Uczeń-cudzoziemiec w polskiej szkole – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2015-2023

Zestawienie do pobrania


PODRĘCZNIKI, ĆWICZENIA, METODYKA NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO

1. Bednarska Dorota [i in.], Razem po polsku : podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Kraków 2021.

2. Biernacka Michalina, Znajdź z polskim wspólny język : fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego : poradnik metodyczny. Łódź 2016.

3. Czarnocka Marzena, Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy : nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów. Warszawa 2017.

4. Dixon Agnieszka [i in.], Po polsku. Kraków (2020-2022).

5. Egorova Elena, Ukraiński - polski : rozmawiaj na każdy temat. Poznań 2020.

6. Gałat Edyta [i in.], Język polski? Chcę i mogę! Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego. Kraków 2019.

7. Gałyga Danuta, Jak to łatwo powiedzieć... : ćwiczenia komunikacyjne dla początkujących. Kraków 2023.

8. Gębal Przemysław, Od słowa do słowa toczy się rozmowa : repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2. Kraków 2021.

9. Gębal Przemysław, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. Warszawa 2020.

10. Gworys Monika [i in.], Mówię po polsku: ćwiczenia dla obcokrajowców. Kraków 2021.

11. Janowska Iwona, Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków 2019.

12. Kołaczek Ewa, Gry i zabawy językowe : język polski jako obcy. Kraków 2019.

13. Kołak Katarzyna [i in.], Raz, dwa, trzy i po polsku mówisz Ty! ; podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci i młodzieży z Ukrainy. Lublin (2022-2023).

14. Kowalska Marzena, Pol'ska mova za 4 tizni : intensivnij kurs pol's'koi movi. Konstancin-Jeziorna 2022.

15. Kuc Paulina, Polski krok po kroku : junior. Kraków 2018.

16. Kuć Joanna, Z polskim słowem : ćwiczenia gramatyczno- leksykalne dla obcokrajowców. Siedlce 2019.

17. Laskowska Anna [i in.], Pol'ska mova vdoma ta v skoli z gumorom = Polski w domu i w szkole na wesoło. Warszawa 2023.

18. Lica Aneta [i in.], Po polsku? Tak!. Gdańsk [2020-2022].

19. Lipiec Paulina, Czytam po polsku : 12 opowiadań z ćwiczeniami. Kraków 2021.

20. Lipińska Ewa, Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego. Kraków 2023.

21. Lipińska Ewa, Umiesz? Zdasz! : materiały przygotowujące do egzaminu certyfikowanego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2. Kraków 2023.

22. Lipińska Ewa, Nie ma róży bez kolców : ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców. Kraków 2022.

23.  Lipińska Ewa, Z polskim na ty : podręcznik do nauki języka polskiego. Kraków 2022.

24. Lipińska Ewa [i in. red.], Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych. Kraków 2019.

25. Machowska Joanna, Gramatyka? Dlaczego nie?! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A1. Kraków 2022.

26.  Małolepsza Małgorzata, Po polsku. Kraków 2021.

27.  Nawracka Monika J., Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej. Gliwice 2020.

28. Pasek Joanna, 68 pomysłów na lekcje polskiego : zadania językowe. Kraków 2022.

29.  Piotrowska-Rola Ewa [i in.], Polski jest cool : seria do nauki języka polskiego jako obcego. Lublin 2017.

30. Popiołek Ryszard, Polski bez błędów! : ćwiczymy gramatykę na wesoło. Warszawa 2021.

31. Prążyńska Dorota, Czarno na białym : gramatyka i sprawność pisania na B2. Kraków 2022.

32. Prizel-Kania Adriana [i in.], Po polsku po Polsce : podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego oraz kultury polskiej dla początkujących. Kraków [2016].

33. Rogala Dorota [i in.], U lekarza : słucham i rozumiem : materiały do nauczania języka polskiego medycznego. Kraków 2019.

34. Rostek Ewa Maria, Język polski : ćwiczenia tematyczne dla ukraińskich dzieci = Pol's'ka mova : tematicni vprabi dla ukrainskih ditej. Poznań 2022.

35. Rusina Ol'ga Volodimirivna, Pol's'ka : 1000 najvażlivsih sliv. Warszawa 2022.

36. Rutkowska Izabela, Wierszyki wspomagające naukę gramatyki (z ćwiczeniami gramatycznymi oraz poszerzającymi leksykę) : dla dorosłych obcokrajowców. Kraków 2020.

37. Seretny Anna [i in.], ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2018.

38. Stefańczyk Wiesław, Gramatyka polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców. Kraków 2023.

39. Stempek Iwona, Polski w obrazkach : praktyczne plansze dydaktyczne. Kraków 2019.

40. Szelc-Mays Magdalena, Coś wam powiem... : podręcznik do nauki języka polskiego : ćwiczenia komunikacyjne. Kraków 2022.

41.  Walkiewicz Aleksandra [i in.], Wszystko w porządku : szyk języka polskiego, reguły i ćwiczenia dla obcokrajowców. Toruń 2022.

42. Zhernova Olena, Poznajmy się! = Davaj znajomytysa!. Warszawa 2022.

 

MATERIAŁY DODATKOWE DLA NAUCZYCIELI

1. Badowska Mariola, Ku integracji społecznej : studium pedagogiczne. Pułtusk 2017.

2. Błasiak-Tytuła Marzena, Neurolologopedia. T. 2. Glottodydaktyka i logopedia z perspektywy neurobiologicznej. Kraków 2018.

3. Chrzanowska Iwona [i in. red.], Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa 2020.

4. Dunin-Dudkowska Anna [red.], Współczesny dyskurs glottodydaktyczny : XXX-lecie działalności Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS. Lublin 2022.

5. Garncarek Piotr, Polonistyczna glottodydaktyka : interdyscyplinarność i modele przestrzenne. Warszawa 2022.

6. Gębal Przemysław E., Dydaktyka języków obcych. Warszawa 2019.

7. Gębal Przemysław, Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego : podejście integracyjno-inkluzyjne. Kraków 2018.

8. Gębka Małgorzata [i in. red.], Glottodydaktyka polonistyczna nie tylko na lekcji : konteksty, propozycje, projekty. Toruń 2020.

9. Hajnicz Wanda [i in.], Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa 2015.

10. Informator o egzaminie maturalnym z języka polskiego jako przedmiotu dodatkowego (część pisemna na poziomie rozszerzonym) od roku szkolnego 2022/2023. Kraków 2021.

11. Janowska Iwona, Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków 2019.

12. Kajak Piotr, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego : wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego. Warszawa 2020.

13. Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie. Warszawa 2022.

14. Kubicka Emilia, Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Toruń 2017.

15. Lipińska Ewa [red.], Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego : konteksty - dylematy - trendy. Kraków 2021.

16. Łukaszewicz Barbara, Emocje, kultura, język : wyrażanie emocji negatywnych w polonistycznej praktyce glottodydaktycznej. Warszawa 2022.

17. Nawracka Monika, Nauczanie języka polskiego jako obcego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej. Kraków 2020.

18. Olechowska Agnieszka, Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa 2016.

19. Seretny Anna, Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego : konteksty - dylematy - trendy. Kraków 2021.

20. Zych Justyna [red.], Literackie obrazy kultury : perspektywa glottodydaktyczna. Warszawa 2020.

 

ARTYKUŁY W CZASOPISMACH

1. Badyda Ewa, O świadomości fonetycznej osób udostępniających w serwisie YouTube materiały dla obcokrajowców uczących się języka polskiego. Języki Obce w Szkole 2019, nr 2, strony 43-48.

2. Badyda Ewa, O kilku pomysłach dydaktycznych wykorzystania naturalnej sytuacji komunikacyjnej w kształceniu studentów cudzoziemskich. Języki Obce w Szkole 2018, nr 4, strony 79-83.

3. Banach Małgorzata, Egzamin certyfikowany z języka polskiego jako obcego na poziomie B1 : analiza materiałów przygotowawczych. Języki Obce w Szkole 2022, nr 3, strony 45-53.

4. Banach Małgorzata, Rozumienie tekstu pisanego przez zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego. Język Polski 2018,  nr 2, strony 61-80.

5. Bucko Dominika, Testowanie rozumienia tekstu pisanego w środowisku cyfrowym : na przykładzie języka polskiego jako obcego. Języki Obce w Szkole 2022, nr 3, strony 37-44.

6. Bucko Dominika, Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, strony 43-48.

7. Budyńska Barbara, Biblioteki publiczne z ofertą dla cudzoziemców. Bibliotekarz 2016, nr 9, strony 9-14.

8. Budzik Justyna, Jak oswoić "Obcego na mojej kanapie?" : lekcja języka polskiego jako obcego dla uczniów różnojęzycznych z wykorzystaniem fragmentów filmu dokumentalnego Grzegorza Brzozowskiego. Polonistyka 2022, nr 4, strony 32-35.

9. Cychnerska Anna, Prozodia w polskiej refleksji glottodydaktycznej. Język Polski 2022, nr 2, strony 64-76.

10. Czerniejewska Izabela, W 90 minut dookoła języka polskiego. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, strony 73-77.

11. Dobke Aleksandra, Zacznij od A : wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi. Polonistyka 2022, nr 4, strony 48-52.

12. Furmaniak Katarzyna, Popkultura i media społecznościowe na lekcjach języka polskiego jako obcego. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, strony 67-71.

13. Gałwiaczek Joanna, Po nitce do kłębka czyli Jak zaplanować efektywne nauczanie języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń w pracy z uczniami ukraińskimi). Polonistyka 2022, nr 4, strony 11-15.

14. Gębal Przemysław, Nauczanie języka polskiego jako drugiego w świetle założeń dydaktyki konstruktywistycznej. Edukacja 2019, nr 3, strony 54-67.

15. Gębka-Wolak Małgorzata, Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4-8. Edukacja 2019, nr 3, strony 68-84.

16. Godorowska Julia [i in.], Jak rozmawiać o uchodźcach. Dyrektor Szkoły 2017, nr 9, strony 52-54, 56.

17. Górak Katarzyna [i in.], Dziecko muzułmańskie w polskiej szkole. Oświata Mazowiecka 2015, nr 3 (25), strony 8-10.

18. Górna Hanna M., Jak pracować z dzieckiem obcojęzycznym w przedszkolu?. Bliżej Przedszkola 2022, nr 6, strony 20-22.

19. Grodź Iwona, Trzeba mierzyć wysoko! : Stanisław Lem na zajęciach języka polskiego jako obcego. Polonistyka 2022, nr 4, strony 5-10.

20. Hajduk-Gawron Wioletta, Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole polskiej i irlandzkiej. Języki Obce w Szkole 2018, nr 2, strony 19-25.

21. Handzlik Marta, Rekrutacja oraz przyjmowanie cudzoziemców. Monitor Dyrektora Przedszkola 2016, nr 75 (październik), strony 44-46.

22. Izdebska Dominika, Czy tak bardzo inne? O zdalnym nauczaniu polskiej gramatyki w grupach wschodniosłowiańskich. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej 2021/2022, nr 2, strony 71-83.

23. Izdebska Dominika, Uczeń wschodniosłowiański w polskiej szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej 2021/2022, nr 1, strony 113-128.

24. Izdebska Dominika, Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej - sieci współpracy i samokształcenia. Język Polski w Szkole Podstawowej 2021/2022, nr 1, strony 7-22.

25. Janczak Dorota, Nauka języka polskiego jako obcego. Dyrektor Szkoły 2022, nr 9, strony 42-44.

26. Jędryka Beata Katarzyna, Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji. Języki Obce w Szkole 2022, nr 2, strony 29-46.

27. Jóźwiak Iwona, Uczeń migrujący w polskiej szkole. Wiadomości Historyczne 2022, nr 3, strony 37-40.

28. Kacprowska Krystyna, Specyfika systemów leksykalnych języka polskiego jako obcego. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej 2021/2022, nr 1, strony 69-84.

29. Kamińska Krystyna, Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole - problemy i wyzwania. Edukacja 2019, nr 3, strony 18-28.

30. Kędzia Marta Jadwiga, Miejsce języka polskiego w życiu dziecka wielojęzycznego. Edukacja Wczesnoszkolna 2022/2023, nr 2, strony 23-32.

31. Kloskowska Adriana, Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać?, Polonistyka 2022, nr 4, strony 16-19.

32. Kozińska Maksi, Zrozumieć "A-level Polish" czyli O angielskiej maturze z języka polskiego jako obcego. Języki Obce w Szkole 2022, nr 2, strony 107-116.

33. Kubala-Kulpińska Aleksandra, Współpraca z rodzicami różniącymi się kulturowo i językowo. Życie Szkoły 2016, nr 8, strony 30-32.

34. Kubicha Patrycja, "Jak ci minęły wakacje?" czyli Propozycja lekcji swobodnej wypowiedzi ustnej w języku polskim dla obcokrajowców. Poziom średnio zaawansowany. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej 2021/2022, nr 1, strony 85-101.

35. Kubicha Patrycja, "Cześć! Jestem Tom" czyli Nauka mówienia w języku polskim dla obcokrajowców. Propozycja lekcji dla początkujących. Język Polski w Szkole Podstawowej 2021/2022, nr 1, strony 49-66.

36. Kwestionariusz rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi ucznia-obcokrajowca. Głos Pedagogiczny 2016, nr 81, strony 26-27.

37.  Leśniewska Katarzyna, Przygotować szkołę na dzieci uchodźców. Dyrektor Szkoły 2015, nr 11, strony 17-20.

38. Leśniewska Katarzyna, Rodzice różnorodni kulturowo i językowo. Dyrektor Szkoły 2016, nr 4, strony 24-26, 28.

39. Lewandowska Dominika, Typowe błędy osób rosyjsko- i ukraińskojęzycznych w nauce języka polskiego jako obcego - jak ich unikać?. Polonistyka 2022, nr 4, strony 25-28.

40. Lewandowska Dominika, Klub Dyskusyjny "W mieście" : konspekt zajęć języka polskiego jako obcego dla uczniów rosyjsko- i ukraińskojęzycznych. Polonistyka 2022, nr 4, strony 40-41.

41. Lipińska Ewa, E|I|Ree|migracyjny język polski. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, strony 5-10.

42. Lipińska Ewa, Jak uczyć w grupach heterogenicznych? : poradnik metodyczny dla nauczycieli języków obcych. Języki Obce w Szkole 2018, nr 4, strony 105-108.

43.  Łyszczarz Michał, Przyjmowanie uczniów z zagranicy. Dyrektor Szkoły 2015, nr 4, strony 46-48.

44. Mikulska Anna, Chińscy uczniowie w polskiej szkole. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, strony 33-41.

45. Miodunka Władysław, Polszczyzna młodzieży niepolskiego pochodzenia w Polsce na tle zmian w pojmowaniu wielokulturowości i wielojęzyczności. Język Polski 2016, nr 4, strony 32-46.

46. Moździerz Tomasz, Tempo czytania rodzimych i nierodzimych użytkowników polszczyzny. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, strony 79-85.

47. Mucha-Iwaniczko Klaudia, Terapeutyczna rola literatury. Wokół książki Ulfa Starka "Chłopiec, dziewczynka i mur...". Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, strony 61-65.

48. Oczko Paulina, Studenci chińscy i lektorzy języka polskiego jako obcego: trudności w interakcjach. Języki Obce w Szkole 2020, nr 3, strony 51-56.

49. Oko Jan, Podcast w nauczaniu JPJO. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej 2021/2022, nr 1, strony 41-52.

50. Oko Jan, Podejście naturalne i TPR w praktyce nauczania JPJO. Język Polski w Szkole Podstawowej 2021/2022, nr 1, strony 35-48.

51. Ostafińska-Molik Barbara, Dzieci migrantów w polskim systemie edukacji. Problemy w diagnozowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, strony 135-153.

52. Ostrowska Katarzyna [i in.], Temat I. Optymizm czy pesymizm?. Temat II. Dzień Kobiet. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej 2021/2022, nr 1, strony 141-150.

53. Pamuła-Behrens Małgorzata, Metoda JES-PL : nauczanie języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. Języki Obce w Szkole 2018, nr 2, strony 5-10.

54. Perz Weronika [i in.], Wielokulturowość w szkole. Remedium 2016, nr 7/8, strony 57-59.

55. Peza Anna, Uczeń reemigrant w polskiej szkole - teoria a praktyka. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, strony 19-26.

56. Połatyńska Dorota, Zmora lektora czyli Jak kształcić kompetencje językowe u uczniów o zróżnicowanym poziomie językowym. Polonistyka 2022, nr 4, strony 54-57.

57. Potoniec Katarzyna. Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, strony 154-167.

58. Potyrańska Agnieszka, Film jako tekst kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego : na przykładzie filmu "Ostatnia rodzina". Języki Obce w Szkole 2021, nr 3, strony 105-117.

59. Raczyński Piotr, "Polski krok po kroku" jako źródło zadań rozwijających świadomość językową związaną z przymiotnikami. Język Polski w Szkole Podstawowej 2021/2022, nr 1, strony 79-92.

60. Rusaczyk Janusz, Współczesne problemy i pomoc rodzinom migracyjnym. Niebieska Linia 2021, nr 2, strony 25-28.

61. Rypel Agnieszka, Nie tylko ortografia : wybrane problemy kształcenia odmiany pisanej języka w nauczaniu dzieci z doświadczeniem migracyjnym w polskich szkołach. Języki Obce w Szkole 2018, nr 2, strony 11-17.

62. Sewastianowicz Monika, Podstawa prawna edukacji cudzoziemców. Dyrektor Szkoły 2015, nr 11, strony 44, 46-48.

63. Skóra Anita, Nauka poprzez zabawę. Metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole podstawowej. Język Polski w Szkole Podstawowej 2021/2022, nr 1, strony 93-106.

64. Skóra Anita, Nowoczesne metody nauczania języka polskiego jako języka obcego w szkole ponadpodstawowej. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej 2021/2022, nr 1, strony 53-67.

65. Socha Katarzyna, W obcym języku. Bliżej Przedszkola 2020, nr 4, strony 19-21.

66. Stankiewicz Katarzyna, Spotkania z kulturą polską na dodatkowych lekcjach języka polskiego dla uczniów powracających z emigracji. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, strony 10-17.

67. Stankiewicz Katarzyna, Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym. Edukacja 2019, nr 3, strony 42-53.

68. Stolarczyk Aleksandra, Na ratunek (wy)mowie. Remedium 2022, nr 3, strony 11-14.

69. Szeliga Łukasz, Od bycia obok do bycia razem. Polonistyka 2022, nr 4, strony 20-24.

70. Szulgan Alina, Praca z dziećmi cudzoziemskimi w polskiej szkole :  metody działania i własne doświadczenia. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, strony 55-59.

71. Świdzińska Agata, Lalki-motanki jako metoda pracy nad zrozumieniem doświadczenia migracyjnego. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, strony 184-201.

72. Tomasik Agnieszka, Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym - poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń. Polonistyka 2022, nr 3, strony 15-20.

73. Tomczuk Dorota, Film w edukacji językowej i kulturowej obcokrajowców. Języki Obce w Szkole 2018, nr 2, strony 27-30.

74. Trojan Elżbieta, Cudzoziemcy w polskiej szkole: (bibliografia w wyborze). Nowa Szkoła 2016, nr 8, strony 53-59.

75. Trukszyn Alicja, Wątek kultury ludowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej 2021/2022, nr 1, strony 23-40.

76. Włodkowska Katarzyna, Grzeczność i gościnność w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich. Polonistyka 2022, nr 4, strony 42-44.

77. Włodkowska Katarzyna, Wykorzystanie literatury w procesie nauczania języka polskiego jako obcego (na podstawie doświadczeń z uczniami z Ukrainy). Polonistyka 2022, nr 4, strony 29-31.

78. Włodkowska Katarzyna, Wariacje frazeologiczne: jak nie kiwnąć palcem w bucie i mieć olej w głowie : scenariusz lekcji dotyczącej frazeologii dla uczniów polskich i ukraińskich. Polonistyka 2022, nr 4, strony 45-47.

79. Wojdyła Emilia, Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla dzieci cudzoziemców i uchodźców. Oświata Mazowiecka 2015, nr 3 (25), strony 7-8.

80. Wysocki Mateusz, Wykorzystanie multimedialnych kart pracy w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Język Polski w Szkole Podstawowej 2021/2022, nr 2, strony 73-87.

81. Zhang Huiling, Wykorzystywanie podręcznika "Po polsku po Polsce" w nauczaniu chińskich studentów języka polskiego jako obcego. Język Polski w Szkole Podstawowej 2021/2022, nr 1, strony 107-121.

82. Żelazna Monika, Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej. Propozycja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na poziomie A1/A2. Język Polski w Szkole Podstawowej 2021/2022, nr 1, strony 67-77.

83. Żelazna Monika, Komunikacja ukierunkowana na ucznia - formy sprzyjające rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej 2022, nr 1, strony 103-111.


Oprac. Hanna Krasuska Terka

Powrót do Wychowanie. Pedagogika