NR 109

Rowerem przez II RP : niezwykła podróż po kraju, którego już nie ma : reportaż z 1934 roku / Bernard Newman ; przekład Ewa Kochanowska. - Kraków : Znak Horyzont, 2021

Niezwykła wyprawa rowerowa angielskiego dżentelmena do egzotycznego kraju, który powstał niedawno, ale ma spore ambicje. Naszego podróżnika i jego dwukołowego towarzysza imieniem George czekają miejsca i ludzie, które wprawią go w osłupienie, zachwyt, czasem wzbudzą śmiech lub litość. Ten zaskakujący wielki kraj nazywa się Polska. Ta Polska już nie istnieje, ale po niemal 90 latach możemy ją znowu oglądać oczami angielskiego pisarza, podróżnika i... szpiega. W każdej z tych ról Bernard Newman sprawdza się znakomicie! Brytyjski pisarz i podróżnik, w czasie pierwszej wojny światowej żołnierz i szpieg. W okresie międzywojennym odwiedził ponad 60 krajów, które przemierzał zwykle na rowerze. Z tych podróży pisał znakomite, pełne brytyjskiego humoru reportaże. Uważany też za autorytet z zakresu szpiegostwa. Jego wykładów słuchali nawet Adolf Hitler, Franklin Delano Roosevelt i Senat Stanów Zjednoczonych. Autor kilka razy odwiedził Polskę. Jego unikatowy reportaż Rowerem przez II RP odsłania przed nami Polskę, jakiej nie znaliśmy i jakiej już nigdy nie będziemy mogli zobaczyć. Po raz pierwszy po niemal 90 latach możemy o niej na szczęście przeczytać.
Źródło opisu: https://www.znak.com
 

Pedagog szkolny : homo viator w labiryncie życia szkolnego / Agnieszka Domagała-Kręcioch. - Kraków : Impuls, 2020

Każda podróż ma swój początek i kres. Homo viator, jakim jest pedagog w labiryncie życia szkolnego, także kiedyś rozpoczyna swoją zawodową wędrówkę, która zmusza go do wyboru dróg, przekraczania strefy bezpieczeństwa, podejmowania decyzji nie zawsze łatwych i trafnych... Niniejsza publikacja wyrosła z głębokiej potrzeby docenienia pracy pedagogów szkolnych, którzy przy okazji licznych rozmów oraz kolejnych szkoleń i warsztatów czują się wciąż osamotnieni w swoich działaniach, przemęczeni biurokracją, sfrustrowani kolejnymi reformami, bezradni wobec procedur oraz wyczerpani walką z oczekiwaniami i postawami roszczeniowymi. Pedagogów, którzy mimo wszystko podejmują wyzwania, szukają rozwiązań i optymistycznie patrzą w przyszłość. Źródło opisu: https://www.merlin.pl  


Kultura osobista ucznia / Anna Maria Świątek. - Rzeszów : Fosze, © copyright 2020                                                                                                       

Książka zawiera spis podstawowych zasad kultury osobistej. Skierowana przede wszystkim do uczniów - głównie do nastolatków, od których można spodziewać się i wymagać odpowiednich zachowań - przytacza (ku przestrodze) niekulturalne i (ku nauce) pożądane reakcje w codziennych, powszechnie spotykanych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. We współczesności - coraz intensywniej zagubionej i zdezorientowanej względem reguł funkcjonowania w grupie - stanowi pożyteczny poradnik i przewodnik obcowania z ludźmi w taki sposób, by życie w gromadzie przebiegało   w atmosferze wzajemnego szacunku. To przydatny podręcznik do lekcji wychowawczych szkolnych, prywatnych, rodzinnych. Źródło opisu: https://hurt.bonito.pl/szukaj/kultura osobista ucznia

 

Jak uczyć (się) zdalnie? / Jacek Woźniak, Marcin Staruch, Michał Jurek, Wioletta Wereda, Piotr Zaskórski. - Warszawa : CeDeWu, 2020

Podręcznik do nauki zdalnej przygotowany przez pracowników naukowych Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, na co dzień zajmujących się problematyką analizy i doskonalenia procesów kształcenia. Książka opracowana została w sposób przejrzysty, przystępny i uniwersalny - w dużej mierze ma formę przewodnika po funkcjonalnościach najpopularniejszych platform e-learningowych, zawiera zestaw dobrych praktyk oraz wskazówek.
Jest pomocna w realizacji procesów kształcenia na odległość dla różnych grup odbiorców (będących w różnym wieku i odznaczających się różnym poziomem kompetencji cyfrowych). Stanowi przejrzystą odpowiedź na potrzeby polskich szkół w obliczu konieczności zachowania ciągłości kształcenia w warunkach pandemii COVID-19. Źródło opisu: https://www. empik.com                                                                     

 

Jestem za rozmową : klasy 4-8 : komiks społeczny. 1 / Joanna Latosińska-Kulasek, Paulina Zawadzka. - Warszawa: PWN Wydawnictwo Szkolne, copyright © 2020

Jak zacząć rozmowę? Kiedy zadać pytanie nauczycielowi? W jaki sposób zakończyć dialog? Jak poradzić sobie z napięciem? Jak i kiedy powiedzieć drugiej osobie coś miłego? Kiedy przyznać się do błędu? W jaki sposób poprosić o pomoc? Szereg podobnych pytań z zakresu komunikacji interpersonalnej zadaje sobie większość uczniów w spektrum autyzmu. Niepisane normy społeczne są dla tej grupy uczniów szczególnie trudne do zrozumienia. Wiemy dziś, że wzajemne zrozumienie i akceptacja pozwalają uczniom neurotypowym oraz autystycznym z sukcesem wchodzić w interakcje. Tym, co zachęci ją do kontaktów z innymi, jest prowadzenie przykładowych rozmów, nauka stosowania odpowiednich zwrotów, ćwiczenie sposobów poradzenia sobie z różnymi emocjami. Takie przygotowanie do sytuacji życiowych może odbywać się w trakcie zajęć rewalidacji, treningów umiejętności społecznych, innych zajęć w szkole lub w domu. Źródło opisu: https://www.ceneo.pl

 

Jestem za rozmową : klasy 4-8 : komiks społeczny. 2 / Joanna Latosińska-Kulasek.  - Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, copyright © 2021                                                                              

Publikacja jest przeznaczona dla uczniów ze spectrum autyzmu, uczęszczających do starszych klas szkoły podstawowej i do szkoły ponadpodstawowej. Zbiór komiksów ma na celu m.in. zwiększenie kompetencji komunikacyjnych, naukę rozpoznawania, nazywania i interpretowania emocji, poprawę radzenia sobie z emocjami w sytuacjach społecznych, kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego, zwiększenie umiejętności przewidywania reakcji innych osób w sytuacjach społecznych. Źródło opisu: https://www.ceneo.pl

 Oprac. Ewa Kopka

Powrót do Aktualności Pedagogiczne 2021