NR 81

 Mózg nastolatka : jak przetrwać dorastanie własnych dzieci / Frances              E. Jensen z Amy Ellis Nutt. - Warszawa : Wydawnictwo W.A.B. - Grupa Wydawnicza Foksal, 2016

 

Z naukową precyzją i przystępnym językiem "Mózg nastolatka" rzuca nowe światło na funkcjonowanie mózgu w okresie dorastania. Frances E. Jensen, neurolog o międzynarodowej sławie i matka dwójki chłopców, opierając się na badaniach i swoim klinicznym oraz rodzicielskim doświadczeniu proponuje rewolucyjne spojrzenie na naukową koncepcję rozwoju mózgu. Wnioski z tej rzetelnej i dogłębnej analizy, autorki w błyskotliwy sposób przekładają na praktyczne wskazówki dla rodziców i nauczycieli- jak pomóc ich nastoletnim podopiecznym przetrwać trudny okres dojrzewania i łagodnie wejść w dorosłość. Cenne źródło informacji dla rodziców, pracowników socjalnych, nauczycieli i wszystkich osób, które w jakikolwiek sposób są związane z nastolatkami. Niezwykle wciągająca, klarowna i bardzo pouczająca książka. Źródło opisu: http://www.empik.com/mozg-nastolatka

 

Trudne pytania dla dorosłych : jak rozmawiać z dzieckiem o stracie, tęsknocie i lękach : pogodnie i optymistycznie / Elżbieta Zubrzycka. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016

 

Dzieci zadają pytania, a nam trudno na nie odpowiedzieć. Strata, tęsknota, śmierć i choroba to nieodłączne części codziennego życia, które budzą silne emocje. Co powiedzieć dziecku? Ta książka pomaga rodzicom i wychowawcom znaleźć odpowiednie słowa. Podaje konkretne wskazówki, jak rozmawiać z dzieckiem. Dostarcza też rzetelnej wiedzy na tematy tabu, o których niechętnie się mówi. Wyposażeni w nią rodzice będą potrafili emanować spokojem i staną się prawdziwym wsparciem dla najmłodszych.

Źródło opisu: http://www.gwp.pl/trudne-pytania

 

Psychopedagogiczne mity : jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu / Tomasz Garstka. - Warszawa : Wolters Kluwer, 2016

W książce omówiono popularne tezy, niepoparte wynikami naukowych badań empirycznych, i mity na temat metod nauczania, wychowania, pomocy psychopedagogicznej dla dzieci i młodzieży. Przedstawiono psychologiczne mechanizmy i wyjaśniono, dlaczego łatwo dać się uwieść pseudonauce, kierując się dobrymi intencjami. Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych i rodziców uczniów. Zainteresuje również studentów kierunków nauczycielskich, psychologii, pedagogiki.

Źródło opisu: http://www.empik.com/psychopedagogiczne-mity

 

Dogoterapia : terapia z udziałem psa : podstawy kynopedagogiki / Kasper Sipowicz, Edyta Najbert, Tadeusz Pietras. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016

Pies domowy - jako naturalny towarzysz człowieka - może pomagać w leczeniu różnych zaburzeń i towarzyszyć w nieszczęściu. Pies-terapeuta może być wsparciem w leczeniu tych zaburzeń, w których elementem obrazu klinicznego jest niepełnosprawność ruchowa, psychiczna lub somatyczna.W pierwszej naukowej monografii poświęconej dogoterapii Autorzy prześledzili historię kontaktów człowiek-pies oraz społeczny obraz psa w różnych systemach religijnych, filozoficznych i kulturowych. Przedstawili rys historyczny dogoterapii, jej nurty, standardy etyczne obowiązujące dogoterapeutów oraz zasady prawnej ochrony zwierząt.

Źródło opisu: http://www.practest.com.pl/dogoterapia-terapia

 

Uczenie się przez zmysły / Violet F. Maas ; [przekład: Dorota Szatkowska]. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2016

 

Prezentowana książka adresowana jest zarówno do terapeutów, jak i rodziców. W przystępny sposób opisuje wpływ układów zmysłów na funkcjonowanie układu nerwowego. Wzajemne powiązania tych systemów determinują wzrost i rozwój, zdolność uczenia się nie tylko przedmiotów szkolnych, ale i codziennych umiejętności, a także relacje społeczne oraz równowagę między ciałem i umysłem. Książka zawiera następujące treści:

- omówienie teorii integracji sensorycznej (SI), czyli zwięzłe i przystępne opisy sposobu, w jaki mózg, układ nerwowy i układy zmysłów współpracują ze sobą,

- analizy przypadków dzieci z różnego typu problemami, wraz z opisem wpływu deficytów na umiejętność budowania relacji społecznych, wyniki w nauce, sprawność fizyczną i zdolności manualne, w tym pisanie,

- wskazówki dla rodziców, pracowników szkoły i służby zdrowia oraz odpowiedzi na często zadawane pytania,

- praktyczne porady na temat diagnozowania dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz terapii integracji sensorycznej u dzieci z porażeniem mózgowym, autyzmem, zespołem Downa, niepełnosprawnych intelektualnie i nadpobudliwych psychoruchowo. Źródło opisu: http://www.gandalf.com.pl

 

Rozwijanie mądrości dziecka: koncepcja i wskazówki metodyczne / Elżbieta Płóciennik. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016

 

Autorka przedstawia rozwiązania edukacyjne, które od wczesnych etapów życia dziecka pozwolą w optymalny sposób rozwinąć jego zdolności i osobowość, żeby potrafiło sobie radzić z wyzwaniami cywilizacyjnymi XXI w. Czytelnik zapozna się z próbami poszukiwania, weryfikacji i wdrażania innowacyjnych rozwiązań metodycznych, pomocnych w procesie rozwijania refleksyjności, samodzielności działania dzieci, ich kompetencji społecznych i umiejętności rozwiązywania problemów, szczególnie o charakterze twórczym. Znajdzie ponadto propozycje konkretnych ćwiczeń oraz sytuacji edukacyjnych, możliwych do zastosowania w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (choć Czytelnik zapewne dostrzeże ich uniwersalność). Książka z pewnością zainteresuje studentów i nauczycieli akademickich, wychowawców i pedagogów pracujących w różnych instytucjach oświatowych, konsultantów i doradców metodycznych, a także rodziców, którym zależy na efektywnej edukacji dzieci. W kolejnych tomach zostaną przedstawione scenariusze zajęć dla poszczególnych grup wiekowych.

Źródło opisu: http://cyfroteka.pl/ebooki/Rozwijanie_madrosci

 

O wartościach czyli Rady nie od parady III / Małgorzata Strzałkowska ; zilustrował Marcin Bruchnalski. - Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, 2015

 

Kolejny, trzeci już zbiór wierszyków z morałem Małgorzaty Strzałkowskiej. Pięknie ilustrowana książka w ciekawej i zabawnej formie przekazuje dzieciom wiedzę o tym, jakie wartości są najważniejsze w życiu człowieka: prawda, odwaga, honor, sprawiedliwość, wolność, uczciwość, przyjaźń, pokój, zdrowie. To one mają na nas największy wpływ i nadają sens naszym działaniom. Źródło opisu: http://lubimyczytac.pl/ksiazka      

 

Teatrzyki z morałami czyli Rady nie od parady IV / Małgorzata Strzałkowska ; zilustrował Marcin Bruchnalski. - Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, 2016

 

Czwarty już tom cyklu RADY NIE OD PARADY zawiera utwory, z których każdy kończy się morałem. Teksty łączy forma - wszystkie przeznaczone są do wystawiania na scenie. Wśród bohaterów inscenizacji znajdziemy króla Gnata, imć Twardowskiego, królewnę o dziwnych upodobaniach, zbójców, kozę, która wybrała się na wycieczkę do Paryża, i wiele innych postaci.

Teksty rozpisane są na role, a w przedstawieniach może  brać udział nawet spora gromadka młodych aktorów. To znakomita nauka przez zabawę.

Źródło opisu:http://www.czarnaowca.pl/literatura_dla_dzieci

 

Wielka księga gier i zabaw : poradnik jak aktywnie spędzać czas / [komentarze do gier: Krystyna Dąbek]. - Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016

Ta  książka przypomni najciekawsze gry i zabawy dla dzieci jak i dla starszych czyli jak można aktywnie spędzać czas bez nowinek technicznych, a pamiętajmy, że podczas zabawy dzieci rozwijają się i emocjonalnie, i fizycznie. Poradnik jest doskonałą pomocą dla nauczycieli, na zajęcia świetlicowe czy też dla organizatorów i opiekunów obozów i kolonii wakacyjnych. Prezentuje ponad 130 zabaw, które można szybko przeprowadzić w pomieszczeniach, na dworze i co najważniejsze nie wymagają specjalnych nakładów finansowych by je przygotować. Z przyjemnością zobaczycie jak na przerwach, na podwórku dzieci integrują się bawiąc w zaprezentowane zabawy. By ułatwić wyszukanie i przeprowadzenie gry, ułożone są one kategoriami i dokładnie opisane także zilustrowane. Wiele gier zostało opatrzone komentarzem doświadczonego pedagoga co pomoże w dopasowaniu ich do zajęć lekcyjnych.  Źródło opisu:        http://www.nowik.com.pl

 

Edukacja i/a mózg mózg a/i edukacja / redakcja naukowa Mirosław Kowalski, Irena Koszyk, Sławomir Śliwa. - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2016

 

W ostatnim czasie wzrasta zainteresowanie wśród pedagogów literaturą zagraniczną i polską dotyczącą neurodydaktyki. Coraz częściej problemy dotyczące metod i form pracy sprzyjających mózgom uczniów w procesie edukacji to tematy szkoleń, seminariów, konferencji i studiów podyplomowych. Jednak w neurodydaktyce pojawia się więcej pytań, niż odpowiedzi. Prezentowana publikacja wpisuje się w klimat odpowiedzi, ale też przez wielu autorów zamieszczonych w niej artykułów stawiane są pytania dotyczące ciekawej i jednocześnie złożonej problematyki dotyczącej plastyczności mózgu. Publikacja, na którą składa się jedenaście artykułów, została podzielona na trzy zasadnicze części. Pierwsza z nich dotyczy teoretycznych założeń

i praktycznych działań odnoszących się do diagnozowania i terapii dzieci oraz dorosłych

z zaburzeniami w uczeniu się i zachowaniu. Druga część prezentuje materiały o uczniu neurotypowym w szkole - metodach i formach wspierania i rozwoju. Trzecia dotyczy szkoły

i nauczyciela w nowej rzeczywistości edukacyjnej.

Źródło opisu: http://www.impulsoficyna.com.pl/katalog

 

                                  Ze zbiorów biblioteki wybrała Ewa Kopka

 

Powrót do Aktualności Pedagogiczne 2017