Kurierek Nowości Nr 1 (194) - Atreterapia. Sztuka dla dzieci

Arteterapia lub też artterapia (arte z łac. ars sztuka i terapia) - leczenie przez sztukę.
Termin „arteterapia" składa się z dwóch części (bardziej widoczne jest to w języku angielskim: „art therapy"), co sugeruje, że jest to działanie bazujące na dwóch równoważnych elementach: sztuce (twórczości) i terapii. Uważa się, że osobą, która po raz pierwszy użyła terminu ‘arteterapia' w celu określenia działania polegającego na zastosowaniu twórczości w terapii był pracujący w Wielkiej Brytanii artysta Adrian Hill. W podobnym czasie Margaret Naumburg - psycholog o orientacji psychoanalitycznej, stosowała termin arteterapia do opisu swojej pracy z pacjentami w Stanach Zjednoczonych.
Zgodnie z definicją Brytyjskiego Stowarzyszenia Arteterapeutów (The British Association of Art Therapists (BAAT) arteterapia jest formą psychoterapii (art psychotherapy), która traktuje media artystyczne jako podstawowy sposób komunikacji. We wspierającym środowisku, któremu sprzyja relacja terapeutyczna, uczestnik arteterapii może tworzyć obrazy i obiekty, w celu ich eksploracji oraz dzielenia się znaczeniami, które mogą być z nich odczytane. Dzięki temu osoba może lepiej zrozumieć siebie oraz naturę swoich problemów i trudności. To z kolei może prowadzić do pozytywnej trwałej zmiany w jego postrzeganiu siebie, w aktualnych relacjach oraz ogólnie rozumianej jakości życia.
źródło: Wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Arteterapia


1. Baranowska-Jojko Ewa, Wiechuła Aleksandra.
Rozwojowe wzgórze : program rozwoju osobistego dla dzieci z elementami arteterapii. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016 (sygn. 113963)

   Książka zawiera 18 scenariuszy zajęć do pracy z dziećmi w wieku od 4 do 12 lat, wraz ze wskazówkami dla prowadzącego i kartami pracy. Założeniem programu jest przygotowanie dzieci do samodzielnego i odpowiedzialnego życia w duchu wartości oraz z poszanowaniem ich godności osobistej. Autorki podpowiadają, jak pracować z dzieckiem konstruktywnie, a jednocześnie być blisko niego poprzez okazanie mu szacunku oraz otwartości na jego potrzeby i emocje.

Program kierowany jest do nauczycieli, pedagogów, wychowawców, psychologów i tych wszystkich specjalistów, dla których ważny jest  świat dziecka oraz dbanie o jego prawidłowy rozwój psychospołeczny. Może zainteresować również te osoby, które w swojej pracy z dzieckiem korzystają z takich metod, jak plastyka i arteterapia.
źródło opisu: okładka książk
 

2. Brenifier Oscar. Piękno i sztuka : co to takiego? Poznań : Wydawnictwo Zakamarki, 2016 (sygn. 111635)
     Skąd wiemy, że coś jest piękne? Czy piękno jest nam potrzebne do życia? Czy wszyscy jesteśmy artystami? Do czego służy sztuka? - oto niektóre z pytań, jakie znajdziemy w najnowszym tomie Oscara Brenifiera.
Seria "Dzieci Filozofują" skonstruowana jest w formie rozmowy dzieci i dorosłych. Wykorzystując naturalną prostotę dziecięcych pytań i odpowiedzi, otwiera drzwi do odwiecznych filozoficznych problemów, takich jak znaczenie życia, etyka, emocje, tożsamość czy świadomość.
Każdy tom zawiera sześć ważnych pytań. Każde pytanie prowadzi do sześciu możliwych odpowiedzi, których mogłoby udzielić dziecko. Z kolei każda odpowiedź prowadzi do kilku nowych pytań, które w jakiś sposób podważają wcześniejszą odpowiedź. A wszystko to w odniesieniu do codziennego życia dziecka.
Charakterystyczne ilustracje oparte na koncepcji żartu rysunkowego pomagają spojrzeć na omawiany problem w sposób humorystyczny, delikatny, poetycki czy nawet nieco wywrotowy - wszak myślenie to świetna zabawa!
Książki Oscara Brenifiera wspierają naturalną skłonność dzieci do zadawania pytań o siebie, życie i świat, kształtując u nich tym samym analityczny i abstrakcyjny sposób myślenia.
źródło: http://www.empik.com/piekno-i-sztuka-co-to-takiego-brenifier-oscar,p1113321413,ksiazka-p


3. Chudzik Anna, Marcinek Izabela. Jan Matejko. Lesko : Wydawnictwo Bosz, 2012 (sygn. F 112786)
Seria książeczek edukacyjnych „Chomik Wincent i świat sztuki" to:
- łatwy i przyjazny sposób na zainteresowanie dziecka światem sztuk pięknych - malarstwa, grafiki, rzeźby, sztuk użytkowych;
- dostosowane do wieku dziecka informacje o epoce, życiu i twórczości poszczególnych artystów;
- reprodukcje najwybitniejszych prac malarskich, graficznych i innych;
- wprowadzenie w tajniki technik malarskich i graficznych;
- zajmujące ćwiczenia praktyczne, rozwijające wiedzę estetyczną oraz umiejętności manualne dziecka.
Powyższa książka opisuje życie i twórczość najwybitniejszego polskiego malarza - Jana Matejki.
Publikacja ta zalecana jest dla dzieci w wieku 9-12 lat.
źródło: okładka książki


4. Deuchars Marion. Zróbmy sobie arcydziełko. Warszawa : Wydawnictwo Dwie Siostry, 2013 (sygn. F 113654)
   Interaktywna książka do rysowania i uzupełniania, która w każdym dziecku obudzi młodego artystę. Rysuj, maluj, wycinaj, naklejaj, odbijaj! Dorysuj uśmiech Monie Lizie, złap tęczę za pomocą kartki, a potem zabierz linię na spacer. Stwórz kubistyczny portret jak Picasso, zrób kolaż w stylu Matisse'a i wymyśl coś tak tajemniczego jak obrazy Magritte'a. Uruchom wyobraźnię i przekonaj się, że sztuka jest świetną przygodą!
„Zróbmy sobie arcydziełko" to 224 strony pełne pomysłów, ćwiczeń i informacji, które wciągają młodych czytelników do pasjonującej zabawy w sztukę. Twórcze zadania inspirowane dorobkiem wielkich artystów - od Leonarda da Vinci, przez Picassa, Van Gogha i Matisse'a, po Jacksona Pollocka i Andy'ego Warhola - oswajają początkujących twórców z niezliczonymi technikami artystycznymi i historią sztuki. Jednocześnie rozwijają ich kreatywność i wyobraźnię.
źródło: http://www.wydawnictwodwiesiostry.pl/katalog/prod-zrobmy_sobie_arcydzielko.html

 
5. Hodge Susie. Dlaczego sztuka pełna jest golasów? : i inne ważne pytania. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017 (sygn. 113984)
   Dlaczego sztuka pełna jest golasów? Dlaczego to wszystko jest płaskie? Po co te wszystkie owoce? Dlaczego dzieła sztuki są takie drogie? Dlaczego ludzie właściwie zajmują się sztuką?

Książka językiem dzieci odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące praw, którymi rządzi się sztuka. Tłumaczy, czym są malowidła naskalne, kubizm, malarstwo odrodzenia czy sztuka współczesna.

źródło: okładka książki

Skąd artyści biorą pomysły? Czy na obrazie można pokazać uczucia? Dlaczego niektóre dzieła są takie dziwne? Być może pytaliście o to, gdy zwiedzaliście jakąś galerię. Jeśli tak - to świetnie, bo zadawanie pytań pomaga zrozumieć, dlaczego sądzicie to czy tamto o jakimś dziele sztuki. Sztuka ma podsuwać myśli, które bez niej nie przyszłyby nam do głowy. Czy wiedzieliście, że artyści przy pracy też zadają sobie takie pytania? Dzięki nim mogą stworzyć coś nowego i wyjątkowego. Podczas lektury tej książki będziecie mieli okazję rozważyć wiele różnych zagadek dotyczących sztuki.
źródło: wstęp do książki


6. Karolak Wiesław. Książka artystyczna w arteterapii. Warszawa : Difin, 2016 (sygn. 114169)
   Celem twórców książek artystycznych jest realizacja unikatowej, nowej w treści i formie „książki" (czasem określanej mianem książki autorskiej, książki-obiektu, obiektu artystycznego) - utworu plastycznego rozumianego jako samodzielne dzieło sztuki. Wielu twórców (...) określa książkę artystyczną jako dzieło totalne i odrębne od innych dziedzin sztuk plastycznych. Często dążą do integracji przekazu literackiego - języka werbalnego z warstwą plastyczną. Dla sfery werbalnej poszukują szczególnych form wyrazu plastycznego w układzie tekstu, doborze czcionek, papieru, kształtu - bryły książki. Często papier jest zastępowany tkaniną, drewnem, kamieniem. W miejsce tradycyjnej dla książki formy prostokąta pojawia się koło, układ liniowy, składanka w kształcie spirali, labiryntu. Czasem książka artystyczna w ogóle nie ma słów. Jest czystą formą plastyczną - obiektem artystycznym.

   Od lat w uczelnianych pracowniach arteterapii „obcuje się" z książkami artystycznymi i je realizuje. Kontakt z książką artystyczną odbywa się trochę inaczej niż z tradycyjną książką, jej tekstami i obrazami. Również odmiennie dociera odbiorca do przesłania dzieła i jego odczytania. Bardzo często książka artystyczna staje się tematem i medium warsztatów artystycznych i warsztatów arteterapeutycznych.

źródło: wprowadzenie do książki

Książka stanowi próbę podzielenia się z czytelnikiem wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie sztuki, edukacji twórczej i artystycznej oraz arteterapii.
Jest to oferta dla nauczycieli, metodyków, arteterapeutów, ale również dla studentów wielu specjalności pedagogicznych, edukacji artystycznej i arteterapii. Z książki tej, jak z przewodnika, korzystać będą mogli wszyscy, którzy prowadząc grupy, poszukują prostych i atrakcyjnych metod pracy, dających uczestnikom radość tworzenia i efektywność działań twórczych.
źródło: http://www.empik.com/ksiazka-artystyczna-w-arteterapii-karolak-wieslaw


7. Kochan Renata.
Kreatywne dzieci : 21 przepisów na twórcze popołudnie. Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2017 (sygn. 115524)
   Chcesz rozwijać w dziecku kreatywność i ciekawość świata? Pomóc mu wsłuchać się w swoje emocje i nauczyć budować dobre relacje z innymi?
Książka Renaty Kochan to skarbnica pomysłów, jak poprzez zabawę wspomóc rozwój dziecka, a także odkrywać jego zdolności. To propozycja skierowana do wszystkich rodziców, opiekunów i nauczycieli, nie wymaga przy tym drogich czy wymyślnych materiałów. Wszystkie niezbędne elementy każdy znajdzie w domu. Jedyne, czego potrzeba, to dobre chęci i otwarta głowa.
Pomysły z „Kreatywnych dzieci" łączy uważność, sympatia i ciekawość świata. Autorka jest tu przewodniczką, która potrafi codzienne zdarzenia przemienić w coś niezwykłego. Jej pomysły są świeże, proste i nieoczywiste.
Książka pokazuje to, o czym niestety często zapominamy: żeby dzieci mogły rozwijać kreatywność, potrzebni są dorośli, którzy są na nie uważni - nie tłumią, nie dyrygują, nie żądają, ale pokazują, dają czas, cieszą się i bawią razem z dziećmi.
źródło: okładka książki


8. Pikała Anna, Sasin Magdalena. Arteterapia : scenariusze zajęć. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016 (sygn. 112202)
   Książka ta przeznaczona jest dla nauczycieli, pedagogów i innych osób zainteresowanych oddziaływaniem sztuki, chcących wzbogacić swoje zajęcia o elementy arteterapii. Znajdują się tu kompletne konspekty zajęć przeznaczonych dla grup w różnym wieku i na różnych etapach edukacji, w szkole i poza szkołą. Proponowane zajęcia nakierowane są na rozwój konkretnych umiejętności lub przezwyciężanie określonych trudności. Konspekty poprzedza rozdział teoretyczny, który pozwala na usystematyzowanie i poszerzenie wiadomości na temat arteterapii.

Autorki mają nadzieję, że publikacja ta przyczyni się do wzbogacenia zajęć prowadzonych przez nauczycieli i pedagogów oraz do rozpropagowania pięknej idei arteterapii, którą cechuje holistyczne podejście do człowieka.

źródło: okładka książki

 

9. Stegemann Thomas, Hitzeler Marion, Blotevogel Monica. Arteterapie dla dzieci i młodzieży : muzykoterapia, choreoterapia, terapia sztuką. Gdańsk : Harmonia Universalis, 2015 (sygn. 109095)
   Ta książka kojarzy ze sobą [...] różne dziedziny wiedzy potrzebne do leczenia pacjentów - i czerpiąc z jej zasobów, proponuje praktyczne narzędzia. Jest to dzieło, które łączy aspekty ontologiczne (człowiek zbiera doświadczenia) z aspektami epistemologicznymi (człowiek rozpoznaje, rozumie i poszerza swoje doświadczenia), a te w sposób prawie doskonały odnosi do aspektów metodologicznych (człowiek wykorzystuje swoje doświadczenia, zmienia je poprzez działanie).

W niniejszej publikacji kompleksowo wyjaśniono specyfikę rozmaitych metod arteterapeutycznych (muzykoterapia, terapia tańcem, terapia przez sztuki plastyczne), zamieszczono przegląd ogólnych oraz bardziej szczegółowych zaleceń terapeutycznych, a także przedstawiono terapie przez twórczość na tle najnowszych osiągnięć nauki z zakresu historii ewolucji i neurobiologii. Cennym elementem książki jest wnikliwe omówienie poszczególnych kierunków arteterapeutycznych oraz opartych na nich działań praktycznych.

źródło: okładka książki

 

10. Maćkowiak Maciej. Zrób sobie książkę : moja książka. Warszawa : Wydawnictwo SBM, 2017 (sygn. 114440)
   Projekt "Moja książka" zawiera wszystko co trzeba aby dziecko mogło zrobić sobie książkę, o której marzy czyli instrukcję, makiety; naklejki do dekoracji itp.

Teczka zawiera:

- makietę książki w oprawie twardej,

- makietę książki w oprawie miękkiej,

- dwustronną rygę, która pomoże ci pisać równo na białej kartce, a także rozplanować ilustrację i stworzyć komiks,

- cztery arkusze naklejek, dzięki którym ozdobisz swoją pracę,

- instrukcję, w której opisany jest proces tworzenia książki oraz jej elementy składowe.

Publikacja ta pozwala rozwijać kreatywność, zdolności artystyczne i literackie u dzieci.

źródło: okładka teczki

 

Oprac. Anna Stefaniak

Powrót do 2018