NR 92

Wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera: poradnik dla rodziców i terapeutów / Małgorzata Mikołajczak. - Warszawa : Difin, 2017

Jest to propozycja dla rodziców i specjalistów mających na co dzień styczność z osobami z zaburzeniami autystycznymi. Książka dostarcza wiedzy o sposobach radzenia sobie z dzieckiem autystycznym w życiu codziennym oraz zapewnienia jemu i sobie radości ze wspólnego funkcjonowania przez wzajemnego osiągania sukcesów. Zawiera analizę indywidualnych przypadków, z którymi autorka spotkała się podczas swojej pracy terapeutycznej. Źródło opisu: https://www.ksiegarnia.difin.pl

 

Jak wspomagać dziecko z FASD w edukacji / Teresa Jadczak-Szumiło, Katarzyna Kałamajska-Liszcz, Krzysztof Liszcz. - Warszawa : Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, 2018

Fundacja Poza Schematami, realizując zadanie powierzone przez PARPA przygotowała bezpłatną publikację pt. „Jak wspomagać dziecko z FASD w edukacji". Książka jest skierowana do nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych i innych osób pracujących z dziećmi ze Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych w obszarze edukacji. Źródło opisu: https://www.parpa.pl


Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat / Thich Nhat Hnah, Katherine Weare. - Warszawa : Mamania, cop. 2018

„Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat" to pierwszy oficjalny przewodnik po mindfulness dla nauczycieli, który pomaga im osiągnąć spokój i harmonię w codziennych działaniach. To bezpośrednio przekłada się na wyniki ich pracy i efekty nauczania. Książka zawiera proste kroki, które pomagają nauczycielom w praktykowaniu uważności na wszystkich szczeblach edukacji. Autorzy pokazują nauczane przez siebie podstawowe techniki, a także prezentują wskazówki od nauczycieli wykorzystujących praktykę uważności podczas pracy. Obszerne przykłady konkretnych działań, wskazówki i szczegółowe instrukcje pomagają zrozumieć, na czym polega praktyka uważności i w jaki sposób może pomóc w codziennej pracy nauczyciela. Źródło opisu: https://www.mamania.pl

 

Nie ma rodziców doskonałych / Isabelle Filliozat. - Kraków : Wydawnictwo Esprit, 2016

Od wieków wielu ludzi na całym świecie trapi pytanie: jak być rodzicem idealnym? Czy to w ogóle możliwe? Isabelle Filliozat, ekspert w dziedzinie psychologii i rozwoju dziecka, która zmieniła losy milionów rodzin na całym świecie, bez wahania odpowiada: nie ma rodziców idealnych!  Odetchnij z ulgą i koniecznie sięgnij po tę książkę. Jej autorka, w sposób prosty i bezpośredni przedstawia najczęstsze błędy i słabości, którym poddają się rodzice. Bohaterowie historii, które przytacza, zamknięci za drzwiami gabinetu psychologa otwarcie przyznają się do obojętności, braku miłości i obsesji, jakie targają relacjami z ich dziećmi. Autorka tłumaczy między innymi to, skąd bierze się w rodzicach agresja i jak ją zwalczać, czy możliwe jest kochanie wszystkich dzieci po równo, jak posługiwać się językiem czułości i w jaki sposób radzić sobie z innością własnego dziecka. Książka zawiera także ćwiczenia, praktyczne porady i celne wskazówki, które pomogą radzić sobie z wychowaniem na co dzień.   Źródło opisu: http://www.lubimyczytac.pl

 

Mózg dziecka : przewodnik dla rodziców / Álvaro Bilbao. - Wrocław : Bukowy Las, 2018

Najważniejszym okresem w życiu nie są studia uniwersyteckie, lecz wiek najwcześniejszy od narodzin do szóstego roku życia" (Maria Montessori). W trakcie pierwszych sześciu lat życia mózg dziecka dysponuje możliwościami, których nie będzie mieć już nigdy potem. Alvaro Bilbao, doktor psychologii, neuropsycholog i ojciec trójki dzieci dowodzi, jak wiedza na temat dziecięcego mózgu może znacząco pomóc w budowaniu głębokich i satysfakcjonujących relacji między rodzicami i dziećmi. Ten praktyczny przewodnik dla rodziców i wychowawców, napisany żywym i przystępnym językiem, podsumowuje współczesną wiedzę psychologiczną, która pomaga wspierać dzieci w ich intelektualnym i emocjonalnym rozwoju. Źródło opisu: https://bukowylas.pl/ksiazki

 

Jak być dobrym rodzicem / Justyna Korzeniewska. - Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2017

Jak podchodzić do trudnych rozmów z dzieckiem, jak do ciekawego wyzwania, pogłębiania więzi, troskliwego przygotowywania go do życia? W jaki sposób informować dziecko o trudnych zjawiskach społecznych i niebezpieczeństwach i nie wzbudzać niepokoju, nie burzyć pozytywnej wizji świata, nie odbierać typowego dzieciom optymizmu? W tej książce rodzice znajdą przystępne wyjaśnienia prawidłowości rozwoju emocjonalnego dziecka, o jakich należy pamiętać, omawiając z nim trudne kwestie. Najbardziej pomocne będą przykłady odpowiedzi na dociekliwe trudne pytania dziecięce, ale też pytania, jakie należy zadać dzieciom w tym kontekście. Książka przybliża także skomplikowany świat dziecka, wyjaśnia motywacje i przyczyny jego problematycznych zachowań oraz ich związek z tym, co robią i jak funkcjonują rodzice. Zależność ta jest istotna, ponieważ często problemy wychowawcze z dzieckiem są nieświadomie prowokowane przez rodziców. Źródło opisu: http://www.empik.com


Damy, dziewuchy, dziewczyny : historia w spódnicy / Anna Dziewit-Meller ; ilustrowała Joanna Rusinek. - Kraków : Znak, 2017

"Damy, dziewuchy, dziewczyny" to książka o mniej lub bardziej znanych Polkach, a także o tych, które niesłusznie popadły w zapomnienie. Są wśród nich królowe i arystokratki (Jadwiga Andegaweńska, Storrada, czyli Świętosława, Izabela Czartoryska), artystki (Zofia Stryjeńska), poetki (Elżbieta Drużbacka, Maria Komornicka), uczone (Maria Skłodowska-Curie), żołnierki oraz bohaterki wojenne (Henryka Pustowójtówna, Stefania Wilczyńska, Irena Sendlerowa)...Godne pamięci Polki opisane zostały w siedemnastu rozdziałach. W wielu z nich autorka wspomina także inne wybitne kobiety, które swoją działalnością przypominały główne bohaterki książki. Autorka napisała książę mądrą i przystępnie przekazującą wiedzę. Jest tu też spora dawka humoru, co - wraz z dowcipnymi ilustracjami - ubarwia całość. Plusem są również niewątpliwie objaśnienia wydarzeń historycznych    i różnych pojęć, umieszczone po każdym z rozdziałów. Źródło opisu: http://www.znak.com.pl


Brakująca połowa dziejów : krótka historia kobiet na ziemiach polskich / Anna Kowalczyk ; ilustrowała Marta Frej. - Warszawa : Wydawnictwo WAB, copyright 2018.  

Historia Polski napisana z perspektywy kobiet przez znaną dziennikarkę i blogerkę, wzbogacona rysunkami Marty Frej. Autorka opisuje fascynujące losy  i dokonania kobiet zamieszkujących ziemie polskie, począwszy od czasów przedchrześcijańskich aż po współczesność. Opowiada o dziejach emancypacji kobiet, ich warunkach życia oraz funkcjach społecznych, a także o tym, dlaczego zabrakło dla nich miejsca na kartach historii i w zbiorowej pamięci. Źródło opisu: https://www.empik.com


Nowe scenariusze zajęć dla nauczycieli pedagogów i rodziców / Agnieszka Kozdroń.  - Warszawa : Difin, 2019

Dzięki tej książce ci, dla których prawidłowy rozwój dziecka jest priorytetem, będą mogli właściwie ten proces kształtować i wspierać. Autorka, opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu terapeutycznym, proponuje scenariusze zabaw z dziećmi, zogniskowane wokół zasadniczych obszarów rozwojowych. Omawia i prezentuje zabawy, które rozwijają i kształtują różnego rodzaju kompetencje u dzieci, stymulują sprawność fizyczną, rozwijają kompetencje społeczne, kreatywność i samoświadomość. Źródło opisu: https://www.nieprzeczytane.pl

 

Diagnoza interdyscyplinarna : wybrane problemy / pod red. nauk. Joanny Skibskiej. - Wyd. 2.  - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2017

W tym ujęciu diagnoza interdyscyplinarna jest punktem odniesienia dla działań modyfikacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych. W monografii wyodrębniono cztery części poświęcone wybranym zagadnieniom diagnozy interdyscyplinarnej. Pierwsza część została poświęcona fundamentom diagnozy interdyscyplinarnej, na którą składa się diagnoza pedagogiczna i psychopedagogiczna oraz medyczna (neurologiczna i psychiatryczna) dziecka. Część druga odnosi się do kierunków diagnozy funkcjonalnej, stanowiącej interdyscyplinarny opis funkcjonowania dziecka, oraz jest diagnozą wyjściową, która daje początek edukacji dla rozwoju. Część trzecia to opis i charakterystyka procesu diagnozy, który powinien zostać przeprowadzony, aby ocenić i poznać dziecko z zaburzeniami rozwojowo­-funkcjonalnymi. Część ostatnia, dotyczy diagnozy logopedycznej. Źródło opisu: http://www.impulsoficyna.com.pl/katalog/diagnoza

oprac. Ewa Kopka


 


Powrót do Aktualności Pedagogiczne 2019