NR 109
Rowerem przez II RP : niezwykła podróż po kraju, którego już nie ma : reportaż z 1934 roku / Bernard Newman ; przekład Ewa Kochanowska. - Kraków : Znak Horyzont, 2021
Pedagog szkolny : homo viator w labiryncie życia szkolnego / Agnieszka Domagała-Kręcioch. - Kraków : Impuls, 2020
Każda podróż ma swój początek i kres. Homo viator, jakim jest pedagog w labiryncie życia szkolnego, także kiedyś rozpoczyna swoją zawodową wędrówkę, która zmusza go do wyboru dróg, przekraczania strefy bezpieczeństwa, podejmowania decyzji nie zawsze łatwych i trafnych... Niniejsza publikacja wyrosła z głębokiej potrzeby docenienia pracy pedagogów szkolnych, którzy przy okazji licznych rozmów oraz kolejnych szkoleń i warsztatów czują się wciąż osamotnieni w swoich działaniach, przemęczeni biurokracją, sfrustrowani kolejnymi reformami, bezradni wobec procedur oraz wyczerpani walką z oczekiwaniami i postawami roszczeniowymi. Pedagogów, którzy mimo wszystko podejmują wyzwania, szukają rozwiązań i optymistycznie patrzą w przyszłość. Źródło opisu: https://www.merlin.pl
Kultura osobista ucznia / Anna Maria Świątek. - Rzeszów : Fosze, © copyright 2020
Książka zawiera spis podstawowych zasad kultury osobistej. Skierowana przede wszystkim do uczniów - głównie do nastolatków, od których można spodziewać się i wymagać odpowiednich zachowań - przytacza (ku przestrodze) niekulturalne i (ku nauce) pożądane reakcje w codziennych, powszechnie spotykanych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. We współczesności - coraz intensywniej zagubionej i zdezorientowanej względem reguł funkcjonowania w grupie - stanowi pożyteczny poradnik i przewodnik obcowania z ludźmi w taki sposób, by życie w gromadzie przebiegało w atmosferze wzajemnego szacunku. To przydatny podręcznik do lekcji wychowawczych szkolnych, prywatnych, rodzinnych. Źródło opisu: https://hurt.bonito.pl/szukaj/kultura osobista ucznia
Jak uczyć (się) zdalnie? / Jacek Woźniak, Marcin Staruch, Michał Jurek, Wioletta Wereda, Piotr Zaskórski. - Warszawa : CeDeWu, 2020
Podręcznik do nauki zdalnej przygotowany przez pracowników naukowych Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, na co dzień zajmujących się problematyką analizy i doskonalenia procesów kształcenia. Książka opracowana została w sposób przejrzysty, przystępny i uniwersalny - w dużej mierze ma formę przewodnika po funkcjonalnościach najpopularniejszych platform e-learningowych, zawiera zestaw dobrych praktyk oraz wskazówek.
Jest pomocna w realizacji procesów kształcenia na odległość dla różnych grup odbiorców (będących w różnym wieku i odznaczających się różnym poziomem kompetencji cyfrowych). Stanowi przejrzystą odpowiedź na potrzeby polskich szkół w obliczu konieczności zachowania ciągłości kształcenia w warunkach pandemii COVID-19. Źródło opisu: https://www. empik.com
Jestem za rozmową : klasy 4-8 : komiks społeczny. 1 / Joanna Latosińska-Kulasek, Paulina Zawadzka. - Warszawa: PWN Wydawnictwo Szkolne, copyright © 2020
Jak zacząć rozmowę? Kiedy zadać pytanie nauczycielowi? W jaki sposób zakończyć dialog? Jak poradzić sobie z napięciem? Jak i kiedy powiedzieć drugiej osobie coś miłego? Kiedy przyznać się do błędu? W jaki sposób poprosić o pomoc? Szereg podobnych pytań z zakresu komunikacji interpersonalnej zadaje sobie większość uczniów w spektrum autyzmu. Niepisane normy społeczne są dla tej grupy uczniów szczególnie trudne do zrozumienia. Wiemy dziś, że wzajemne zrozumienie i akceptacja pozwalają uczniom neurotypowym oraz autystycznym z sukcesem wchodzić w interakcje. Tym, co zachęci ją do kontaktów z innymi, jest prowadzenie przykładowych rozmów, nauka stosowania odpowiednich zwrotów, ćwiczenie sposobów poradzenia sobie z różnymi emocjami. Takie przygotowanie do sytuacji życiowych może odbywać się w trakcie zajęć rewalidacji, treningów umiejętności społecznych, innych zajęć w szkole lub w domu. Źródło opisu: https://www.ceneo.pl
Jestem za rozmową : klasy 4-8 : komiks społeczny. 2 / Joanna Latosińska-Kulasek. - Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, copyright © 2021
Publikacja jest przeznaczona dla uczniów ze spectrum autyzmu, uczęszczających do starszych klas szkoły podstawowej i do szkoły ponadpodstawowej. Zbiór komiksów ma na celu m.in. zwiększenie kompetencji komunikacyjnych, naukę rozpoznawania, nazywania i interpretowania emocji, poprawę radzenia sobie z emocjami w sytuacjach społecznych, kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego, zwiększenie umiejętności przewidywania reakcji innych osób w sytuacjach społecznych. Źródło opisu: https://www.ceneo.pl
Oprac. Ewa Kopka