Uczeń zdolny - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2016-2020

Zestawienie do pobrania

KSIĄŻKI

1. Bardzińska Dominika, Uczeń zdolny w szkole. Jak szkoła może wspierać rozwój dziecka. [w:] Szkoła w sytuacji trudnej : zdążyć z pomocą, red. nauk. Beata Szurowska. Warszawa 2020, s. 108-125.

2. Baum Alicja, Łukasiewicz-Wieleba Joanna,  Dzieci zdolne i uzdolnione. [w:] Jegier Aneta, Szurowska Beata, Umiejętności społeczne dzieci. Warszawa 2017, s. 206-228.

3. Chudy Katarzyna, Lulek Joanna, Wałęga Katarzyna, Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych - stymulacja zdolności dzieci i młodzieży. [w:] Opieka jako kategoria wychowawcza : metody i formy stymulacji dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku lokalnym, pod red. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów 2016, s. 295-302.

4. Guare Richard, Dawson Peg, Guare Colin, Nastolatki zdolne, ale rozkojarzone : skuteczny trening umiejętności. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2019

5. Gwiazdowska-Stańczak Sylwia, Andrzej E. Sękowski Andrzej E., Rodzina uczniów zdolnych. Warszawa 2018.

6. Jabłonowska Małgorzata, Edukacyjny wymiar samodzielności poznawczej : szkice teoretyczne i dociekania empiryczne w kontekście zdolności uczniów gimnazjum. Warszawa 2016.

7. Łukasiewicz-Wieleba Joanna, Baum Alicja, Rodzicielskie sposoby rozpoznawania i rozwijania zainteresowań i zdolności. Warszawa 2013.

8. Marmola Małgorzata, Stymulowanie rozwoju zdolności matematycznych u dzieci w szkole podstawowej. [w:] Opieka jako kategoria wychowawcza, pod red. nauk. Urszuli Grucy-Miąsik. Rzeszów 2016, s. 285-294.

9. Mitschke Katarzyna, Kiedy szkoła jest problemem : wsparcie dla rodziców i dzieci. Łódź 2019, s. 29-33: Sukces szkolny nie gwarantuje sukcesu w życiu

10. Skarbek Karolina, Uczeń uzdolniony matematycznie w opinii nauczycieli wczesnej edukacji. [w:] Nauczyciel wczesnej edukacji kreatorem środowiska edukacyjnego dziecka, pod red. Elżbiety Płóciennik, Doroty Radzikowskiej. Łódź 2016, s. 85-98.

11. Stańczak Małgorzata, Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci : perspektywa pedagogiczna. Kraków 2019.

 

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

1. Banasik Patrycja, Akceptacja dziecka zdolnego przez rówieśników. Remedium 2017, nr 7/8, s. 30-31.

2. Bolińska Marta, Fascynujący Świat Nauki, czyli praca metodą projektu dla zdolnych uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Język Polski w Szkole Podstawowej 2018/2019, nr 3, s. 49-61.

3. Bolińska Marta, Koncepcja, modele i możliwości pracy z uczniem zdolnym. Język Polski w Szkole Podstawowej 2018/2019, nr 3, s. 7-19.

4. Bolińska Marta, Między zdolnościami a kłopotami. Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych / Marta Bolińska. Język Polski w Szkole Podstawowej 2018/2019, nr 3, s. 20-30.

5. Brzozowska-Wicherek Ewa, Praca z uczniem zdolnym ruchowo na lekcji wf. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. 2019, nr 6, s. 5-9.

6. Chojnacka Kinga, Sobczak Weronika, Syska Weronika, Nieidealny uczeń zdolny. Remedium 2016, nr 11, s. 14-15.

7. Domański Mariusz, Praca z uczniem zdolnym szansą rozwoju nauczyciela. Edukacja i Dialog 2018, nr 3/4, s. 6-10.

8. Drążkowski Dariusz [i in.], Przegląd badań nad związkami zdolności przestrzennych z kompetencjami z nauk ścisłych uczniów i studentów. Edukacja 2017, nr 1, s. 67-84.

9. Faleńczyk Izabela, Sasin Małgorzata, Mój talent moim bogactwem : scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla klasy II i III. Wychowawca 2017, nr 6, s. 24.

10. Garstka Tomasz, Geny czy środowisko? Głos Nauczycielski 2017, nr 20, s. 16.

11. Goetz Magdalena, Prymus pod presją. Głos Nauczycielski 2018, nr 3, s. 12.

12. Goetz Magdalena, Wymagania, które rozwijają. Głos Pedagogiczny 2017, nr 94, s. 42-45.

13. Goetz Magdalena, Kiedy zdolności to za mało : praca z uczniem ze SPE. Głos Pedagogiczny 2016, nr 84, s. 13-16.

14. Goetz Magdalena, Uwaga na talenty. Głos Nauczycielski 2016, nr 51/52, s. 20.

15. Herzog Marta, Loch Weronika, Tomczak Martyna, Potrzeby uczniów szczególnie uzdolnionych. Remedium 2016, nr 2, s. 24-25.

16. Hoffmann Joanna, Słowa i słufka : czyli jak rozwijać zdolności lingwistyczne. Świetlica w Szkole 2017, nr 2, s. 6-7.

17. Kałuba-Korczak Anna, Zdolności twórcze czyli Sposób na niekonwencjonalne myślenie i działanie. Wychowanie w Przedszkolu 2016, nr 1, s. 59-61.

18. Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna, Jak pracować z uczniem zdolnym. Biologia w Szkole 2020, nr 5, s. 26-30.

19. Kubala-Kulpiński Aleksandra, Rozpoznawanie i rozwijanie talentów uczniów z dysleksją. Polonistyka 2020, nr 6, s. 35-39.

20. Leżucha Magdalena, Tutoring szansą rozwoju talentów w polskiej szkole. Wychowanie na co Dzień 2018, nr 1, s. 8-14.

21. Łoskot Małgorzata, Przedszkolak szczególnie uzdolniony. Monitor Dyrektora Przedszkola 2018, nr 91, s. 58-61.

22. Łukowicz-Loska Joanna, Zdolny uczeń - jak z nim pracować? Inspiracje Nauczanki 2019, nr 5, s. 46-49.

23. Muszyński Marek [i in.], Przegląd badań nad szkolnymi i pozaszkolnymi uwarunkowaniami nauczania języków obcych. Edukacja 2016, nr 4, s. 78-99.

24. Pasich Lidia, Jak przygotować ucznia zdolnego do konkursu. Język Polski w Gimnazjum 2017/2018, nr 4, s. 28-49.

25. Setlak Wiesław, Syndrom "cudownego dziecka" : uwagi aksjologiczno-pedagogiczne. Kwartalnik Edukacyjny 2016, nr 4, s. 26-34.

26. Siwko Arkadiusz, Dostrzec w uczniu talent, rozm. przepr. Małgorzata Pomianowska. Dyrektor Szkoły 2016, nr 9, s. 28-31.

27. Skoczylas Joanna, Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu. Wychowanie w Przedszkolu 2017, nr 6, s. 35-38.

28. Skoczylas Joanna, Funkcja szkoły w rozwoju ucznia zdolnego we wczesnej edukacji. Nowa Szkoła 2016, nr 2, s. 34-45.

29. Skoczylas Joanna, Identyfikowanie ucznia zdolnego w szkole. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2016, nr 6, s. 23-29.

30. Solińska Urszula, Wspieranie uczniów zdolnych. Wychowawca 2016, nr 5, s. 16-17.

31. Szczepkowska Edyta, Specyficzne zaburzenia zdolności matematycznych. Życie Szkoły 2017, nr 10, s. 23-27.

32. Tracz Mariola, Jak odkrywać i rozwijać zdolności uczniów? : teoria inteligencji wielorakiej. Geografia w Szkole 2016, nr 2, s. 30-33.

33. Turska Dorota, Nauczycielskie atrybucje zdolności do matematyki uczniów i uczennic. Kwartalnik Pedagogiczny 2017, nr 2, s. 25-40.

34. Urbanek Bogdan, Jak pracować z uczniem zdolnym. Nowa Szkoła 2016, nr 7, s. 32-43.

35. Zając Dorota, Praca z uczniem szczególnie zdolnym. Monitor Dyrektora Szkoła 2018, nr 10/2018, s. 50-53.

36. Zająć Dorota, Praca z uczniem wybitnie zdolnym : indywidualny program lub tok nauki. Głos Pedagogiczny 2017, nr 92, s. 27-30.

37. Zielińska Ewa, Dziecko zdolne czy nad wyraz ambitni rodzice. Bliżej Przedszkola 2020, nr 6, s. 16-19.

 

Oprac. Małgorzata Percińska
28.04.2021

 

Powrót do Wychowanie. Pedagogika