Nr 52

Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2011

      Prezentowana książka to pierwsza w polskiej literaturze naukowej pozycja ujmująca całościowo problem odrzucenia rówieśniczego w klasie szkolnej. Oparta jest w przeważającej części na wynikach badań zachodnich naukowców, czołowych znawców problemu - pracowników prestiżowych uczelni na świecie. Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej jest sytuacją związaną z czynnikami psychologicznymi i socjologicznymi, w której uczeń zostaje odrzucony przez zespół klasowy i spotyka się z negatywnymi postawami wobec niego. Odrzucenie jest dla ucznia źródłem bolesnych doświadczeń i skutkuje poważnymi konsekwencjami  w późniejszym życiu. Opracowanie zawiera wskazania do badań naukowych i działań podejmowanych dla dobra uczniów odrzuconych przez rówieśników. Celem niniejszej publikacji jest uwrażliwienie wszystkich, którzy pracują z uczniami czy wychowują dzieci i młodzież, na zjawisko odrzucenia przez rówieśników i na pomoc odrzuconym, tak aby żaden młody człowiek zmagający się  z tym problemem nie został sam. Praca zawiera obszerną bibliografię.

 

 Czy moje dziecko jest zdolne? / Alicja Borowska. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2009

     Rozwijać potencjał dziecka od jego najmłodszych lat to obecnie wymóg naszych czasów. Do takich działań potrzebny jest nauczyciel otwarty, wrażliwy i elastyczny, który podejmie się pracy metodami poszukującymi i problemowymi, który będzie konstruował programy po rozpoznaniu potrzeb edukacyjnych dzieci. Autorka - nauczycielka z wieloletnim doświadczeniem  w pracy z dziećmi w przedszkolu i w okresie wczesnoszkolnym zwraca uwagę na problem diagnozowania i rozwijania zdolności uczniów. Swoje spostrzeżenia, refleksje i autorskie propozycje zajęć zawarła w niniejszej publikacji skierowanej do nauczycieli i do rodziców. Praca zawiera materiały do  wykorzystania w pracy z dziećmi a także zestawy kontrolne do rozpoznawania określonych zdolności dziecka.

 

Drama : techniki, strategie, scenariusze / Kamila Witerska. – Warszawa : Diffin, 2011

     Drama polega na budowaniu struktur wiedzy i rozwijaniu umiejętności z perspektywy roli. Stymuluje myślenie i inteligencję emocjonalną  uczniów, a dzięki temu daje możliwość wykorzystania jej dla rozmaitych celów edukacyjnych i społecznych. Drama ma ogromny potencjał i jest metodą wspierającą twórczość, myślenie, umiejętności komunikacji i autoprezentacji uczniów. Prezentowana książka powstała na bazie doświadczeń pracy z dramą, składa się z przykładowych konspektów zajęć oraz ćwiczeń ilustrujących techniki i strategie dramowe. Publikacja może służyć nauczycielom, pedagogom szkolnym, trenerom psychoedukacji oraz terapeutom jako podręczny zbiór narzędzi niezbędnych do codziennej pracy.

 

 Profesjonalizm w uczeniu : jak osiągnąć sukces / Beth Hurst, Ginny Reding : Wolters Kluwer, 2011

     Prezentowana pozycja jest zbiorem praktycznych i mądrych zasad prowadzących do osiągnięcia profesjonalizmu nauczycielskiego. Książka porusza wiele zagadnień często pomijanych w innych opracowaniach, takich jak: pewność siebie, używany język, stosowny ubiór, znajomość prawa czy przedsiębiorczość. Celem autorów jest pomoc w budowaniu takich relacji z klasą, rodzicami, innymi nauczycielami oraz dyrekcją aby osiągnąć sukces i spełnić marzenia o własnym profesjonalizmie. Jest to ważna lektura ponieważ okazuje się, że przedstawione w niej zasady są  ponadczasowe i warto skorzystać z dobrych doświadczeń innych, nawet autorów zagranicznych.

 

 Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? : wspólne gry i twórcze zabawy, dzięki którym rozwiniesz jego zdolności / Natalia Minge, Krzysztof Minge. – Warszawa : Edgard, 2011

     Omawiana książka jest poradnikiem, który między innymi podpowiada jak wybrać najlepszą, a nie najmodniejsza metodę wychowawczą oraz doradza  jak bez dużych  nakładów zorganizować w domu zabawy edukacyjne. Wskazówki i porady opracowane przez psychologów i rodziców, pozwolą jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby małego dziecka. Dzięki licznym ćwiczeniom, ciekawostkom oraz przykładom można bez presji i stresu zachęcić dziecko do poszerzania wiedzy i obudzić w nim pasję młodego odkrywcy. Autorzy konstruując swoje  programy nauczania korzystali z doświadczeń znanych i twórczych pedagogów, takich jak; Glenn Doman, Edward de Bono czy Gordon Dryden.

 

 Coaching rodzicielski : jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał / David Miskimin, Jack Stewart. – Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, 2011

    Coaching to termin występujący często w języku sportu, biznesu i edukacji. Angielskie słowo coach  może  oznaczać zarówno korepetytora, trenera sportowego jak i trenera rozwoju osobistego. Właśnie w  tym ostatnim znaczeniu występuje w prezentowanej książce, w której autorzy przedstawiają  metody i techniki postępowania wykorzystywane w codziennym kontakcie z naszymi podopiecznymi. Coaching rodzicielski jest nie tylko zbiorem prostych i skutecznych zasad ale także pomaga wznieść się  na wyższy poziom w relacjach z naszymi dziećmi. Niniejsza publikacja będzie dla rodziców bogatym źródłem informacji, z których można korzystać na wiele sposobów.

 

 Jak pomóc dziecku, które się boi : przezwyciężanie lęków  i niepokojów u dzieci / Cyntia G. Last . - Kraków : Wydawnictwo eSPe, 2012

      Książka dr Last to znakomity poradnik i źródło ważnych informacji, będących owocem 25-letniej pracy z dziećmi lękowymi i ich rodzinami. Autorka przedstawia opisy technik relaksacyjnych i metod radzenia sobie ze stresem, które można wykorzystać w celu zmniejszenia napięcia i poziomu lęku. Strategie dostosowane są do każdego rodzaju zaburzeń lękowych i skutecznie wspomagają zapobieganie kolejnym epizodom lękowym.

Zainteresowani czytelnicy mogą skorzystać z pytań kontrolnych i przykładów, które umożliwią diagnozę rodzaju zaburzeń także pomogą w łagodzeniu pojawiających się u dzieci lęków i niepokojów.

 

Baw się poprzez animaloterapię : przykłady gotowych sytuacji edukacyjnych z udziałem zwierząt / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska, Joanna Skorupa. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „ Impuls”, 2012

        Animaloterapia to naturalna metoda wspomagania leczenia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych oparta na bezpośrednim kontakcie ze zwierzętami. W szczególności przeznaczona dla dzieci z problemami emocjonalnymi oraz  zaburzeniami i deficytami rozwoju psychoruchowego. Do działań terapeutycznych można wykorzystać wszystkie zwierzęta w zależności od potrzeb podopiecznych. Specjaliści twierdzą że każde zwierzę może brać udział w zajęciach rehabilitacyjnych, ponieważ właśnie zwierzęta potrafią przywrócić radość życia dzieciom chorym i opuszczonym. Niniejsza publikacja to zbiór zabaw i ćwiczeń będących zarazem gotowymi propozycjami pracy terapeutycznej. W książce autorki zamieściły też zestaw pomocy dydaktycznych do wykorzystania na zajęciach oraz bibliografię.

 

                                                            Z księgozbioru biblioteki wybrała i oprac. Ewa Kopka

                                       

Powrót do Aktualności Pedagogiczne 2012