Nr 80

1.      Bajkoterapia, czyli Bajki-pomagajki dla małych i dużych / Artur Barciś  [i in.] ; ilustracje Marcin Piwowarski. - Warszawa : Wydawnictwo Nasza Księgarnia, 2016.

Bajkoterapia to antologia pięknych i mądrych bajek dla dzieci, poradnik dla rodziców,
a przede wszystkim świetny sposób na wspólne spędzenie czasu! Bajki-pomagajki to niezwykłe historie, które wspierają i dają poczucie bezpieczeństwa, zawierają wiele praktycznych wskazówek, opowiadają mądrze o świecie dziecięcych emocji i konkretnych problemach, z którymi dzieci się borykają. Młodzi i najmłodsi czytelnicy (w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym) mogą utożsamić się z bohaterem i przeżyć z nim daną historię, a także dowiedzieć, jak zachować się w wielu ważnych sytuacjach. [http://nk.com.pl/bajkoterapia]

2.      Moc jest w nas : bajki terapeutyczne dla dzieci i ich rodziców / pod redakcją Kamili Zdanowicz-Kucharczyk. - Kraków : Wydawnictwo Impuls, 2016.

Książka Moc jest w nas [...] powstała jako autorski zamysł badawczy sfery edukacji, zajmującej się na co dzień praktyka pedagogiczną. Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza [...] zawiera rozbudowane wprowadzenie Czytelnika w założenia bajko terapii oraz wyjaśnienie jej oddziaływania na psychikę dziecka. Część druga, obszerniejsza, obejmuje teksty bajek wraz ze wskazówkami ułatwiającymi rodzicom samodzielną pracę z dziećmi. Warto dodać, że [...] teksty bajek powstały jako efekt wspólnego projektu zrealizowanego z grupą studentek pedagogiki, z których część to nauczycielki wczesnej edukacji. Przedsięwzięcie ma być w zamyśle autorskim realizowane przede wszystkim w warunkach domowych, w trakcie wspólnie spędzonego czasu przez rodziców i ich dzieci. [okładka]

 

3.      Jak pomyślę, tak zrobię / Elżbieta Zubrzycka. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015.

Autorka wyjaśnia, że myśli decydują o uczuciach i zachowaniach, czyli kontaktach dziecka ze światem. Które myśli dają siłę, a które ją odbierają? Czy nad szkodliwymi myślami można zapanować? Warto tak myśleć, by lubić siebie, świat i ludzi, samemu być lubianym i - szczęśliwym. „Jak pomyślę, tak zrobię" to pierwsza książka z serii o komunikacji. Ma ona nauczyć dzieci, jak rozmawiać, by się porozumieć, jak rozwiązywać konflikty zamiast zaostrzać. Każda książka zawiera ciekawe opowiadanie, po którym następuje skierowany do dziecka krótki mini wykład o zaletach prawidłowej komunikacji. [okładka]

 

4.      Wielka księga psot - Hania Humorek / [text] Megan McDonald ; [illustrations] Peter H. Reynolds. - Warszawa : Egmont, 2015.

Kolejna odsłona przygód najzabawniejszej Hani na świecie - Hani Humorek! Tym razem Hania wraz ze Smrodkiem będzie musiała spędzić wakacje ze... Straszna Ciocią. A co gorsza - zgubi szczęśliwą monetę, którą dostała od babci. Wszystko odwróci się do góry nogami. Czy dziewczynce uda się przywrócić porządek? [okładka]

 

5.      Czytanie dla rozwoju : wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne Dziecko / Aneta Czerska. - Warszawa : Instytut Rozwoju Małego dziecka, 2016.

... Tematem publikacji jest wczesnodziecięca nauka czytania dla dzieci najmłodszych. Po raz pierwszy została przedstawiona metoda nauki czytania w języku polskim dla dzieci od urodzenia, która jest dla nich interesująca, a dla rodziców łatwa do zastosowania. Metoda Cudowne Dziecko rozwija wzrok, słuch i mowę dziecka, kształtuje myślenie operacyjne oraz świadomość otaczającego świata. Rozbudza w dzieciach miłość do czytania, pozwala na samodzielne odszyfrowanie kodu liter oraz czytanie i rozpoznawanie znaczenia wyrazów, zdań i tekstów. Nawet dzieciom uczonym sporadycznie daje dobre podstawy do dalszej nauki czytania, gdyż w odpowiedzi na doświadczenia w krytycznym okresie rozwoju dokonuje się rozwój zaangażowanych struktur nerwowych. Po raz pierwszy została zbadana efektywność nauki czytania. Po raz pierwszy metoda nauki czytania została poddana weryfikacji... [http://cudownedziecko.pl/dt_catalog]

 

6.      Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko / Grzegorz Leszczyński. - Poznań : Media Rodzina, 2015.

Profesor Grzegorz Leszczyński - historyk literatury, badacz i krytyk literatury dla dzieci i młodzieży - dzieli się swoją miłością do książek dla młodego czytelnika, stawiając już na początku niemal hamletowskie pytanie: „Nie czytać? Czytać?". I prowadzi czytelnika od kołysanek, przez poezję liryczną dla dzieci, rymowanki dydaktyczne i baśnie po literaturę fantastyczną. Na licznych przykładach pokazuje, jak przez lata rozwijała się literatura dla dzieci, wokół czego się ogniskowała, uświadamia, jakie bogactwo nosimy w sobie, mając w pamięci lektury dzieciństwa. Trudno wyobrazić sobie książkę dla dzieci bez ilustracji - i tym tropem wędrujemy, śledząc techniki i sposoby ilustrowania, kształtujące wyobraźnię i gust młodego odbiorcy. A pomaga nam w tym znakomity projekt graficzny tej książki, którego autorem jest Andrzej Tomaszewski.[https://mediarodzina.pl]

 

7.      Uczę czytać : poradnik dla nauczycieli i rodziców początkujących czytelników / Halina Konior-Węgrzynowa. - Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2015.

W publikacji przedstawiono czytanie jako proces rozwiązywania problemów, łamigłówkę czy układanie puzzli. Książka dostarcza cennych, praktycznych wskazówek, jak przygotować dzieci do nauki czytania oraz w jaki sposób wspierać je w nabywaniu tej umiejętności.
Prezentowany w niniejszej publikacji sposób nauczania sztuki czytania poprzez rozwiązywanie problemów nie wymaga fundamentalnych zmian w dotychczas stosowanych metodach i praktykach dydaktycznych. Nie narzuca żadnych rygorystycznych procedur ani ściśle określonych materiałów. Pozwala na całkowicie spontaniczne doświadczenia z dowolną książką w szkole lub w domu. Punktem wyjścia nie jest z góry założony materiał, którego dziecko ma się nauczyć. Liczy się to, co uczeń aktualnie wie i potrafi, co może wnieść do czytania dowolnego tekstu wspólnie z dorosłym. Nie jest to program, który należy realizować strona po stronie, lecz zbiór wskazówek do wykorzystania w pracy z różnymi czytelnikami i z zastosowaniem różnych materiałów. [http://www.nieprzeczytane.pl]

 

8.       Szwecja czyta. Polska czyta / pod redakcją Katarzyny Tubylewicz i Agaty Diduszko-Zyglewskiej. - Warszawa : Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2015.

Czy szwedzki sposób patrzenia na literaturę i promocję czytelnictwa różni się od   naszego? Czy Szwecja mierzy się z podobnymi do naszych problemami? I w jaki sposób walczymy dziś o poprawę czytelnictwa w Polsce? Na te pytania bardzo ciekawie odpowiadają szwedzcy i polscy pisarze, wydawcy, bibliotekarze, agenci literaccy, związkowcy, urzędnicy państwowi i przedstawiciele samorządów,  porównując polskie i szwedzkie praktyki czytelnicze, rozwiązania prawne i doświadczenia. Opowiadają o swojej pasji, zmaganiach i nadziejach. Udowadniają, że dla własnego, ale także społecznego dobra, wszyscy powinniśmy czytać, czytać i jeszcze raz czytać. Wśród rozmówców m.in.: Joanna Kluzik-Rostkowska, Beata Stasińska, Beata Chmiel, Roman Chymkowski, Katti Hoflin i Stefan Ingvarsson, a o historycznym podłożu różnic między polskim a szwedzkim czytelnictwem pisze dr Maja Chacińska. [https://wydawnictwo.krytykapolityczna.pl]

 

9.      Uniwersytet dziecięcy : Madre odpowiedzi na trudne pytania / Ulrich Janssen, Ulla Steuernagel ; tł. Renata Baranowska. - Warszawa : Wydawnictwo Dwie Siostry, 2013.

Dlaczego śmiejemy się z dowcipów? Dlaczego ludzie umierają? Dlaczego muzułmanie modlą się na dywanach? Dlaczego szkoła jest głupia? Dzieci zadają mnóstwo pytań. Zabawnych i poważnych, odkrywczych i banalnych, rozbrajających i zuchwałych. A dorośli głowią się, jak na nie odpowiedzieć. Na szczęście są profesorowie, którzy nie boją się wyzwań i chętnie przyjmują najmłodszych... na uniwersytet! Uniwersytety Dziecięce to cykle wykładów dla dzieci prowadzone przez prawdziwych uniwersyteckich profesorów. Pierwszy z nich zorganizowano w Tybindze w Niemczech. Dziś są one popularne na całym świecie - także w Polsce. [okładka].

 

10.  Elementarz współczesny / opracowanie merytoryczne Anna Boboryk ; opracowanie graficzne Dorota Nowacka. - Warszawa : Wydawnictwo Egmont, 2015.

"Elementarz Czytam sobie" to współczesna nauka czytania w klasycznej i sprawdzonej od pokoleń formie elementarza! Znani i lubiani bohaterowie książek z serii Czytam sobie zapraszają do nauki czytania. Elementarz prowadzi dziecko od poznawania pierwszych liter przez czytanie pierwszych słów i zdań aż po ćwiczenie sprawnej lektury dłuższych tekstów. Opracowany przez najwybitniejszych specjalistów w dziedzinie edukacji wczesnoszkolnej."

[https://egmont.pl/]

 

11.  W kraju Polan : o dawnej Polsce / Zofia Stanecka ; zilustrowała Magda Kozieł-Nowak. - Warszawa : Wydawnictwo Egmont, 2016.

Wyobrażaliście sobie kiedyś, jak wyglądałoby Wasze życie, gdybyście urodzili się dawno temu? Dzięki tej książce przeniesiecie się do średniowiecza, do czasów panowania księcia Mieszka. Witajcie w kraju Polan![ https://egmont.pl]

 

12.   Jonka, Jonek i Kleks / Zbigniew Dmitroca ; ilustracje i pomysły fabuły Charlota Paweł. - Warszawa : Wydawnictwo Egmont, 2016.

Jonka, Jonek i Kleks to klasyka polskiego komiksu dziecięcego. Dwoje sympatycznych dzieciaków dzięki Kleksowi trafia do wspaniałego świata marzeń i fantazji. Teraz po raz pierwszy o ich przygodach mogą przeczytać także najmłodsi – w serii Czytam sobie. [https://egmont.pl]

 

Opracowanie Halina Lewsza

Powrót do Aktualności Pedagogiczne 2016