Kurierek Nowości Nr 12 (241) - Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów

Kurierek do pobrania
 

1. Chojak Małgorzata. Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. - Warszawa : Difin, 2021 (sygn. 123725)
     Książka stanowi „mini ściągawkę" dla nauczycieli, pedagogów, studentów i wszystkich zainteresowanych problematyką diagnostyki w placówkach oświatowych. Jej treść opiera się na podejściu określanym, jako „diagnoza oparta na faktach". Zakłada ono, że nauczyciel szukając rozwiązań metodycznych czy wychowawczych, powinien korzystać ze standaryzowanych narzędzi diagnostycznych, wyników rzetelnych badań i ekspertyz naukowych oraz własnego doświadczenia, jako specjalisty w dziedzinie edukacji. Publikacja zawiera nie tylko treści pedagogiczno-psychologiczne, ale również prawne, organizacyjne  i praktyczne, wskazujące czytelnikowi z jakich testów, w jakim celu i z jakimi kwalifikacjami może korzystać pedagog. Podsumowanie stanowią dwie procedury scalające zaprezentowany materiał wokół diagnozy dzieci z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu.
To książka dla osób, które chcą się rozwijać zawodowo, nie obawiają się nowości i łamania stereotypów, które stale poszukują sposobów podnoszenia jakości własnych działań edukacyjnych.
źródło opisu: https://www.empik.com/nauczycielska-diagnoza-pedagogiczna-w-przedszkolu-i-w-szkole-chojak-malgorzata,p1259610260,ksiazka-p


2. Czarnocka Marzenna
. Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu. - Warszawa : Wiedza i Praktyka, 2020 (sygn. 123302)
     Kompendium wiedzy na temat organizacji pomocy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Publikacja zawiera omówienie przepisów, zasady pracy z dziećmi oraz zadania nauczycieli, dyrektora, specjalistów zajmujących się dziećmi, zespołów nauczycieli. Ponadto w każdym rozdziale ekspert odpowiada na najczęstsze i najbardziej problematyczne pytania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Uzupełnieniem książki są przydatne w pracy, gotowe do wykorzystania dokumenty, zamieszczone na dołączonej do książki płycie CD.
źródło opisu: https://ksiegarnia.pwn.pl/Udzielanie-i-dokumentowanie-pomocy-psychologiczno-pedagogicznej-w-szkole-i przedszkolu,852170829,p.html


3. Deman Isabelle
. 100 pomysłów, jak pomóc uczniom z  trudnościami. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2020 (sygn. 122395)
     Rozmaite trudności uczniów prowokują nauczycieli do refleksji, zaskakują, zbijają z tropu, a czasem wytrącają z równowagi. O jakich trudnościach mowa? Niektóre dzieci zmagają się ze specyficznym zaburzeniem językowym, inne - cierpią z powodu zaniedbań wychowawczych, dysleksji, dyspraksji lub zaburzeń, które uniemożliwiają im pełne zaangażowanie się w naukę. Jeszcze inne zaś potrzebują jedynie trochę więcej czasu i zachęt, by nabrać pewności siebie. Zdarza się, że ze względu na tak wiele różnorodnych sytuacji pedagodzy nie są pewni, jakie podejście powinni wybrać, by pomóc swoim wychowankom. Niniejszy poradnik stanowi wygodny zbiór prostych wskazówek, jak rozpoznać trudności uczniów, oraz praktycznych pomysłów, jak ułatwić proces nauczania. Książka, zawierająca wiele ćwiczeń gotowych do wykorzystania, przyda się zarówno nauczycielom, jak i rodzicom dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej.
źródło opisu: https://www.edukacyjna.pl/poradniki-dla-nauczycieli/31883-100-pomyslow-jak-pomoc-uczniom-z-trudnosciami.html


4. Gray Carol. Dialogi komiksowe : ilustrowane rozmowy dla uczniów z autyzmem i pokrewnymi zaburzeniami
. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2021 (sygn. 124348)
     Prezentowana publikacja, to zapis rozmowy między co najmniej dwiema osobami, wykorzystujący proste rysunki. Obrazki stanowią ilustrację trwającej komunikacji i zapewniają dodatkowe wsparcie dla osób, które mają trudności ze zrozumieniem szybkiej wymiany informacji. Mogą być skutecznym narzędziem wykorzystywanym przez rodziców i specjalistów pracujących z uczniami z autyzmem i innymi problemami rozwojowymi. Metoda ta nie tylko ułatwia relacjonowanie wydarzeń z przeszłości, opisywanie teraźniejszości czy planowanie przyszłości, lecz także umożliwia rozpoznanie i systematyzację tego, co ludzie mówią i robią, oraz uwydatnienie ich prawdopodobnych myśli.
Każdy z ośmiu znaków w zestawie symbolizuje jedną z podstawowych umiejętności konwersacyjnych. Dodatkowo podczas rozmowy można zastosować kolory, które będą odzwierciedlać emocjonalną treść wypowiedzi, myśli i pytań. Niektóre dialogi komiksowe dają wgląd w to, jak uczeń postrzega sytuację, i są doskonałym wstępem do opracowania historyjek społecznych. Dialogi komiksowe są również pomocą wizualną w omawianiu sytuacji problemowych i znajdowaniu rozwiązań.
źródło opisu: https://ksiegarnia.pwn.pl/Dialogi-komiksowe,895471893,p.html


5. Kołodziej Agnieszka. Rewalidacja w ogólnodostępnej szkole ponadpodstawowej : program zajęć
. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2021 (sygn. 124747)
     Niniejsza publikacja jest poradnikiem dla nauczycieli szkół średnich pracujących z uczniem z niepełnosprawnością. Zadanie nauczyciela na tym etapie edukacyjnym to pokierowanie rozwojem ucznia, aby w pełni wykorzystując jego naturalne predyspozycje - ciekawość, aktywność, łatwość czerpania wiedzy z otoczenia - wyposażyć go w wiedzę dotyczącą przyszłego funkcjonowania. Wiedza nabyta w szkole przez młodych ludzi z niepełnosprawnością z pewnością pozwoli im bezpiecznie funkcjonować we współczesnym świecie, a w dorosłym życiu lepiej dbać o siebie. Dostarczenie młodym ludziom potrzebnych im w dorosłym życiu informacji to olbrzymie zadanie dla nauczycieli i rodziców. Rewalidacja w ogólnodostępnej szkole ponadpodstawowej zawiera nie tylko omówienie trudności, jakie mogą się pojawić na tym etapie kształcenia, ale również przykładowe scenariusze zajęć.
źródło opisu: https://www.empik.com/rewalidacja-w-ogolnodostepnej-szkole-ponadpodstawowej-program-zajec-kolodziej-agnieszka,p1266802009,ksiazka-p


6. Tanajewska Alicja, Naprawa Renata. To, co mnie wspiera : edukacja matematyczna : poziom I : liczby do 10 : karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
. - Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia - Wydawnictwo Harmonia, 2021 (sygn. 125259)

     Publikacja to zestaw kart pracy przeznaczonych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obejmuje ona treści z zakresu edukacji matematycznej dotyczące nauki liczb do 10.

Zadania zawarte w kartach pracy pomogą uczniom osiągnąć między innymi takie umiejętności jak: rozumienie pojęcia liczby i jej zapisu graficznego za pomocą cyfry; rozumienie pojęcia liczby w aspektach: kardynalnym, porządkowym i algebraicznym; pisanie liczb po śladzie i samodzielnie; rozpoznawanie liczb ukrytych na obrazkach; dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.

Karty pracy są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej.

źródło opisu: https://sklep.nowaera.pl/product/to-co-mnie-wspiera-karty-pracy-t14165


7.
Trudności szkolne. Opracowanie: Agnieszka Umińska. - Toruń : Wydawnictwo Literat, [2021] (sygn. 125262)
     Niniejszy książka, to praktyczny poradnik w którym czytelnicy znajdą informacje o przyczynach niepowodzeń szkolnych, specyficznych trudnościach w uczeniu się (jak np. dysleksja) oraz skuteczne sposoby i metody pracy z dzieckiem. Wśród poruszonych tematów znalazły się m.in.: syndrom braku osiągnięć, wyuczona bezradność, jak polubić czytanie, jak polubić zadania matematyczne, rozwiązywanie konfliktów, relacje z rodzeństwem i rówieśnikami, czego wymagać od szkoły i nauczyciela, symptomy ryzyka dysleksji rozwojowej. Książka zawiera również przykłady ćwiczeń usprawniających czytanie (przy dysleksji), kształtujących poprawność pisowni (przy dysortografii), rozwijających właściwy kształt pisma (przy dysgrafii), poprawiających pamięć, równowagę i koordynację wzrokowo-ruchową. Polecamy również „Jak wychowywać trudne dziecko".
źródło opisu: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/3698337/trudnosci-szkolne


8.
Wilczewska Natalia, Tanajewska Alicja, Naprawa Renta. To, co mnie wspiera : edukacja polonistyczna : poziom I : litery podstawowe : karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia - Wydawnictwo Harmonia, 2021 (sygn. 124678)
     „To, co mnie wspiera" to zestaw kart pracy przeznaczonych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Prezentowana publikacja obejmuje treści  z zakresu edukacji polonistycznej dotyczące utrwalenia znajomości liter podstawowych i nauki polskich znaków.
Zadania zawarte w kartach pracy pomogą uczniom osiągnąć między innymi takie umiejętności jak: wskazywanie, rozpoznawanie oraz nazywanie liter drukowanych i pisanych bez polskich znaków oraz bez dwuznaków i trójznaku; pisanie liter po śladzie i samodzielnie; czytanie sylab otwartych i zamkniętych; rozpoznawanie i wskazywanie takich samych sylab; rozpoznawanie liter ukrytych na obrazkach.
Publikacja adresowana jest do: uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; uczniów edukacji wczesnoszkolnej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; uczniów z trudnościami w uczeniu się wynikającymi z deficytów rozwojowych; sześciolatków w normie intelektualnej, których rozwój przebiega typowo; nauczycieli szkół masowych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych; rodziców uczniów.
Karty pracy są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej.
źródło opisu: https://www.edukacyjna.pl/nauka-czytania-i-pisania/32325-to-co-mnie-wspiera-karty-pracy-edukacja-polonistyczna-poziom-i.html

 

Oprac. Katarzyna Czarnocka-Pasztor

Powrót do 2021