Dziecko z doświadczeniem migracyjnym - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2005-2022

Zestawienie dpo pobrania

KSIĄŻKI

1. Bera Ryszard (red.), Wielka emigracja zarobkowa młodzieży : wyzwania dla edukacji. Lublin 2010.

2. Białek Kinga (red.), Międzykulturowość w szkole : poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa 2015.

3. Czarnocka Marzenna, Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z  zagranicy : nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów. Warszawa 2017.

4. Dobrowolska Barbara, Społeczna przestrzeń szkoły i wielokulturowość w dziecięcym obrazie świata : studium socjopedagogiczne. Siedlce 2019.

5. Grzymała-Moszczyńska Halina [i in.], (Nie)łatwe powroty do domu? : funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa 2015.

6. Klorek Natalia, Kubin Katarzyna (red.), Migracja, tożsamość, dojrzewanie : adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym. Warszawa 2015.

7. Lalak Danuta (red.), Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość : zderzenie kultur we współczesnym świecie. Warszawa 2007.


ROZDZIAŁY I FRAGMENTY Z KSIĄŻEK

1. Borkowska Aleksandra, Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. [w:] Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku : aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij. Warszawa 2016, s. 101-123.

2. Cieślińska Barbara, Emigracja rodzinna z Armenii lub Czeczenii do Polski na przykładzie współczesnej imigracji w Białymstoku. [w:] Kobiety i młodzież w migracjach, pod red. Jana E. Zamojskiego. Warszawa 2005, s. 337-353.

3. Famuła Anita-Jurczak, Lipińska Małgorzata, Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów. [w:] Poszukiwanie sojuszników i źródeł inspiracji w pedagogice dziecka, pod red. Marzeny Adamowicz, Lidii Kataryńczuk-Mania, Iwony Kopaczyńskiej. Toruń 2021, s. 199-214.

4. Gapińska Aneta, Program kształcenia kompetencji komunikacyjnych dziecka obcojęzycznego w zakresie języka polskiego. [w:] Indywidualne wsparcie edukacyjne, pod red. Wandy Hajnicz i Agnieszki Konieczny. Warszawa 2015, s. 207-246.

5. Goworko-Składanek Beata, Sytuacja edukacyjna dzieci ze środowisk migracyjnych na tle wybranych dokumentów Wspólnot Europejskich. [w:] Kobiety i młodzież w migracjach, pod red. Jana E. Zamojskiego. Warszawa 2005, s. 225-236.

6. Hajnicz Wanda, Proces narastania kompetencji komunikacyjnych w obszarze języka polskiego u dziecka obcojęzycznego. [w:] Indywidualne wsparcie edukacyjne, pod red. Wandy Hajnicz i Agnieszki Konieczny.  Warszawa 2015, s. 247-268.

7. Januszewska Edyta, Dzieci czeczeńskie w polskiej szkole.  [w:] Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny, pod red. Małgorzaty Ciczkowskiej-Giedziun, Ewy Kantowicz. Toruń 2010, s. 340-349.

8. Kaczor Stanisław, Garleja Teresa, Sieroctwo emigracyjne - problemy i możliwości działań profilaktycznych. [w:]  Wielka emigracja zarobkowa młodzieży : wyzwania dla edukacji, pod red. Ryszarda Bera. Lublin 2010, s. 185-192.

9. Kawczyńska-Butrym Zofia, Dzieci i młodzież w migracjach - problemy edukacji i zdrowia. [w:]  Wielka emigracja zarobkowa młodzieży : wyzwania dla edukacji, pod red. Ryszarda Bera. Lublin 2010, s. 175-184.

10. Markowska-Manista Urszula, Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi - specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego. [w:] Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku : aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij. Warszawa 2016, s.125-148.

11. Młynarczuk-Sokołowska Anna, Szostak-Król Katarzyna, Różnorodność i inkluzja w edukacji - wybrane aspekty wspierania uczniów z doświadczeniem migracji. [w:] Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, pod red. Iwony Chrzanowskiej, Grzegorza Szumskiego. Warszawa 2020, s. 278-287.

12. Młynarczuk-Sokołowska Anna, Szostak-Król Katarzyna, Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole : problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych. [w:] Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku : aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij. Warszawa 2016, s. 149-171.

13. Nowicka Ewa, Uczniowie-cudzoziemcy w polskiej szkole - warszawska młodzież licealna. [w:] Kobiety i młodzież w migracjach, pod red. Jana E. Zamojskiego. Warszawa 2005, s. 359-378.

14. Olechowska Agnieszka, Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa 2016, s. 266-279 : Trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym z wcześniejszym kształceniem za granicą.

 

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

1. Baranowska Aneta Sylwia, Pedagog szkolny w sytuacji zróżnicowania kulturowego. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2016, nr 6, s. 17-23.

2. Baranowska-Janusz Malina, Leszko Małgorzata, Moc kultur w szkole. Dyrektor Szkoły 2019, nr 1, s. 44-46, 48-49.

3. Baumann Katarzyna, Psychologiczne aspekty pracy z uczniem-emigrantem. Edukacja i Dialog 2012, nr 1/2, s. 38-41.

4. Bojarska Lucyna, Sytuacja dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach. Dyrektor Szkoły 2009, nr 5, dod. "Niezbędnik Dyrektora", s. 22-24.

5. Bucko Dominika, Mikulska Anna, Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji : propozycja programu nauczania dla oddziału przygotowawczego. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, s. 43-48.

6. Dąbrowa Ewa, Sytuacja (edukacyjna) dzieci z doświadczeniem migracyjnym w czasie kryzysu związanego z pandemią COVID-19. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, s. 59-75.

7. Drachal Halina, Dziecko jak walizka. Głos Nauczycielski 2016, nr 4, s. 10.

8. Durlik Joanna [i in.], Praca z dziećmi reemigrantów. Dyrektor Szkoły 2016, nr 6, s. 56-59.

9. Garstka Tomasz, Niepokojące zachowania dzieci. Dyrektor Szkoły 2022, nr 6, s. 75-77.

10. Gębka-Wolak Małgorzata, Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Język polski w klasach 4-8. Edukacja 2019, nr 3, s. 68-84.

11. Goetz Magdalena, Lekcja empatii : co może zrobić szkoła, by powstrzymać przemoc wobec uchodźców. Głos Nauczycielski 2016, nr 3, s. 12.

12. Górak-Sosnowska Katarzyna, Nowaczek-Walczak Magdalena, Dziecko muzułmańskie w polskiej szkole. Oświata Mazowiecka 2015, nr 3 (25), s. 8-10.

13. Górna Hanna M., Jak pracować z dzieckiem obcojęzycznym w przedszkolu? Bliżej Przedszkola 2022, nr 6, s. 20-22.

14. Górska Małgorzata, Dziecko odmienne kulturowo w szkole. Meritum 2011, nr 1, s. 21-29.

15. Hajduk-Gawron Wioletta, Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole polskiej i irlandzkiej. Języki Obce w Szkole 2018, nr 2, s. 19-25.

16. Janczak Dorota, Wsparcie ucznia cudzoziemskiego. Dyrektor Szkoły 2022, nr 11, s. 38, 40-41.

17. Jaworska Dorota, Edukacja uczniów migrujących w perspektywie miejskiej polityki integracyjnej w Gdańsku. Edukacja 2019, nr 3, s. 29-41.

18. Jędryka Beata Katarzyna, Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji. Języki Obce w Szkole 2022, nr 2, s. 29-42.

19. Jędrzejczyk Urszula, Dzieci powracające z zagranicy w polskich szkołach. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2014, nr 5, s. 55-56.

20. Jędrzejczyk Urszula, Problemy edukacyjne i wychowawcze w szkołach wielokulturowych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2013, nr 7, s. 21-23.

21. Jóźwiak Iwona, Uczeń migrujący w polskiej szkole. Wiadomości Historyczne 2022, nr 3, s. 37-40.

22. Kaleta Włodzimierz, Uczniowie cudzoziemscy. Dyrektor Szkoły 2021, nr 11, s. 52-55.

23. Kaleta Włodzimierz,  Cudzoziemcy w polskich szkołach. Dyrektor Szkoły 2015, nr 11, s. 21-21.

24. Kamińska Krystyna, Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole - problemy i wyzwania. Edukacja 2019, nr 3, s. 18-28.

25. Kamińska Krystyna, Reemigracja - trudne dziecięce powroty. Wychowanie na co Dzień 2016, nr 2, s. 9-14.

26. Krasuska-Betiuk Marta, Język polski w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z różnic kulturowych. Nauczanie Początkowe 2016/2017, nr 3, s. 45-53.

27. Kubala-Kulpińska Aleksandra, Obcokrajowiec uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Doradca Dyrektora Szkoły 2014, nr 39, s. 20-24.

28. Kula Ewa, Dzieci mniejszości narodowych i imigrantów w polskich szkołach. Nauczanie Początkowe 2009/2010, nr 1, s. 74-81.

29. Marek Agata, Dzieci uchodźców i imigrantów w polskiej szkole. Nowa Szkoła 2009, nr 1, s. 11-14.

30. Mikulska Anna, Chińscy uczniowie w polskiej szkole. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, s. 33-41.

31. Nowak Małgorzata, Uchodźcy z Ukrainy w polskich klasach. Dyrektor Szkoły 2022, nr 6, s. 62-66.

32. Nowak Małgorzata, Uchodźcy w szkole. Dyrektor Szkoły 2012, nr 1, s. 12-14, 16-17.

33. Ostafińska-Molik Barbara, Olszewska-Gniadek Joanna, Dzieci migrantów w polskim systemie edukacji. Problemy w diagnozowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, s. 135-153.

34. Peza Anna, Przechodzka Grażyna, Uczeń reemigrant w polskiej szkole - teoria a praktyka : studium przypadku. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, s. 19-26.

35. Potoniec Katarzyna, Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, s. 154-167.

36. Przybyszewska Dominika, Tomczak Katarzyna, Wsparcie dziecka powracającego z migracji po otwarciu granic - propozycja wykorzystania metody storyline. Edukacja Wczesnoszkolna 2020/2021, nr 1, s. 89-106.

37. Przybyszewska Dominika, Problemy emocjonalne uczniów powracających z migracji. Nauczanie Początkowe 2016/2017, nr 2, s. 42-56.

38. Rzeżutka-Wróblewska Weronika, Przygotować szkołę na migrantów. Dyrektor Szkoły 2022, nr 1, s. 28-31.

39. Sielatycki Mirosław, Uchodźcy (mali) u bram (szkół). Dyrektor Szkoły 2015, nr 12, s. 16-19.

40. Sowa-Behtane Ewa, Edukacja dzieci cudzoziemskich w Polsce. Edukacja i Dialog 2015, nr 5/6, s. 49-50.

41. Szulgan Alina, Praca z dziećmi cudzoziemskimi w polskiej szkole : metody działania i własne doświadczenia. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, s. 55-59.

42. Waleriańczyk Anna, Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu. Wychowanie w Przedszkolu 2022, nr 5, s. 6-11.

43. Wnęk Marcelina, Uczeń cudzoziemski w środowisku szkolnym : organizacja adaptacji i nauczania. Życie Szkoły 2022, nr 2/3, s. 50-54.

44. Wołoszyn Anna, Kompetencje językowe uczniów rodzin migrantów a ich powodzenia i niepowodzenia szkolne. Kwartalnik Edukacyjny 2017, nr 2, s. 47-56.

45. Wrzochul-Stawinoga Justyna, Sytuacja szkolna dziecka z rodziny migrantów. Życie Szkoły 2014, nr 3, s. 16-19.

46. Zając Dorota, Wpływ doświadczenia uchodźstwa na uczniów z Ukrainy i jak sobie z nim radzić. Głos Pedagogiczny 2022, nr 132, s. 9-13.

 

Oprac. Katarzyna Czarnocka-Pasztor

Powrót do Psychologia