Nr 73

Umiejętności społeczne twojego :Dziecka : 10 prostych lekcji, jak zdobyć przyjaciół i radzić sobie w życiu / Faye De Muyshondt ; przełożyła Katarzyna Zimnoch. - Warszawa : Edgard, 2015.

Ta rewolucyjna książka wspiera rozwój kompetencji społecznych twojego dziecka, dzięki którym będzie miało ono lepszy start w przyszłość! Im wcześniej dzieci zaczynają przyswajać umiejętności społeczne, tym lepiej radzą sobie w interakcjach z rówieśnikami i dorosłymi oraz efektywniej współpracują w grupie. Autorka przedstawia Program 10 prostych lekcji , który:

- daje dziecku narzędzia, dzięki którym ma ono szansę wyrosnąć na człowieka posiadającego poczucie sprawczości i dumy z tego, kim jest i co robi, stwarza możliwość przećwiczenia różnych zachowań w przestrzeni społecznej i w relacjach z innymi,

- pomaga opanować takie umiejętności jak: inicjowanie i podtrzymywanie kontaktów, radzenie sobie z porażką, okazywanie szacunku innym oraz prezentowanie swoich mocnych stron,

- podpowiada rodzicom, nauczycielom i pedagogom, jak przygotować dziecko na wyzwania współczesnego świata.

Nowością jest tu rozdział o korzystaniu z internetu: wysyłaniu wiadomości, posługiwaniu się mediami społecznościowymi i to w sposób mądry i odpowiedzialny. W książce możemy znaleźć rozdział o wysyłaniu smsów i prowadzeniu kulturalnej rozmowy telefonicznej. Autorka przygląda się także współczesnej mowie (językowi potocznemu, slangowi i tak zwanym „dynamizatorom mowy" czyli przekleństwom). Proponuje, jak prowadzić życzliwą rozmowę, jak słuchać. Rozważa, co to znaczy być dobrym przyjacielem i życzliwym człowiekiem Radzi w sprawie wręczania upominków, dziękowania. Uczy zachowania przy stole, a także bycia dobrym gospodarzem i gościem. Sugeruje jak zarządzać swoim czasem, jak podejmować decyzje i jak uczyć dzieci radzenia sobie z porażką.

Faye de Muyshondt- ekspert PR i marketingu, wykładowca na Nowojorskim i Fordham Graduate School of Business. Autorka kursu Marka, którą tworzysz ty oraz warsztatów dla dzieci Umiejętności społeczne:-) Narzędzia potrzebne do osiągania sukcesów we współczesnym świecie.

Źródło opisu: http://czasdzieci.pl/ksiazki/ksiazka,275046a

Uczę (się) w szkole / Danuta Sterna. - Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014.

W nowej publikacji autorka powraca do tematyki znanej z jej debiutu - skutecznego i nowoczesnego nauczania, które pomaga uczniom się uczyć. Sięga do swojego bogatego doświadczenia i wiedzy teoretycznej, by sformułować i przedstawić autorskie strategie oceniania kształtującego i w przyjazny sposób wprowadzić nauczycieli w zagadnienia oceniania wspierającego rozwój uczniów. Jeszcze podczas pracy w szkole poznała ocenianie kształtujące (OK), które zmieniło jej sposób nauczania. W nowej książce Uczę (się) w szkole znów zaprasza nauczycielki i nauczycieli do przygody z ocenianiem kształtującym. Tym razem opisuje pięć strategii w nauczaniu, które jasno pokazują, dlaczego warto stosować OK. To praktyczna pomoc w codziennej pracy w szkole, wzbogacona o wiele przykładów dobrej praktyki pochodzących od polskich nauczycieli.

Danuta Sterna jest matematyczką (geometria algebraiczna), byłym pracownikiem naukowo-dydaktycznym Politechniki Warszawskiej, byłą nauczycielką matematyki w warszawskich liceach i gimnazjum, ekspertką Centrum Edukacji Obywatelskiej, które od 2000 roku poprzez program Szkoła Ucząca Się pomaga dyrektorom szkół i nauczycielom efektywniej pracować, a uczniom skuteczniej się uczyć. W 2006 roku wydała książkę Ocenianie kształtujące w praktyce.

Źródło opisu: http://ceo.org.pl/pl.cyfrowaszkola/news

Dzieciństwo w oblężeniu : łatwy cel dla wielkiego biznesu / Joel Bakan ; przeł. Hanna Jankowska. - Warszawa : Warszawskie Wydawnictwo Literacke MUZA, 2013.

Przywykliśmy wierzyć, że w zamożnych zachodnich społeczeństwach dzieci są chronione jak nigdy dotąd. Joel Bakan uświadamia nam, że bardziej już nie możemy się mylić. Z pasją, ale i miażdżącym obiektywizmem demaskuje to, co uważa za najbardziej przerażającą hipokryzję naszych czasów. Chce, abyśmy umieli dostrzec, że wbrew pozorom dzieci, ze względu na swoją wrażliwość emocjonalną, stały się obiektem działań marketingowych na niespotykaną wcześniej skalę. Nakłania, abyśmy dokładniej przyjrzeli się wynikającym stąd zagrożeniom, takim choćby jak uzależnianie od gier komputerowych z całym właściwym im ładunkiem przemocy i seksu oraz górą związanych z nimi gadżetów; coraz częstsze podawanie silnych leków psychotropowych powiązane z pochopnym diagnozowaniem chorób i zaburzeń psychicznych; wprowadzanie do środowiska, w zabawkach, sprzętach i przedmiotach codziennego użytku, tysięcy coraz to nowych środków chemicznych i przerażające tego skutki w postaci wad rozwojowych, astmy, nowotworów czy autyzmu. Książka ostrzega, że to działanie równie niszczycielskie jak katastrofa, która dotknęła środowisko naturalne, i choć dotyczy głównie realiów amerykańskich, także nas pozbawia złudzeń: wszystko to dzieje się tu i teraz, rozwija się dosłownie na naszych oczach. Nie wolno tej książki przeoczyć!

Źródło opisu: http://www.muza.com.pl/?module=okladki&id=42358

 

Zadbaj o mózg / Daniel G. Amen ; przeł. Adam Tuz. - Wyd. 1 (dodr.). - Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2014.

Mózg jest narządem nauki, pracy i miłości - superkomputerem podtrzymującym nasze życie. Gdy on działa dobrze, my dobrze żyjemy.
Doktor Daniel G. Amen prowadził długoletnie badania nad funkcjonowaniem mózgu i na ich podstawie opracował ten poradnik, który dostarcza nie tylko bogatej wiedzy teoretycznej - przedstawionej niezwykle przystępnym językiem - ale też praktycznych wskazówek. Czytelnik znajdzie tu wartościowe porady, m.in. na temat tego, jak się odżywiać by zdrowo myśleć; jak chronić mózg przed urazami i działaniem substancji toksycznych; jak odżywiać mózg witaminami i wzmacniać go treningiem umysłowym oraz ćwiczeniami fizycznymi; jak pozbywać się negatywnych myśli i przeciwdziałać stresom.

Doktor Daniel G. Amen jest psychiatrą, badaczem układu nerwowego, klinicystą i specjalistą badań obrazowych mózgu; laureatem licznych nagród naukowych i literackich. REBIS opublikował już jego Leczenie lęków i depresji.

Źródło opisu:  http://merlin.pl/Zadbaj-o-mozg_Daniel-G-Amen/browse/product/1,545235.html#fullinfo

 

Tutoring : teoria, praktyka, studia przypadków / redakcja naukowa Piotr Czekierda, Bartosz Fingas, Marcin Szala ; [recenzent Małgorzata Sidor-Rządkowska]. - Warszawa : Oficyna a Wolters Kluwer business, 2015.

 

Tutoring jako metoda edukacji spersonalizowanej, traktująca rozwój podopiecznego holistycznie, staje się coraz bardziej popularna. W opinii jej prekursorów oraz praktyków jest ona szansą na powrót do źródeł edukacji i odnowienie relacji mistrz-uczeń. Metoda ta, oparta na personalizmie, klasycznej koncepcji cnót i osiągnięciach psychologii pozytywnej oraz wyposażona w nowoczesne narzędzia edukacyjne, pozwala odkrywać pełnię potencjału podopiecznego, by mógł on wykorzystywać swoje talenty i mocne strony dla dobra własnego i innych. Niewątpliwym walorem tej książki jest jej kompleksowość: autorzy kładą nacisk zarówno na wnikliwy opis teoretycznych podstaw metody, jak i na konkretne przykłady jej zastosowania.
Treść książki obejmuje:

  • definicję tutoringu, teorię, źródła i założenia tej metody,
  • opis procesu stawania się tutorem,
  • kwestie wdrożeniowe, w tym pozyskiwanie środków na wprowadzenie tutoringu,
  • omówienie funkcjonowania tutoringu uwzględniające różnorodność jego zastosowań i celów w po szczególnych obszarach edukacji - w szkole, na uczelni i w edukacji nieformalnej, np. w organizacjach pozarządowych,
  • studia przypadków - opisy funkcjonowania tutoringu w różnych instytucjach,
  • wywiady z praktykami tutoringu.

Publikacja stanowi kompleksowe źródło wiedzy o tej metodzie oraz znakomitą inspirację do jej sto sowania i wdrażania. Adresatami książki są osoby interesujące się edukacją w szkole i na uczelni oraz edukacją nieformalną i rozwojem osobistym.

Źródło opisu: Okładka książki

 

Gry i zabawy wyciszające : ponad 100 zabaw rozładowujących złość / [autorzy: Natalia Minge, Krzysztof Minge]. - Warszawa : Damidos, 2015.

Niniejsza publikacja  to zbiór ponad stu gier i zabaw, które pozwolą dzieciom i ich opiekunom miło spędzić wspólny czas, zarówno w domu, jak i poza nim. Dobrane zostały w taki sposób, by sprawdzały się zwłaszcza w kontaktach z nadpobudliwym dzieckiem. Ich zaletą jest to, że pomagają w ćwiczeniu koncentracji, wyciszają, uczą konsekwencji i cierpliwości. Pomagają poznawać emocje, nie tylko własne, ale także innych uczestników zabaw, a także je kontrolować. Przy każdej zabawie umieszczona jest informacja, jaki aspekt funkcjonowania dziecka rozwija, głównym celem zabaw jest dostarczenie dzieciom i wszystkim, którzy będą się z nimi bawić, radości ze wspólnej zabawy.

Źródło opisu: Wstęp książki

Gry i zabawy ruchowe : ponad 100 energetycznych zabaw / [autorzy: Natalia Minge, Krzysztof Minge]. - Warszawa : Damidos, 2015.

Książka  Gry i zabawy ruchowe: ponad 100 energetycznych zabaw  zawiera ponad sto gier i zabaw umożliwiających aktywne i ciekawe spędzenie wolnego czasu z dzieckiem, zarówno na spacerze czy wycieczce, jak i w domu, gdy niepogoda lub inne okoliczności uniemożliwiają wyjście do parku czy wyjazd do lasu lub nad rzekę. Ogromna większość zabaw i gier przeznaczonych dla młodszych dzieci będzie bawić również dzieci starsze, niektóre z nich zawierają podpowiedzi mówiące o tym, jak daną zabawę przystosować dla dziecka starszego. Niektóre z opisanych zabaw w książce dorośli znają z dzieciństwa, inne będą dla nich całkiem nowe.

Źródło opisu: Wstęp książki

 

365 gier i zabaw na każdy dzień roku / [aut. Tom Dahlke ; tł. Monika Michałowska ; il. Dorothea Tust, Marc Margielsky]. - Konstancin-Jeziorna : Rea-SJ, cop. 2015.

Nawet dzieciom i opiekunom obdarzonym ogromną fantazją często brakuje odpowiedzi na pytanie: „W co się bawić?". 365 gier i zabaw dla dzieci oraz wiele innych pomysłów i wskazówek nie daje nudzie żadnych szans. W książce dokonano bardzo przejrzystego podziału wszystkich gier w zależności od pory roku i tematyki. zabawy zostały dodatkowo opatrzone dokładnymi komentarzami odnośnie wieku i liczby graczy. Obfity zbiór gier i zabaw na każdą okazję i dla całej rodziny, który zawiera:

  • Zbiór 365 łatwych w wykonaniu gier dla dzieci.
  • Pomysły na gry dopasowane do pór roku.
• Przejrzysty podział według pasujących okazji, materiałów i dziedzin tematycznych.
  • Gry zarówno dla pojedynczego gracza, jak i dla większej liczby graczy.
• Jasno określone: zalecany wiek graczy, liczba graczy, miejsce gry - w domu czy na dworze.
  • Wykorzystanie do gier łatwo dostępnych materiałów.
• Ponad 400 zabawnych, przejrzystych ilustracji.

Źródło opisu: Okładka książki

 

100 zabaw : nauka przez zabawę / [aut. Ewa Sajek ; il. Marcin Południak]. - Kraków : Wydawnictwo Greg, [2015].

100 zabaw to doskonała pozycja dla dzieci w wieku 2-6 lat. Zadanka ułożone są tematycznie - w poszczególnych działach znajdują się labirynty, łamigłówki, łączenie elementów, szukanie różnic, zabawy logiczne. Wszystkie zadania ułożone są w kolejności od najprostszych do najtrudniejszych, są edukacyjne, rozwijają zdolności manualne, spostrzegawczość, rozwijają myślenie logiczne - dzięki czemu dziecko uczy się poprzez zabawę! Ponadto przy każdym zadaniu jest skala trudności, która określa, jak trudne jest to zadanko. Ponad 100 stron wesołej zabawy zapewni każdemu dziecku rozrywkę na długi czas.Źródło opisu: http://bonito.pl/k-80049039-100-zabaw-nauka-przez-zabawe                                      

 Ze zbiorów Biblioteki wybrała Ewa Kopka

Powrót do Aktualności Pedagogiczne 2015