NR 85

Wartości w życiu rodziny : [ponad 100 zabaw rozwijających wrażliwość na wartości ogólnoludzkie] / Laura Blanco, Silvia Carbonell ; ilustracje Rosa Ma Curto ; [tłumaczenie z języka angielskiego Piotr Szufliński]. - Wyd. 2. - Kielce : Jedność, cop. 2017
Wartości to temat ważny i zawsze aktualny, dlatego prezentujemy książkę, która chce pomóc rodzinom - dzieciom i dorosłym - pielęgnować i rozwijać wartości: życzliwość, przyjaźń, miłość, szacunek, nadzieję, hojność, honor, cierpliwość. Zaprezentowano w niej ponad 50 sytuacji eksponujących jakąś istotną wartość, nad którą warto się zastanowić, by lepiej ją zrozumieć i by móc praktykować ją na co dzień. Każdy poruszany temat poprzedzony został cytatem z Biblii, pytaniem zapraszającym do refleksji i krótkim komentarzem, po nich zaś następuje część praktyczna - pomysł na wspólną zabawę, grę, aktywność ruchową lub plastyczną - która w naturalny sposób pogłębia omawiany temat i już sama w sobie jest wartością: sprawia bowiem, że rodzina może odkrywać radość wspólnie spędzanych chwil.
źródło opisu: www.znak.com.pl

Wychowanie jednostki i wspólnoty do wartościowego życia. T. 1 / pod redakcją Anny Marii Koli, Piotra Kostyły, Hanny Solarczyk-Szwec. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016

Wychowanie jednostki i wspólnoty do wartościowego życia. T. 2 / pod redakcją Anny Jakubowicz-Bryx, Jolanty Nowak, Hanny Solarczyk-Szwec. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016
Książka Wychowanie jednostki i wspólnoty do wartościowego życia nie jest typową antologią pokonferencyjną. Niewątpliwą zaletą tego zbioru rozpraw jest różnorodność prezentowanych podejść do zagadnienia życia wartościowego - zarówno w warstwie metodologicznej, jak i w zasadniczym stosunku do zagadnienia wartości w życiu. Dzięki temu otrzymujemy tom, który prowokuje do refleksyjnego i krytycznego spojrzenia na sprawę wartości obecnych zarówno w sposobie, w jaki prowadzimy poszukiwania badawcze, jak i w ogóle w życiu każdego z nas. źródło opisu: wydawnictwo.umk.pl/


Fundamenty dobrego społeczeństwa : wartości / pod redakcją Małgorzaty Boguni-Borowskiej. - Kraków : Wydawnictwo Znak, 2015
Godność, lojalność, miłość, odpowiedzialność, pracowitość, prawość, przyjaźń, przyzwoitość, solidarność, sprawiedliwość, szacunek, uczciwość, wolność, wrażliwość, współpraca, zaufanie, życzliwość. Wokół tych siedemnastu ważnych słów ogniskują się zebrane w niniejszym tomie rozważania czołówki polskich socjologów. Szukają oni „cegiełek", z których zbudowane są ludzkie wspólnoty. Poszukiwanie to staje się pretekstem do refleksji nad kondycją społeczeństw, w których przyszło nam żyć. Czy mamy dziś do czynienia z rewolucją wartości? Czy w ich miejsce znaczenie zyskują antywartości? Jak zmienia się życie wspólnot w procesie przebudowy wartości? Na czym opieramy nasze wspólnoty - rodziny, grupy towarzyskie, środowiska pracy? Co podlega negocjacjom, a co pozostaje niezmienne? Czy istnieje jeszcze jakaś wspólnota wartości? Znakomita antologia pod redakcją Małgorzaty Boguni-Borowskiej to pierwsza w Polsce książka stricte socjologiczna, w kompletny sposób poświęcona problematyce wartości jako komponentów życia społecznego.
źródło opisu: www.ksiazki.wp.pl/fundamenty-d


Uczeń w świecie wartości / Małgorzata Karwatowska. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010
Zamieszczone w tym tomie teksty składają się z trzech części: 1) z rozważań teoretycznych dotyczących konkretnych nazw wartości, 2) ich rozumienia w języku młodzieży, 3) propozycji rozwiązań praktycznych (przykłady ćwiczeń, scenariusze lekcji, zastosowania określonej metody i inne), których zadaniem jest pomoc nauczycielowi w rozmowie z uczniem na temat wybranych wartości. Teksty zostały pomyślane w ten właśnie sposób, aby mogli z nich skorzystać przede wszystkim nauczyciele na wszystkich szczeblach edukacyjnych, a także studenci oraz ci, którym bliska jest problematyka aksjologiczna.
źródło opisu: ze wstępu / www. bibliofil.com.pl


Z dzieckiem w świat wartości / Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska. - Warszawa : Świat Książki - Bertelsmann Media, 2014
Dlaczego trzeba i jak uczyć dziecko wartości? Okazywanie szacunku, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga - co zrobić, by nie pozostały one pustymi słowami. Odpowiedź na te pytania, i na wiele innych, znajdziecie w książce „Z dzieckiem w świat wartości" Ireny Koźmińskiej - założycielki i prezesa Fundacji „ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom", inicjatorki sławnej kampanii społecznej, oraz Elżbiety Olszewskiej - dyrektor programowej Fundacji. Książka ta powstała w oparciu o najnowsze badania i wieloletnie doświadczenie Ireny Koźmińskiej, jest napisana przystępnym językiem i zawiera wiele praktycznych porad dla rodziców, chcących zadbać o emocjonalny rozwój i szczęście swoich dzieci.
źródło opisu: www.bonito.pl


Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury / pod red. Beaty Bilickiej. - Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2012
W recenzowanym opracowaniu podjęto aktualne i ważne problemy wyrastające nie tylko z teorii, ale również z codziennych doświadczeń współczesnego człowieka. Aktualność podjętych zagadnień oraz uwzględnienie kwestii związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, stosunkowo mało znanych w kręgach nauczycielskich i pedagogicznych, stanowi dodatkowy walor omawianej książki. Równocześnie warto zauważyć, iż Autorzy pomimo omawiania zagadnień głównie dotyczących cyberprzestrzeni, co niosło za sobą konieczność stosowania terminologii informacyjnej, posługiwali się językiem zrozumiałym i komunikatywnym, dzięki czemu książka staje się dostępna nie tylko dla specjalistów z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale również nauczycieli, wychowawców, katechetów, duszpasterzy i rodziców. Ze względu na znaczenie podejmowanych tematów, jak i ciekawy sposób ich przedstawiania niniejsze opracowanie powinno być wręcz lekturą obowiązkową dla wszystkich osób podejmujących proces wychowania młodego pokolenia w XXI wieku.
źródło opisu: http: wydawnictwo.umk.pl


Dziedziny wychowania w klasach początkowych / redakcja naukowa Marzenna Magda-Adamowicz i Ewa Kobyłecka. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016
Tematyka publikacji koncentruje się na zagadnieniach dotyczących dziedzin wychowania w odniesieniu do pierwszego etapu kształcenia - edukacji wczesnoszkolnej. Książka posiada wyraźne przesłanie - wychowanie stanowi świadome i celowe oddziaływanie pedagogiczne, którego konsekwencją są zmiany, głównie w sferze emocjonalno-motywacyjnej osobowości dziecka, dlatego też jego rola w dzisiejszym dynamicznym świecie jest ogromnie ważna (...) koncentruje nasz ogląd rozwoju wychowanka na bardzo szybko zmieniających się obszarach współczesnego życia...
Fragment z recenzji dr hab. Teresy Parczewskiej: www.gandalf.com.pl


Fałszywe drogi wychowania / Stefan Ignacy Możdżeń. - Sandomierz : Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia, 2013

Żyjemy w czasach totalnego odrzucenia dotychczasowego dorobku pedagogicznego minionych pokoleń, co zbiega się w antypedagogice z postulowanym kodeksem praw dziecka: prawem do samostanowienia, prawem do swobodnego wyboru środowiska życia, z możliwością opuszczenia rodziców, prawem do życia bez kar, do seksualnej wolności. Wolność od wszelkich ograniczeń ma reperkusje moralne. Taka wolność zniewala. Założenie, że człowiek jest z natury dobry, że wyznacznikiem jego postępowania są jego popędy, prowadzi do naturalizmu i hedonizmu etycznego. Nauczyciele nie dostrzegają destrukcyjnego systemu, który chce przeformować całkowicie polską mentalność. Wydaje się, że tego postmodernistycznego zła nie dostrzegają profesorowie pedagogiki, których obecnie w Polsce jest ponad czterystu. Zamiast bronić młodzież przed destrukcją, biorą udział w rozpowszechnianiu tych patologii na uczelniach. Ukazuje się ogromna liczba bezwartościowych publikacji pedagogicznych licznych autorów. Zachwala się nowe `naukowe` metody edukacyjne, za którymi stoi jakaś wizja człowieka, według której stara się wychowywać. W Europie rozwinął się dominujący pogląd, według którego religia, rodzina i naród `należą już do przeszłości`.
źródło opisu: www.gandalf.com.pl

Wartości w życiu i edukacji człowieka / Janusz Gajda. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2013
Było i jest wiele sprawdzonych teorii i zasad wychowania oraz towarzyszących im efektywnych, godnych uznania, głęboko humanistycznych strategii i metod postępowania. Ale są także wciąż liczne naganne oddziaływania edukacyjne w życiu społeczno - zawodowym, w mediach, w domu. Ustalenie ideologiczne i religijne standardów człowieczeństwa w historii dawało najczęściej rezultaty opłakane. W tej sytuacji zostaje jedynie odwołanie się do wartości humanistycznych i wrażliwości moralnej człowieka, który potrafi nadać głębszy sens wszechobecnym w życiu wartościom.
źródło opisu: www.bibliofil.com.pl/wartosc


O wartościach czyli Rady nie od parady III / Małgorzata Strzałkowska ; zilustrował Marcin Bruchnalski. - Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, 2015

Kolejny, trzeci już zbiór wierszyków z morałem Małgorzaty Strzałkowskiej. Pięknie ilustrowana książka w ciekawej i zabawnej formie przekazuje dzieciom wiedzę o tym, jakie wartości są najważniejsze w życiu człowieka: prawda, odwaga, honor, sprawiedliwość, wolność, uczciwość, przyjaźń, pokój, zdrowie. To one mają na nas największy wpływ i nadają sens naszym działaniom.
źródło opisu: http: lubimyczytac.pl/ksiazka


Teatrzyki z morałami czyli Rady nie od parady IV / Małgorzata Strzałkowska ; zilustrował Marcin Bruchnalski. - Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, 2016

Czwarty już tom cyklu RADY NIE OD PARADY zawiera utwory, z których każdy kończy się morałem. Teksty łączy forma - wszystkie przeznaczone są do wystawiania na scenie. Wśród bohaterów inscenizacji znajdziemy króla Gnata, imć Twardowskiego, królewnę o dziwnych upodobaniach, zbójców, kozę, która wybrała się na wycieczkę do Paryża, i wiele innych postaci. Teksty rozpisane są na role, a w przedstawieniach może brać udział nawet spora gromadka młodych aktorów. To znakomita nauka przez zabawę.
źródło opisu: http: www.czarnaowca.pl/literatura_dla_dzieci


Nie poddawaj się! : Tyszowieckie świece i inne podstępy króla Karola Gustawa / Elżbieta Zubrzycka ; ilustrowała Anna Błaszczyk. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, [2017]

Młodzi ludzie w okresie dojrzewania zaczynają surowo oceniać siebie, rodzinę i sens edukacji, wchodzą w konflikty z rówieśnikami i niejednokrotnie mogą mieć poczucie, że znaleźli się w tragicznym, beznadziejnym położeniu. W podobnym znalazła się Polska, która podczas potopu szwedzkiego niemal zniknęła z mapy Euro­py, a jednak się podniosła i zwyciężyła najeźdźcę. Wartka opowieść o walczących królach, wzbogacona historycznymi ciekawostkami pokazuje, że z każdej sytuacji jest jakieś wyjście. Nigdy się nie poddawaj! - niech to przesłanie stanie się wskazówką na całe życie dla każdej młodej dziewczyny i każdego chłopaka. Książka opisuje kontrowersyjne zachowania władców, żołnierzy i ludności, skła­niając czytelnika do rozważań nad wartościami, którymi warto kierować się w życiu.
źródło opisu: www.empik.com/nie-poddawaj-


Przemiany wartości i stylów życia w ponowoczesności / red. nauk. Jadwiga Daszykowska, Mirosław Rewera. - Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, cop. 2010

We współczesnym zmieniającym się świecie często pojawiają się problemy z autoidentyfikacją. Wielość problemów, jakie niesie ze sobą ponowoczesność, powoduje, że człowiek coraz częściej zadaje sobie pytanie: kim jestem, gdzie przynależę i dokąd zdążam? W polecanej publikacji znalazły się teksty zarówno znanych profesorów, jak i młodych, ambitnych pracowników Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z pogranicza takich dziedzin, jak socjologia, pedagogika, psychologia i filozofia. Książka składa się z trzech części. W pierwszej prezentowane są zagadnienia wolności jako wartości indywidualnej i społecznej. W drugiej omówione jest znaczenie autorytetów i ich wpływ na wychowanie i rozwój współczesnej rodziny. Część trzecia omawia style życia i kierunki, jakie mogą kształtować postawę współczesnego człowieka. Książka ta jest adresowana do szerokiego grona odbiorców: teoretyków z dziedziny psychologii, socjologii, pedagogiki i filozofii, a także do praktyków takich, jak: rodzice i wychowawcy, nauczyciele, lekarze, pracownicy socjalni, terapeuci itp.
źródło opisu: https://bonito.pl/k-448910-przemiany-wartosci


Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym / Teresa Lewandowska-Kidoń, Danuta Wosik-Kawala. - Wyd. 2, uzup. i popr. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015

Książka wpisuje się w nurt współczesnych koncepcji metodycznych w zakresie rozwijania umiejętności psychospołecznych dzieci i młodzieży. Umiejętności te wydają się szczególnie istotne w świecie zdominowanym przez przemoc, świecie, w którym zatracane są prawidłowe relacje interpersonalne. Dlatego warto już od najmłodszych lat wyposażać w nie dzieci oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości. W odpowiedzi na ten postulat powstała niniejsza książka, której głównym celem jest prezentacja programu zajęć z dziećmi w młodszym wieku szkolnym umożliwiającego rozwijanie ich poczucia własnej wartości. Publikacja Zawiera 30 scenariuszy zaplanowanych na jedną lub dwie jednostki lekcyjne w zależności od tematu oraz kilkanaście propozycji na dodatkowe ćwiczenia do wykorzystania w trakcie realizacji programu.
źródło opisu: www.impulsoficyna.com.pl/.../rozwijanie


Młodzież licealna wobec wartości, samotności i pasji / Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk. - Kraków : Impuls ; Katowice : Uniwersytet Śląski, 2012

Wartości wyznaczają horyzont rozwoju człowieka. (...) Młody człowiek otwiera się na wartości, zwykle w specyficzny tylko dla siebie sposób. Bywa, że deterministyczne nastawia się na ideał, pragnie być najlepszy, podziwiany, ważny. Sposób bycia i wyrażania siebie jest zatem odpowiedzią na tę potrzebę i daje również obraz tego, co jest dla niego prymarne, a więc wartościowe. Z tego też powodu, mając na uwadze istotne funkcje wartości, w wymiarze zarówno subiektywnym, jak i obiektywnym, podjęto próbę ustalenia, na czym koncentruje się młodzież licealna. (...) w perspektywie problematyki podjętej w tej książce ważne było również poznanie, w jakim zakresie młodzież doświadcza lub doświadczała samotności i jak sobie z nią radzi. Nie bez powodu dociekano również zainteresowań i pasji młodzieży, które wypełniają jej wolny czas, a ponadto stanowią podstawę i przestrzeń rozwoju, autoafirmacji i samourzeczywistnienia.
źródło opisu: http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/mlodziez-


Z księgozbioru wybrała Ewa Kopka

 

Powrót do