NR 96

Planowanie kariery czyli Jak wybrać zawód. - Gdańsk : Wytwórnia Filmów Szkoleniowych Synergia, [2007]

Film z cyklu: DORADZTWO ZAWODOWE. Planowanie kariery, czyli jak wybrać zawód.

Czy są zawody lepsze i gorsze? Owszem są. Zły zawód to taki, w którym człowiek nie rozwija swojej osobowości, nie wykorzystuje najmocniejszych cech charakteru. Z reguły jest to zawód wybrany przypadkowo. Zły zawód to także taki, na który nie ma zapotrzebowania. A jaki zawód jest dobry? A właściwie - jaki zawód jest dobry dla ciebie? Na to pytanie odpowiedzi udzielić Ci właśnie ten film.

Tematyka filmu:

Czynniki psychologiczne wpływające na wybór zawodu: cechy charakteru, zdolności i umiejętności, motywacje, predyspozycje. Sześć typów osobowości i odpowiadające im zawody. Czynniki środowiskowe wpływające na wybór zawodu: rodzina, miejsce zamieszkania, szkoła, rówieśnicy. Wpływ rozwoju techniki i zmiany stylu życia na rynek pracy i powstawanie nowych zawodów. Przewidywane procesy na rynku pracy: wzrost znaczenia wykształcenia, wzrost zatrudnienia w sektorze usług. Zawody przyszłości. Etapy wyboru zawodu. Czas trwania filmu: 36 min.

Źródło opisu: http://www.synergia.com.pl/filmy-szkoleniowe

 

Planowanie kariery a Interaktywna sieć zawodów : scenariusze zajęć warsztatowych w pracy doradców zawodowych / Krystyna Lelińska. - Warszawa : Difin, 2016

Publikacja ma na celu wsparcie doradców zawodowych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem młodzieży do planowania kariery; zawiera narzędzie diagnostyczne do pomiaru preferowanej aktywności oraz bazę zawodów najbardziej wskazanych dla ucznia. Taką bazą jest Interaktywna sieć zawodów, która może ułatwić doradcom zawodowym i młodzieży wskazanie obszaru, sektora, dziedziny i branży zawodów najbardziej adekwatnego do preferowanej aktywności. W jej nazwie posłużono się pojęciem sieci, obrazującą złożoność świata zawodów oraz ich wzajemne związki. Pierwsza część pracy dotyczy istoty i uwarunkowań psychologicznych i społecznych przygotowania młodzieży do planowania kariery.

W części drugiej przedstawiono autorską koncepcję Interaktywnej sieci zawodów, którą poprzedziło omówienie procesu przekazu informacji potrzebnych w trafnym zaplanowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej, a także prezentację różnych kategorii informacji składających się na pełną charakterystykę zawodu oraz przegląd różnych podziałów zawodów, których wspólnym kryterium jest przedmiot pracy. Pracę kończą rozdziały prezentujące Kwestionariusz preferowanych aktywności, na podstawie którego każdy może określić KOD PLANOWANEJ KARIERY. Publikacja zawiera scenariusze zajęć, które mogą pomóc doradcom zawodowym w prowadzeniu warsztatów z młodzieżą. W Aneksie załączono Interaktywną sieć zawodów, Wykaz kierunków studiów oraz Klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego opatrzone kodami zawodów, które można porównać z kodem planowanej kariery.

Książką będą zainteresowani doradcy zawodowi z poradni psychologiczno-pedagogicznych, szkolni doradcy zawodowi w szkołach różnych typów i poziomów nauczania, w biurach karier w wyższych uczelniach, jak również koordynatorzy doradztwa zawodowego, pedagodzy szkolni, nauczyciele zajmujący się tą problematyką. Książka może być także przydatna dla studentów doradztwa zawodowego.Źródło opisu: https://hurt.bonito.pl/k-90555037-planowanie-kariery

 

Metoda projektu w doradztwie zawodowym : scenariusze warsztatów dla dzieci i młodzieży / Joanna Nawój-Połoczańska. - Warszawa : Difin, 2018

Książka powstała z myślą o tych wszystkich, którzy chcą pomóc uczniom „oderwać się od krzeseł" i wyruszyć w świat, by szukać w nim miejsca dla siebie. Poradnik zawiera przegląd scenariuszy warsztatów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży wraz z przewodnikiem metodycznym i autorskim narzędziem diagnostycznym. Są to rozwiązania metodyczne przygotowane z myślą o pedagogach, nauczycielach i doradcach zawodowych, częścią pracy których jest przygotowanie uczniów do budowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych opartych na racjonalnych przesłankach. Mając na uwadze niedoskonałości systemu edukacji oraz zmieniające się wymagania rynku pracy, przygotowano scenariusze warsztatów stanowiące okazję do (samo)poznania, współpracy i zdobywania informacji o zawodach oraz zestaw ćwiczeń niwelujących stresy i silne napięcia okresu adolescencji i towarzyszących mu wyzwań. Źródło opisu: https://hurt.bonito.pl/k-90650972-metoda-projektu

 

Między szkołą a rynkiem pracy : doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych / Małgorzata Rosalska, Anna Wawrzonek. - Warszawa : Difin , 2012

Książka jest adresowana do tych, którzy chcą wspierać uczniów szkół zawodowych w projektowaniu dalszych ścieżek edukacyjnych i zawodowych. Jej celem jest wspieranie doradców, nauczycieli i wychowawców w projektowaniu takich propozycji doradczych, które w możliwie największym stopniu będą dotykać specyficznych zadań, problemów i wyzwań, z którymi spotykają się uczniowie przygotowujący się do profesjonalnego funkcjonowania na rynku pracy.

Podręcznik składa się z dwóch części. Pierwsza stanowi teoretyczne wprowadzenie do doradztwa zawodowego realizowanego w szkołach ponadgimnazjalnych - technikach i zasadniczych szkołach zawodowych. Druga część zawiera propozycję rozwiązań metodycznych - konspektów i kart pracy.  Źródło opisu: https://www.azymut.pl

 

Młode osoby niepełnosprawne na rynku pracy / Monika Struck-Peregończyk ; Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. - Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA ; Rzeszów : Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, 2015

Niepełnosprawność i związaną z nią rehabilitację zalicza się ostatnio do głównych problemów społecznych współczesnej Polski [?]. Mamy tutaj do czynienia z problemem społecznym o zasięgu masowym, wymagającym wielostronnej auskultacji z udziałem badaczy o nastawieniu swego rodzaju misyjnym, należących do sfery stosowanych nauk społecznych. W tych szeregach widzę mgr Monikę Struck-Peregończyk, która podjęła zadanie ukazania sytuacji wybranej grupy młodzieży niepełnosprawnej w bliskim jej regionie. [?] Sformułowane w zakończeniu wnioski i rekomendacje mają nie tylko znaczenie poznawcze, ale w sposób przekonywający uzasadniają potrzebę budowy spójnego systemu zmagań z niepełnosprawnością i rozwoju rehabilitacji.?

prof. zw. dr hab. Antoni Rajkiewicz

Podjęty temat badawczy jest niezwykle istotny dla kreowania polskiej polityki zatrudnienia, albowiem ukazuje możliwości i obszary podejmowanych działań na rzecz aktywizacji zawodowej praktycznie dwóch grup bezrobotnych należących do kategorii szczególnego ryzyka na polskim rynku pracy, tj. osób młodych do 30 r. życia oraz osób niepełnosprawnych. [?] Recenzowaną pracę należy uznać za wychodzącą naprzeciw istniejącemu zapotrzebowaniu. Stanowi ona udaną próbę wskazania zakresu i kierunków działań instytucji publicznych w doskonaleniu przedsięwzięć na rynku pracy przez wykorzystanie różnych narzędzi aktywizacji zawodowej, którymi posługują się podmioty organizacyjne instytucji rynku pracy.?

prof. zw. dr hab Katarzyna Głąbicka-Auleytner

Źródło opisu: https://hurt.bonito.pl/k-90473141-mlode-osoby-niepelnosprawne-na-rynku-pracy

 

Dziecko konstruktorem : rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III / Jan Amos Jelinek. - Kraków : CEBP, 2018                                                                                                                               

Książka, jakiej jeszcze nie było! Zawiera oryginalny sposób przybliżania przedszkolakom i młodszym uczniom prawidłowości technicznych i wprowadzania ich w świat techniki! Majsterkowanie z dziećmi wcale nie jest trudne - przekonaj się o tym! W publikacji znajdziesz opisy - krok po kroku - jak wykonać poszczególne modele. Poprzez budowanie modeli dzieci dochodzą do zrozumienia sposobu działania ponad 120 urządzeń i przedmiotów. Wszystkie zaprezentowane modele wykonują określoną pracę, naśladując prawdziwe urządzenia, a ich wykonanie wymaga od dzieci rozwiązywania prostych problemów. Do ich wykonania dzieci potrzebują łatwo dostępnych i tanich przedmiotów. Publikacja skierowana jest do nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli świetlic, opiekunów wakacyjnych, a także do rodziców, którzy każdego dnia mają okazje do rozwijania myślenia technicznego dzieci poprzez organizowanie zabaw konstrukcyjnych oraz wspólne majsterkowanie. Źródło opisu: https://blizejprzedszkola.pl

 

Kim zostanę, gdy dorosnę? : piosenki o zawodach / Arkadiusz Maćkowiak ; muzyka Stefan Gąsieniec ; [opracowanie zabaw Magdalena Hinz]. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016

 

Publikacja „Kim zostanę, gdy dorosnę?" zawiera pięćdziesiąt piosenek  o różnych zawodach i profesjach. Do każdego utworu opracowano cztery zabawy: ruchową, językową, plastyczną i zabawę w skojarzenia. Są to tylko propozycje, które mają pomóc nauczycielowi zapoznać dzieci z danym zawodem i przygotować ciekawe zajęcia. Do książki dołączono dwie płyty CD z utworami w wersjach: wokalno-instrumentalnej i instrumentalnej. Źródło opisu: https://harmonia.edu.pl/pl

 

Od aktora do autora : wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery / Joanna Minta ; Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. - Warszawa : Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2012

Celem publikacji jest przybliżenie wybranych koncepcji poradnictwa kariery, oraz przedstawienie elementów warsztatu pracy doradcy kariery, które szczególnie mogą pomóc młodym ludziom i wszystkim, którzy ich wspierają w procesie projektowania i realizacji kariery. Przedstawiono także przykłady konkretnych zadań i ćwiczeń, które można wykorzystać w poradnictwie kariery. Źródło opisu: https://doradztwo.ore.edu.pl/od-aktora-do-autora/

Mobilność edukacyjno-zawodowa uczniów szkół zawodowych / Wioleta Duda. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018

Publikacja przeznaczona jest dla uczniów i nauczycieli, pedagogów, doradców zawodowych, dla których zagadnienie mobilności edukacyjno-zawodowej jest ważne i znaczące w kontekście późniejszego funkcjonowania jednostki na rynku pracy. Źródło opisu: http://eurodoradztwo.praca.gov.pl/                                                                                                                                                                                                                  

                                                                              Oprac. Anna Popławska

Powrót do Aktualności Pedagogiczne 2019