Kultura organizacyjna szkoły, a motywacja i zaangażowanie pracowników - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2001-2022
KSIĄŻKI
1. Babicka-Wirkus Anna, Kultury oporu w szkole : działania, motywacje, przestrzeń. Warszawa 2019.
2. Bałażak Marta, Wiedza i umiejętności nauczyciela we współczesnej szkole. Radom 2009.
3. Borowska Agata, Zmotywowany nauczyciel w świetle orientacji humanistycznej. Kraków 2015.
4. Cecylek Grażyna, Woźnicka Elżbieta, Klimczyk Piotr (red.), Szkoła jako przestrzeń uczenia się. Warszawa 2021.
5. Czerepaniak-Walczak Maria, Proces emancypacji kultury szkoły. Warszawa 2018.
6. Day Christopher, Nauczyciel z pasją : jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańsk 2008.
7. Dobrowolska Barbara, Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły : studium społeczno-pedagogiczne. Kraków 2015.
8. Gajdzica Anna, Portret zbiorowy nauczycieli aktywnych : między zaangażowaniem a oporem wobec zmian. Toruń 2013.
9. Gawroński Krzysztof, Otręba Rafał, Zarządzanie strategiczne i zmiana w organizacji szkolnej. Warszawa 2020.
10. Jagiełło Ewa, Matysiuk Renata, Tyluś Urszula (red.), Edukacja - wczoraj, dziś i jutro : praca zbiorowa. T. 1, Wyzwania i realia edukacyjne w kontekście przemian społecznych. Siedlce 2012.
11. Jagiełło Ewa, Matysiuk Renata, Tyluś Urszula (red.), Edukacja - wczoraj, dziś i jutro : praca zbiorowa. T. 2, Tradycyjne i współczesne aspekty. Siedlce 2012.
12. Kamińska Małgorzata, Współpraca i uczenie się nauczycieli w kulturze organizacyjnej szkoły : studium teoretyczno-empiryczne. Kraków 2019.
13. Kordziński Jarosław, Nowoczesne nauczanie. Warszawa 2022.
14. Kuźma Józef, Morbitzer Janusz (red.), Edukacja - szkoła - nauczyciele : promowanie rozwoju dziecka. Kraków 2005.
15. Łukasik Joanna, Nowosad Inetta, Szymański Mirosław (red.), Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych. Kraków 2021.
16. Maciej Gitling, Człowiek w organizacji : ludzie, struktury, organizacje. Warszawa 2013.
17. Majzner Rafał (red.), Nauczyciel we współczesnej przestrzeni edukacyjnej : diagnozy, poszukiwania, inspiracje. Toruń 2020.
18. Mazurkiewicz Grzegorz (red.) Edukacja jako odpowiedź : odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie. Warszawa 2014.
19. Mazurkiewicz Grzegorz (red.) Jakość edukacji : różnorodne perspektywy. Kraków 2012.
20. Mazurkiewicz Grzegorz (red.), Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. Kraków 2015.
21. Muchacka Bożena (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. T. 1. Kraków 2006.
22. Murawska Ewa, Obraz szkoły i nauczyciela : egzemplifikacje teoretyczne i empiryczne. Kraków 2010.
23. Nowak-Dziemianowicz Mirosław, Oblicza nauczyciela, oblicza szkoły. Toruń 2001.
24. Pasterniak-Kobyłecka Ewa, Famuła-Jurczak Anita (red.), Nauczyciel czas - przestrzeń szkoła : podnoszenie efektywności procesu edukacji. Kraków 2020.
25. Pyżalski Jacek, Merecz Dorota (red.), Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli : pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Kraków 2010.
26. Sarnat-Ciastko Adrianna (red.), Licea ALA : szkoły skoncentrowane na uczniu : nowa kultura szkoły? Wrocław 2016.
27. Sasin Maciej, Budowanie zaangażowania czyli Jak motywować pracowników i rozwijać ich potencjał. Gliwice 2015.
28. Surzykiewicz Janusz, Kulesza Marek (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej - społeczne i wychowawcze obszary napięć. Łódź 2010.
29. Szempruch Jolanta, Nauczyciel w zmieniającej się szkole : funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Rzeszów 2001.
30. Śliwerski Bogusław, Meblowanie szkolnej demokracji. Warszawa 2017.
31. Tokarz Tomasz, Szkoła ma być dla ucznia : trzydzieści bardzo subiektywnych esejów o edukacji. Kraków 2021.
32. Wiśniewska Małgorzata, Kultury organizacyjne w szkole : teoria, badania, rekomendacje. Bydgoszcz 2015.
33. Wlazło Stefan, Nauczyciele działają zespołowo? Wrocław 2010.
34. Żegnałek Kazimierz (red.), Kompetencje współczesnego nauczyciela. Warszawa 2008.
ROZDZIAŁY Z KSIĄŻEK
1. Adamek Irena, Poszukiwanie „dobrego nauczyciela". Kilka odniesień do pracy nauczycieli i szkoły [w:] Muchacka Bożena, Szymański Mirosław (red.) Nauczyciel w świecie współczesnym. Kraków 2008, s. 113-117.
2. Dobrowolska Barbara, Jówko Ewa, Personalizm pedagogiczny a kultura pracy szkoły [w:] Muchacka Bożena (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. T. 1. Kraków 2006, s. 275-283.
3. Dobrowolska Barbara, Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły : studium społeczno-pedagogiczne. Kraków 2015, s. 195-237: Kultura szkoły i jej uwarunkowania w badaniach własnych.
4. Kędzierska Hanna, Nauczyciele polskiej szkoły w poszukiwaniu samoświadomości [w:] Klus-Stańska Dorota (red.), Dokąd zmierza polska szkoła? Warszawa 2008, s. 153-168.
5. Madalińska-Michalak Joanna, Dyrektor szkoły liderem - inspiracje i perspektywy. Warszawa 2015, s. 326-337: Tworzenie i kształtowanie kultury szkoły.
6. Nowosad Inetta, Nauczyciel wobec zmian. Rozwój własny a rozwój szkoły [w:] Kwiecińska Roma, Szymański Mirosław (red.), Nauczyciel wobec zróżnicowań społecznych. Kraków 2010, s. 124-131.
7. Sempruch Jolanta, Kompetencje i zadania nauczyciela w procesie przekształcania szkoły [w:] Muchacka Bożena (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. T. 1. Kraków 2006, s. 223-237.
8. Stepaniuk Joanna, Nauczyciel wobec procesu zmiany w szkole jako organizacji uczącej się [w:] Łukasik Joanna (red.), Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych. Kraków 2021, s. 68-83.
9. Wlazło Stefan, Nauczyciele działają zespołowo. Wrocław 2010, s. 73-102: Szkoła jako system społeczny.
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
1. Bałachowicz Józefa, Kierunki zmian kultury edukacji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2015, nr 3, s. 3-12.
2. Cudowska Agata, Kultura szkoły stymulująca kształtowanie uczącej się wspólnoty. Kultura i Edukacja 2018, nr 3, s. 129-141.
3. Czerepaniak-Walczak Maria, Kultura zaufania w szkole. Dyrektor Szkoły 2020, nr 12, s. 31-33.
4. Denek Kazimierz, Dobra szkoła i jej nauczyciel. Lider 2008, nr 3, s. 4-11.
5. Dernowska Urszula, Kultura szkoły - pojęcie, wymiary, modele. Ruch Pedagogiczny 2014, nr 4, s. 13-24.
6. Fazlagić Amir Jan, "Nowy profesjonalizm" nauczycieli. Dyrektor Szkoły 2007, nr 10, s. 16, 18-20.
7. Fazlagić Amir Jan, Kultura organizacyjna szkoły. Dyrektor Szkoły 2009, nr 7, s. 8-10
8. Frąckowiak Marzena, Skuteczna motywacja nauczyciela. Doradca Dyrektora Szkoły 2012, nr 28, s. 50-53.
9. Gąsiorek Przemysław, Zamorska Beata, Nauczyciel i uczeń w obliczu zagrożenia "zombifikacją". Problem motywu i motywacji w perspektywie kulturowo-historycznej. Edukacja 2019, nr 2, s. 112-128.
10. Goetz Magdalena, Odzyskaj pasję nauczania! Głos Pedagogiczny 2019, nr 106, s. 68-72.
11. Góralska Renata, Kultura emocjonalna. W poszukiwaniu nowych ujęć praktyki szkolnej. Rocznik Pedagogiczny 2018, T. 41, s. 63-79.
12. Hofman Zdzisław, Szkoła przyjaciół - budowanie motywujących relacji. Meritum 2015, nr 3, s. 37-42.
13. Konieczny-Pizoń Kinga, Kultura szkoły w narracji dziecka. Pomiędzy szansą a zagrożeniem dla rozwoju dziecka-ucznia. Kultura i Edukacja. - 2021, nr 1, s. 167-184.
14. Kozłowski Tomasz, Kultura organizacyjna szkoły. Meritum 2019, nr 2 (53), s. 22-30.
15. Kozłowski Waldemar, Motywacje nauczycieli: podejście poznawcze. Edukacja 2005, nr 1, s. 41-56.
16. Łoskot Małgorzata, Szkolny program ochrony zdrowia psychicznego uczniów. Cz. 2, Czynniki chroniące związane ze szkołą - klimat i kultura szkoły, rola nauczyciela. Głos Pedagogiczny 2021, nr 122, s. 35-38.
17. Łukasik Joanna, Klimat pokoju nauczycielskiego. Ruch Pedagogiczny 2010, nr 5/6, s. 51-58.
18. Madalińska-Michalak Joanna, Motywacja do pracy uwarunkowaniem sukcesu zawodowego nauczyciela. Meritum 2015, nr 3, s. 2-14.
19. Nowosad Inetta, Kultura szkoły versus klimat szkoły. Kultura i Edukacja 2018, nr 1, s. 41-53.
20. Nowosad Inetta, Kultura szkoły w rozumieniu deskryptywnym i normatywnym. Wybrane egzymplifikacje. Rocznik Pedagogiczny. - 2018, T.41, s. 45-62.
21. Osuch Maciej, Kreowanie kultury pedagogicznej opartej na prawach człowieka. Dyrektor Szkoły 2011, nr 12, s. 27-36.
22. Rogozińska Alicja, Kultura organizacyjna. Dyrektor Szkoły 2007, nr 4, dod., s. I-VIII.
23. Sawiński Julian Piotr, Jak podnieść kulturę polskiej szkoły? Nowa Szkoła 2016, nr 10, s. 19-24.
24. Sobala-Zbroszczyk Anna, O motywowaniu nauczycieli. Dyrektor Szkoły 2008, nr 3, s. 13-15.
25. Strutyńska Elżbieta, Karwowski Maciej, Kultura szkoły jako moderator relacji między stresorami w pracy a zaangażowaniem w pracę nauczycieli. Kultura i Edukacja 2018, nr 1, s. 135-157.
26. Strzelecka-Lemiech Alicja, Rola nauczyciela w kształtowaniu wizerunku szkoły. Monitor Dyrektora Szkoły. - 2015, nr 57, s. 55-56.
27. Śliwerski Bogusław, Makropolityczne uwarunkowania kultury szkolnej. Rocznik Pedagogiczny 2018, T. 41, s. 31-43.
28. Tołwińska-Królikowska Elżbieta, Kultura szkoły inkluzyjnej. Dyrektor Szkoły 2020, nr 11, s. 18-22.
29. Zając Dorota, Motywowanie grona pedagogicznego. Monitor Dyrektora Szkoły 2018, nr 9 (87), s. 59-62.
Oprac. Katarzyna Czarnocka-Pasztor