzystująca współczesne teorie stresu i badania własne. Zasadniczym celem niniejszego opracowania jest ukazanie pracy pedagogicznej z punktu widzenia społecznego jej odbioru przez nauczycieli, z uwzględnieniem płci i stażu pracy zawodowej. Starano się poznać sytuacje najbardziej obciążające w zawodzie nauczyciela, które są źródłem stresu, oraz dostrzegane przez nauczycieli skutki dla ich zdrowia i psychicznego funkcjonowania, a także sposoby ich radzenia sobie ze stresem. Przedmiotem badań uczyniono nie tylko źródła nauczycielskiego stresu, ale także konsekwencje długotrwałego stresu i sposoby radzenia sobie z nim. [http://www.impulsoficyna.com.pl]

 

Wierszyki ćwiczące języki, czyli Rymowanki logopedyczne dla dzieci / Marta Galewska-Kustra, Elżbieta i Witold Szwajkowscy ; il. Joanna Kłos. - Warszawa : Nasza Księgarnia, 2014

Ten zbiór zabawnych wierszyków, którym towarzyszą zachwycające i pełne humoru ilustracje, to książka wyjątkowa. Jej wspólne czytanie może być świetną zabawą dla dzieci i rodziców. To doskonała pomoc w pracy z dziećmi mającymi problemy logopedyczne. Nie straszy trudnymi do wymówienia łamańcami językowymi, bo rymowanki SA dostosowane do wieku dziecka. Sprawdzi się jako materiał do nauki mowy, bo jest nie tylko profesjonalnie przygotowana, lecz także niezwykle atrakcyjna dla małych czytelników. To również świetna propozycja dla dzieci, które nie mają kłopotu z mową, ale są w wieku, kiedy wymowa się rozwija. Książka w ciekawy sposób pomaga ten rozwój wesprzeć. Dodatkowa wartością są fachowe informacje, dzięki którym rodzice mogą ustalić, czy ich dziecko powinno już daną głoskę wymawiać, i co zrobić, jeśli jej nie wymawia.[z okładki]

 

Przygotowała: Halina Lewsza

Filia Biblioteki Pedagogicznej w Mińsku Mazowieckim

 

 

Powrót do