Kurierek Nr 8 (177) - Kreatywność u dziecka

     U progu nowego roku szkolnego zarówno dzieci, młodzież jak i nauczyciele staną przed nowymi zadaniami, z którymi muszą się zmierzyć. Polecam Państwu poniższe nowości Biblioteki Pedagogicznej, które pomogą rozwinąć kreatywność u dziecka, aby wykorzystać ją w rozwiązywaniu problemów i myśleć o nowych sposobach radzenia sobie z wyzwaniami szybko zmieniającego się świata.

1. Adams Marilee. Edukacja, która zmienia życie : 12 narzędzi umysłu, które rozpalają miłość do nauki. - Warszawa : Oficyna Wydawnicza Logos, 2016 (sygn. 112545)
     Marilee Adams przedstawia fascynującą metodę tworzenia atmosfery szkolnej przenikniętej ciekawością, kreatywnością i troską. Przy pomocy wzruszającej historii o nauczycielce będącej na granicy wypalenia zawodowego pokazuje, jak wielki wpływ na porozumiewanie się z uczniami, współpracownikami i z nami samymi ma nasze psychiczne nastawienie. Przytacza barwne przykłady, w jaki sposób pielęgnowanie czegoś, co określa „drogą uczącego się", prowadzi do przełomu w krytycznym myśleniu, komunikacji i współpracy. Ta inspirująca książka zawierająca ćwiczenia, linki do zasobów internetowych i autorską mapę wyboru określającą różne postawy umysłu, dostarcza narzędzi, które naprawdę zmieniają życie, zachęcając zarówno uczniów, jak i nauczycieli do otwartości, kreatywności, skuteczności, wytrwałego rozwiązywania problemów i nieustannego uczenia się.
źródło opisu: http://www.samosedno.com.pl/trening-kreatywnosci-jak-pobudzic-tworcze-myslenie,1266.html

2. Biela Agnieszka. Trening kreatywności : jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa : Edgard, 2015 (sygn. 112046)
Jak stać się bardziej twórczym?
- Obudź w sobie ciekawość świata
- Stawiaj sobie ciekawe pytania, np. Jak pogłaskać po głowie żyrafę?
- Myśl nieszablonowo - przestań kurczowo trzymać się norm i zasad
- Eksploruj, kojarz, przekształcaj, zmieniaj
- Odpuść sobie krytykę własnych pomysłów
- Twórz z radości samego tworzenia - nie oczekuj nagrody
Twórcze myślenie to ciężka praca, otwarty umysł, ciekawość i uważność. Zacznij widzieć świat w innym wymiarze, a wymyślenie bajki dla dziecka, kreatywne rozwiązanie problemu w pracy, a nawet pomysł na życie przyjdą z nieoczekiwaną łatwością.
źródło opisu: http://www.samosedno.com.pl/trening-kreatywnosci-jak-pobudzic-tworcze-myslenie,1266.html

3. Bostrom Nick. Superinteligencja : scenariusze, strategie, zagrożenia. Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2016 (sygn. 112044)
     Niniejsza książka jest odważną i oryginalną próbą znalezienia odpowiedzi na te pytania. Możliwe kierunki rozwoju technologii cyfrowej i jego konsekwencje są trudne do przewidzenia, a rozstrzygnięcie związanych z tym kwestii jest prawdziwym intelektualnym wyzwaniem. Niemniej z niektórych szans i zagrożeń powinniśmy wszyscy sobie zdawać sprawę. Nick Bostrom, wybitny badacz sztucznej inteligencji i transhumanizmu, stara się jasno i klarownie przedstawić przyszłe konsekwencje coraz większego udziału maszyn w naszym życiu, opisuje możliwe komplikacje i strategie rozwiązania ewentualnych problemów. Lektura tej książki jest niesamowitą podróżą na krańce istoty człowieczeństwa, wyprawą do przyszłości inteligentnego życia i prawdziwie fascynującym doświadczeniem.
źródło opisu: http://helion.pl/ksiazki/superinteligencja-scenariusze-strategie-zagrozenia-nick-bostrom,supint.htm

4. Oakley Barbara. Głowa do liczb. Gliwice : Helion, 2016 (sygn. 112229)
     Autorka tej książki, dr Barbara Oakley, z własnego doświadczenia wie, jak to jest mieć problemy z matematyką - w szkole średniej przedmioty ścisłe sprawiały jej ogromne trudności. Jednak gdy uświadomiła sobie, że brak wiedzy z tej dziedziny będzie już zawsze ograniczał jej możliwości zawodowe, postanowiła przekształcić swój mózg tak, by w końcu opanował nauki ścisłe. W tej książce dr Oakley opiera się na odkryciach neurologii i psychologii poznawczej, by pokazać, jak skutecznie uczyć się matematyki i przedmiotów ścisłych. Wbrew powszechnemu przekonaniu matematyka wymaga myślenia kreatywnego, nie tylko analitycznego. Każdy z nas może zabłysnąć w tej dziedzinie, a uczenie się jej może być bardzo przyjemnym doświadczeniem.
źródło opisu: http://www.gandalf.com.pl/b/glowa-do-liczb/?gclid=CJS89uPpxc4CFQT4cgody2QJSQ&gclsrc=aw.ds

5. Phillips Charles. Trening mózgu : 50 zadań wzmacniających lewą i prawą półkulę. Gliwice : Helion, 2016 (sygn. 110814; 112047)
     Ta książka pomoże Ci ocenić, czy jesteś lewo- czy prawopółkulowcem. A to z kolei pozwoli Ci zacząć świadomie używać obu półkul mózgowych i znacząco podnieść jakość swojego myślenia. Znajdziesz tu pół setki zabawnych, interesujących łamigłówek, które wciągną Cię bez reszty. Będziesz tropić ślady na miejscu zbrodni, jeść śniadanie na orbicie, przeżywać najazd Majów i grać w bilard. A gdy rozwiążesz wszystkie łamigłówki, zauważysz, że wiele codziennych zadań nagle przestało sprawiać Ci trudności. Naucz się lepiej myśleć!
źródło opisu: http://sensus.pl/ksiazki/trening-mozgu-50-zadan-wzmacniajacych-lewa-i-prawa-polkule-charles-phillips,tremoz.htm

6. Pękala Piotr, Foltyniak Magdalena. Fajne rzeczy z niefajnych śmieci : jak to zrobić. Bielsko-Biała : Wydawnictwo Dragon, 2016 (sygn. F 112564)
     Plastikowe butelki, nakrętki, papierowe kubeczki czy wytłoczki, korki, puszki a nawet rolki po papierze toaletowym lub skarpetki bez pary - to produkty, z których można wykonać jeszcze wiele wspaniałych rzeczy. Książka, która nie tylko rozwija wyobraźnie i kreatywność, ale także uczy dbania o środowisko. Niniejsza pozycja to zbiór przeróżnych pomysłów na wykorzystanie zużytych butelek, papieru, szmat, czy innych rzeczy, które trafiają do kosza
źródło opisu: okładka książki

7. Świstak Aleksandra, Świstak Mateusz. Zabawy z ryżem : edukacyjne zabawy rozwijające kreatywność i integrację sensoryczną. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015 (sygn. 112216)
     W książce Zabawy z ryżem pokazano, jak wykorzystać ryż do tworzenia zabaw edukacyjnych, których głównym celem jest rozwój zmysłów dziecka. Właściwości ryżu, jego sypkość, ciężar, kształt i łatwa dostępność sprawiają, że jest to materiał, którego wykorzystanie podczas zabaw przynosi dziecku wiele korzyści, a proponowane aktywności są możliwe do przeprowadzenia przy niewielkim nakładzie sił i funduszy.
źródło opisu: http://harmonia.edu.pl/pl/p/ZABAWY-Z-RYZEM/1036

8. Wasilewicz Grażyna. Bajeczki usprawniające pamięć dziecka. Gdańsk : Harmonia, 2015 (sygn. 112421)
     Dobra pamięć jest podstawą sukcesów szkolnych. Można ją usprawniać w poszczególnych okresach rozwojowych. Temu celowi służą zawarte w książce krótkie opowiadania, których odbiorcami są dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne. W tym wieku rozwój pamięci dowolnej następuje bardzo intensywnie. Opowiadanka mogą być również wykorzystywane dla dzieci nieco starszych, potrzebujących z różnych względów ćwiczeń stymulujących procesy myślowe. Powtarzające się w tekstach, sukcesywnie wydłużane sekwencje słów służą ćwiczeniu pamięci, a zgromadzone pod opowiadaniami pytania zmuszają nie tylko do odtworzenia tych sekwencji, ale również do intensywnego analizowania treści historyjek. Tym samym rozwijamy u dziecka także spostrzegawczość, kojarzenie, zapamiętywanie treści ze zrozumieniem oraz logiczne myślenie.
źródło opisu: http://harmonia.edu.pl/pl/p/BAJECZKI-USPRAWNIAJACE-PAMIEC-DZIECKA/1160

 

Oprac. Jolanta Osińska-Kurek

 

Powrót do 2016