Kurierek Nr 5 - Wychowanie dziecka

    Wychowanie dziecka jest dla wszystkich nowym doświadczeniem. Gdy stajemy się rodzicami, nasze życie się zmienia. Skąd mamy wiedzieć, jak nimi być? Sięgamy po różne książki, czasopisma. Pragniemy, by nasze dzieci były grzeczne, zdyscyplinowane, prawidłowo się rozwijały. Chcemy unikać błędów, które popełniali nasi rodzice, wychowawcy, nauczyciele. Poniższy Kurierek Nowości ma na celu poszerzenie wiadomości na temat dziecka i jego wychowania.

1. Baumgartner Bogumiłą. Przeżyć dwujęzyczność : jak wychować dziecko dwujęzycznie. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008 (sygn. 93164, 93248)
  
Poradnik przeznaczony jest dla wszystkich, którzy chcą by ich dzieci władały dwoma lub wieloma językami. Książka jest pomocna i ciekawa również dla tych, którzy nie są świadomi faktu, że wielojęzyczność może stać się wielką szansą dla ich dzieci.  Książka będzie pomocą dla Polaków żyjących w wielu krajach na całym świecie, a także dla cudzoziemców mieszkających w Polsce. Jest w równym stopniu dla wszystkich emigrantów, czyli dla osób, które z różnych przyczyn zdecydowały się wyjechać ze swojego kraju na stałe lub na czas określony. W swojej pracy autorka podkreśla i przekonuje rodziców, opiekunów o wartościach i zaletach wychowania dwujęzycznego, które może stać się darem dla dzieci, ale tylko wtedy, gdy rodzice podejmą się tego zadania i będą konsekwentni w jego realizacji.

2. Dziura-Multan Amelia. Dziecięce sposoby tworzenia nazwLublin : Wydawnictwo KUL, 2008 (sygn. 94676, 94933)
  
Podjęte w tej pracy poszukiwania związane są z zagadnieniem języka, który dziecko opanowuje i którym następnie operuje w sowich działaniach poznawczych oraz w komunikowaniu się z innymi ludźmi. Wychowanie dziecka wymaga od dorosłych, a więc rodziców, dziadków, opiekunów, nauczycieli, umiejętności porozumiewania się z nim. Aby porozumiewać się z dzieckiem, musimy dotrzeć do jego świata, musimy usłyszeć i zrozumieć jego mowę. Używając języka dziecko wyraża i opisuje swoje potrzeby, emocje, doświadczenia, opowiada o niedostępnym dla dorosłych świecie. My, dorośli, możemy zbliżyć się do krainy dzieciństwa, ale musimy nauczyć się komunikować z dzieckiem. W języku osobowym dziecko odnosi się do rzeczywistości, nazywa ją i ujawnia swój stosunek do niej. Każdy przedmiot, osobę, rzecz, zjawisko oznacza odpowiednią nazwą. Aby nauczyć się języka dziecka, nie wystarczy być tylko świadkiem jego spontanicznej twórczości językowej, trzeba również poznać dziecięce sposoby tworzenia nazw. Należy zatem sięgnąć po książkę, zapoznać się z nią.

3. Eichelberger Wojciech. O co pytają dzieci? : o miłości i wychowaniuWarszawa : Wydawnictwo Iskry, cop. 2008 (sygn. 93306)
  
Poradnik dla rodziców, w którym autor wskazuje problemy, z jakimi może borykać się dziecko i radzi, jak reagować w określonych sytuacjach, jak rozmawiać z dzieckiem o tym, co przeżywa, o czym marzy, co je cieszy, a co trapi. Dziecko ze wszystkiego na świecie najbardziej potrzebuje miłości rodziców. Jeśli chcemy, by wyrosło na szczęśliwego człowieka, musimy je po prostu kochać. A kochać to znaczy dawać dziecku siebie, poświęcać czas i uwagę. Mogłoby się wydawać, że to prosta recepta. Gdyby tak w istocie było, nasze pociechy nie stawiałyby tak wielu pytań. Jakie są to pytania i jakich odpowiedzi oczekują dzieci, możemy znaleźć w książce.

4. Matyjas Bożena. Dzieciństwo w kryzysie : etiologia zjawiskaWarszawa : Wydawnictwo Akademickie „Żak", 2008 (sygn. 92330)
   Dzieciństwo jako kategoria społeczno-pedagogiczna jest opisywane w literaturze stosunkowo od niedawna.
Autorka książki pomaga rozwiązywać trudne problemy rodzinne, analizuje wybrane sytuacje kryzysowe i odzwierciedla je w położeniu dzieci. Opisuje doświadczenia dzieci na podstawie badań własnych.

5. Pantley Elizabeth. Dyscyplina bez płaczu : delikatne sposoby na zachęcanie dziecka do właściwych zachowań bez marudzenia, złości i płaczu. Warszawa : Wydawnictwo K.L. Liber, 2007 (sygn. 92329)
  
Dyscyplina może być dla rodziców przytłaczającym i skomplikowanym tematem. Jesteśmy odpowiedzialni za pomaganie naszym dzieciom w udanym wędrowaniu od niemowlęctwa do dorosłości. Powyższa pozycja jest lekturą obowiązkową każdego rodzica i opiekuna małego dzieckiem, może stać się przewodnikiem po wychowaniu. Autorka proponuje zbiór pozytywnych technik wychowawczych, które można dostosować do osobowości każdego dziecka. Zaleca stosowanie trzech podstawowych elementów rodzicielskiej dyscypliny: współpracę, komunikację i konsekwencję.

6. Weber Sylvia. Dziecko leworęczneWarszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007 (sygn. 85183)
  
W ostatnich latach znacznie wzrosła akceptacja społeczeństwa dla osób leworęcznych. Wydawać by się mogło, że leworęczność nie jest dziś problemem, a co więcej szanse lewo- i praworęcznych dzieci zostały wręcz wyrównane. Praktyka pokazuje, że leworęczność nadal wzbudza niepokój, rodzi wiele kontrowersji i pytań. Autorka, w prezentowanej książce, odpowiada na pytania rodziców i pomaga zbudować im i ich leworęcznym dzieciom poczucie pewności i akceptacji. Podpowiada jak przygotować leworęczne dziecko do nauki pisania i jak z nim postępować. Radzi również, jak wspierać dziecko, aby nie miało kłopotów z czytaniem, akceptowało swoją inność i miało silne poczucie własnej wartości.

7. Woś Halina, Staszewska-Kwak Anna. Żywienie dzieci. Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008 (sygn. 95007)
  
Autorki, w przystępny sposób, przedstawiły zagadnienia dotyczące odżywiania dzieci w różnych grupach wiekowych. W poradniku omówiono ogólne zasady zdrowego żywienia i wartości odżywcze poszczególnych składników pokarmowych, a także kształtowania właściwych nawyków żywieniowych u najmłodszych. Zamieszczone w książce przykładowe przepisy kulinarne pozwolą przyrządzić smaczne, zdrowe i urozmaicone potrawy. Cennym uzupełnieniem są adresy internetowe, pod którymi znaleźć można porady dietetyczne. Publikacja przeznaczona jest zarówno dla młodych, jak i bardziej doświadczonych rodziców, a także dla wszystkich osób sprawujących codzienną opiekę nad dziećmi w placówkach.

                                                                                                                        
                                                                                                                                      

Oprac. Antoni Woźnica

Powrót do 2009