Edukacja międzykulturowa - zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2016-2023
KSIĄŻKI
1. Badowska Mariola, Ku integracji społecznej : studium pedagogiczne. Pułtusk 2017.
2. Bocian-Waszkiewicz Beata, Niewęgłowska Aneta, Wiśniewska Małgorzata (red.), O inkluzji społecznej z różnych stron. Siedlce 2017.
3. Borzęcka Anna, Twaróg-Kanus Agnieszka (red.), Nauczyciel-uczeń w przestrzeniach życia i edukacji - dobre praktyki. Toruń 2021.
4. Brooks Felicity, Wszystko o różnorodności. Poznań 2022.
5. Budrewicz Zofia, Sienko Maria (red.), Inny w edukacji i kulturze regionu. Kraków 2017.
6. Dobrowolska Barbara, Społeczna przestrzeń szkoły i wielokulturowość w dziecięcym obrazie świata : studium socjopedagogiczne. Siedlce 2019.
7. Gaweł Anna, Bieszczad Bogusław (red.), Reinterpretacje kontekstów wychowania. Kraków 2016.
8. Glondys Danuta, Bednarczyk Małgorzata, Komunikacja międzykulturowa albo lepiej nie wychodź z domu. Kraków 2020.
9. Herkt Monika, Mieszała Anna (red.), Szkoła dziedzictwa : wielo_kulturowość. Poznań 2017.
10. Janus-Sitarz Anna (red.), Każdy uczeń jest ważny : indywidualizacja na lekcji języka polskiego. Kraków 2017.
11. Karsznicki Krzysztof, Sztuka dyplomacji i komunikacji w świecie wielokulturowym. Warszawa 2017.
12. Korczyński Tomasz Michał (red.), Swój - obcy - wróg : wędrówki w labiryntach kultur. Gdańsk 2018.
13. Kotoro Bianca-Beata, Glinka Alekandra, Inność i różnorodność. Warszawa 2017.
14. Kożyczkowska Adela, Młynarczuk-Sokołowska Anna, Kulturowe konteksty dzieciństwa : szkice antropologiczno-pedagogiczne. Gdańsk 2018.
15. Kuros-Kowalska Kamila, Loewe Iwona, Moćko Natalia (red.), Dwujęzyczność, wielojęzyczność i wielokulturowość : edukacja i globalizacja. Katowice 2017.
16. Marek Helena, Szulca Magdalena (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa : edukacja dla bezpieczeństwa kulturowego. Poznań 2018.
17. Murzyn Andrzej, Śliwerski Bogusław, Irlandia : Zielona Wyspa międzykulturowej oraz egalitarnej edukacji i opieki. Kraków 2020.
18. Nikitorowicz Jerzy, Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków 2017.
19. Nowaczyk Jolanta, Solak Daria, Ala ma kota, a Ali? : zdanka pierwsza klasa. Warszawa 2016.
20. Ogrodzka-Mazur Ewa, Błahut Grzegorz, Piechaczek-Ogierman Gabriela (red.), Poznawanie kultur : ku edukacji antropologicznej i międzykulturowej. Toruń 2020.
21. Opalińska Agnieszka, Małkiewicz Andrzej (red.), Stosunki międzykulturowe. T. 1, Strategie bezpieczeństwa i komunikacji we współczesnym świecie. Zielona Góra 2016.
22. Paleczny Tadeusz, Relacje międzykulturowe w dobie kryzysu ideologii i polityki wielokulturowości. Kraków 2017.
23. Przybylska Ewa, Wajsprych Danuta, Współczesne dyskursy o edukacji kulturowej w Polsce i w Niemczech. Warszawa 2019.
24. Segiet Katarzyna, Słupska Kamila (red.), Książka w życiu człowieka : w poszukiwaniu (u)traconej wartości. Poznań 2017.
25. Sobecki Mirosław, Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej : studium z pogranicza polsko-litewsko-białorusko-ukraińskiego. Warszawa 2016.
26. Śmiechowska-Petrovskij Emilia (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku : aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa 2016.
27. Winnicka Martyna, Poznaj Europę przez zabawę : ponad 250 zabaw z grupą dzieci. Warszawa 2019.
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
1. Alicka Sylwia [i in.], "Otwieramy przed Tobą świat..." czyli wielokulturowość w Bibliotece Publicznej w Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy. Poradnik Bibliotekarza 2016, nr 9, s. 17-20.
2. Babiaková Simoneta, Training young readers in multicultural world. Kultura i Edukacja 2020, nr 4, s. 111-124.
3. Baranowska Aneta Sylwia, Przygotowanie uczniów do funkcjonowania w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2018, nr 9, s. 14-22.
4. Baranowska-Janusz Malina, Leszko Małgorzata, Moc kultur w szkole. Dyrektor Szkoły 2019, nr 1, s. 44-46, 48-49.
5. Białonoga Maja, Howgh! : scenariusz lekcji bibliotecznej na temat Indian dla dzieci w wieku 6-9 lat. Poradnik Bibliotekarza 2016, nr 4, s. 37-38.
6. Bucko Dominika, Mikulska Anna, Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji : propozycja programu nauczania dla oddziału przygotowawczego. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, s. 43-48.
7. Czerniejewska Izabela, Karczewska Julia, W 90 minut dookoła języka polskiego. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, s. 73-77.
8. Czubała-Vyborov Katarzyna, Nowy Rok po rosyjsku : o kształtowaniu wrażliwości międzykulturowej. Języki Obce w Szkole 2020, nr 4, s. 87-92.
9. Domalewski Adam, Konspekt lekcji do filmu Szkoła Babel (reż. Julie Bertuccelli). Polonistyka 2022, nr 4, s. 36-39.
10. Fornalczyk-Lipska Anna, Odmienność narodowa i etniczna w najnowszej polskiej literaturze dla młodego odbiorcy a wyzwania edukacji międzykulturowej. Kultura i Edukacja 2017, nr 1, s. 15-30.
11. Frukacz Katarzyna, Ten Inny - swój czy obcy? Reportaż literacki jako narzędzie rozwijania kompetencji międzykulturowej w szkole ponadpodstawowej. Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej 2020/2021, nr 1, s. 21-34.
12. Gawarkiewicz Roman, Wątróbski Leszek, Kultura zmienia stereotypy. Głos Nauczycielski 2018, nr 48, s. 15.
13. Gębal Przemysław, Nawracka Monika, Nauczanie języka polskiego jako drugiego w świetle założeń dydaktyki konstruktywistycznej. Autorski model glottopedagogiczny. Edukacja 2019, nr 3, s. 54-67.
14. Goetz Magdalena, Jeden świat, wiele kultur. Głos Nauczycielski 2018, nr 20, s. 8.
15. Gołubiew-Konieczna Monika, Jak przygotować środowisko szkolne i klasowe do pracy ze zróżnicowanym zespołem uczniów? Głos Pedagogiczny 2022, nr 135, s. 23-27.
16. Guziuk-Tkacz Marta, Diagnostyka psychopedagogiczna problemów przystosowawczych i (e)migrantów o charakterze transkulturowym. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, s. 76-93.
17. Hado Nataliya, Czego potrzebują dzieci z Ukrainy (i ich rodzice) w polskiej szkole. Wychowawca 2022, nr 6, s. 26-27.
18. Hechsman Kinga, Wielokulturowość w polskiej edukacji : wybór literatury najnowszej. Poradnik Bibliotekarza 2016, nr 2, s. 38-40.
19. Jeruszka Urszula, Współpraca polskich i ukraińskich pedagogów poza schematami - z myślą o przyszłości. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2022, nr 1, s. 119-126.
20. Józefowicz Anna, Współczesna proza z "kocimi" bohaterami w kontekście uwrażliwiania dziecka na drugiego człowieka. Kultura i Edukacja 2019, nr 1, s. 158-172.
21. Jurasz Justyna, Pająk Barbara, Orzeł czy... kogut? - czyli o odkrywaniu własnej tożsamości : scenariusz zajęć czytelniczych z elementami biblioterapii. Biblioteka w Szkole 2018, nr 10, dod. Biblioterapia w Szkole, s. 18-19.
22. Kałuba-Korczak Anna, Wielokulturowość w przedszkolu. Wychowanie w Przedszkolu 2016, nr 3, s. 2-6.
23. Kamińska-Holc Katarzyna, Czy na pewno mówimy różnymi językami? : scenariusz zajęć integracyjnych dla klas, do których dołączyli uczniowie z innych krajów. Głos Pedagogiczny 2022, nr 132, s. 39-41.
24. Klimowicz Anna, Czym jest edukacja wielokulturowa. Dyrektor Szkoły 2016, nr 11, s. 28-30.
25. Klimowicz Anna, Jak uczyć równości. Dyrektor Szkoły 2016, nr 11, s. 77-81.
26. Kloskowska Adriana, Edukacja w warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności - jak ją skutecznie wdrażać? Polonistyka 2022, nr 4, s. 16-19.
27. Kłysz-Sokalska Natalia, Muzyka jako narzędzie edukacji międzykulturowej. Życie Szkoły 2021, nr 4, s. 45-50.
28. Konieczna Ewelina, Problem wielokulturowości i kryzysu migracyjnego we współczesnym kinie europejskim. Kultura i Edukacja 2020, nr 1, s. 26-37.
29. Korfel-Jasińska Anna, Piotrowiak Katarzyna, Razem będzie łatwiej. Głos Nauczycielski 2019, nr 42, s. 15.
30. Kozłowski Tomasz, Uczeń w kontakcie z wielością kultur. Dyrektor Szkoły 2016, nr 11, s. 70-72.
31. Krasuska-Betiuk Marta, Język polski w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wynikającymi z różnic kulturowych. Nauczanie Początkowe 2016/2017, nr 3, s. 45-53.
32. Kubala-Kulpińska Aleksandra, Współpraca z rodzicami różniącymi się kulturowo i językowo : praktyczne wskazówki. Życie Szkoły 2016, nr 8, s. 30-32.
33. Majcher-Legawiec Urszula, Piotrowiak Katarzyna, Wiele do zrobienia. Głos Nauczycielski 2019, nr 51/52, s. 21.
34. Majewska-Grabowska Joanna, Ukraińska kultura na wyciągnięcie ręki. Życie Szkoły 2022, nr 10, s. 38-41.
35. Marchlik Paulina, When foreigners join the class. Change in the university classroom environment - a "cost-benefit" analysis. Kwartalnik Pedagogiczny 2016, nr 3, s. 126-134.
36. Mikulska Anna, Chińscy uczniowie w polskiej szkole. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, s. 33-41.
37. Młynarczuk-Sokołowska Anna, Experiencing migration: a child in a new socio-cultural environment. Kultura i Edukacja 2020, nr 4, s. 138-158.
38. Mucha-Iwaniczko Klaudia, Kształcenie kompetencji interkulturowych na lekcjach języka polskiego : o książce Katherine Marsh "Chłopiec znikąd". Języki Obce w Szkole 2021, nr 1, s. 73-79.
39. Mucha-Iwaniczko Klaudia, Terapeutyczna rola literatury. Wokół książki Ulfa Starka "Chłopiec, dziewczynka i mur..." : inspiracje dydaktyczne. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, s. 61-65.
40. Napierała Karolina, Mikołajczak Małgorzata, Tydzień Kultury w naszej szkole. Biblioteka w Szkole 2021, nr 12, s. 34-35.
41. Nasze prawa to ważna sprawa! Bliżej Przedszkola 2016, nr 5, s. 50-57.
42. Nguyen Renata A., Rozdźwięk w edukacji imigrantów. Dyrektor Szkoły 2016, nr 11, s. 73-76.
43. Nie jesteśmy tacy sami. Bliżej Przedszkola 2017, nr 9, s. 70-73.
44. Nikitorowicz Jerzy, Edukacja i komunikacja międzykulturowa w kształtowaniu kompetencji międzykulturowych. Edukacja 2019, nr 3, s. 6-17.
45. Nikitorowicz Jerzy, Edukacja międzykulturowa w procesie wspierania rozwoju tożsamości w warunkach wielokulturowości. Kultura i Edukacja 2018, nr 3, s. 55-68.
46. Nowak Katarzyna, Szkoła wobec wielokulturowości na przykładzie współczesnej Francji. Remedium 2018, nr 1, s. 26-27.
47. Ohia-Nowak Margaret Amaka, Jak uczyć komunikacji inkluzywnej w grupie zróżnicowanej narodowościowo i religijnie? Głos Pedagogiczny 2022, nr 136, s. 18-22.
48. Okrasa Marzena, Dąbrowska-Żmuda Katarzyna, Postrzeganie imigrantów w aspekcie afektywnym przez studentów pedagogiki w perspektywie ich przyszłej pracy zawodowej. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, s. 94-112.
49. Orowiecka Katarzyna, Baśnie i bajki we wczesnej edukacji międzykulturowej. Cz. 2. Biblioterapeuta 2020, nr 2, s. 31-41.
50. Pacholarz Piotr, Polskimi śladami w Buriacji. Geografia w Szkole 2021, nr 2, s. 22-24.
51. Perz Weronika, Ławecka Marta, Szymańska-Wiśniewska Marta, Wielokulturowość w szkole. Remedium 2016, nr 7/8, s. 57-59.
52. Pogorzelska Marzanna, Młodzi, gniewni, radykalni u wrót szkoły : inspiracje dla pracy pedagogicznej w wielokulturowej rzeczywistości. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2017, nr 6, s. 36-43.
53. Potoniec Katarzyna, Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, s. 154-167.
54. Pruś Małgorzata, Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów. Głos Pedagogiczny 2022, nr 132, s. 30-33.
55. Rabczuk Wiktor, Singapur - azjatycki model wielokulturowości. Kultura i Edukacja 2018, nr 3, s. 11-27.
56. Rogalska-Marasińska Aneta, University in front of the necessity of teacher development towards intercultural dialogue and understanding - forms and methods. Kwartalnik Pedagogiczny 2016, nr 3, s. 135-158.
57. Romanowska Jadwiga, Explanatory potential of the concepts of transculturation/transculturality in intercultural education. Kwartalnik Pedagogiczny 2021, nr 2, s. 92-103.
58. Rzeżutka Weronika, Z kolegą z Ukrainy w jednej ławce - jak tworzyć wielonarodowe szkoły? Monitor Dyrektora Szkoły 2022, nr 8, s. 43-45.
59. Rzeżutka-Wróblewska Weronika, Przygotować szkołę na migrantów. Dyrektor Szkoły 2022, nr 1, s. 28-31.
60. Sadowska Katarzyna, Koziołek Matołek jako bohater zanurzony (i topiony) w wielojęzyczności. Edukacja Wczesnoszkolna 2022/2023, nr 2, s. 91-104.
61. Sobecki Mirosław, Wielowymiarowe poczucie tożsamości społeczno-kulturowej : idea i badanie : perspektywa pedagogiczna. Kultura i Edukacja 2018, nr 3, s. 85-103.
62. Stankiewicz Katarzyna, Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym : na przykładzie migracji powrotnych. Kultura i Edukacja 2019, nr 1, s. 248-262.
63. Stróżyński Klemens, Szkoła wobec różnic kulturowych : pedagogiczny spacer po linie. Dyrektor Szkoły 2016, nr 11, s. 61-63.
64. Stróżyński Klemens, Szkoła a współczesne różnice kulturowe. Nowa Szkoła 2016, nr 8, s. 12-19.
65. Szafrańska-Gajdzica Anna, Przewodnik, tłumacz, ideolog czy indoktrynator - nauczyciel w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Ruch Pedagogiczny 2016, nr 1, s. 45-54.
66. Szeliga Łukasz, Od bycia obok do bycia razem. Polonistyka 2022, nr 4, s. 20-24.
67. Szerląg Alicja, Kreowanie przestrzeni międzykulturowej na Wileńszczyźnie. Kultura i Edukacja 2018, nr 3, s. 28-41.
68. Szulgan, Alina, Praca z dziećmi cudzoziemskimi w polskiej szkole : metody działania i własne doświadczenia. Języki Obce w Szkole 2019, nr 4, s. 55-59.
69. Świdzińska Agata, Lalki-motanki jako metoda pracy nad zrozumieniem doświadczenia migracyjnego. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, s. 184-201.
70. Twardzik Anna, Edukacja międzykulturowa w przedszkolu : raport z badań nauczycieli. Kultura i Edukacja 2018, nr 3, s. 218-230.
71. Waleriańczyk Anna, Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu. Monitor Dyrektora Przedszkola 2022, nr 5, s. 5-10.
72. Wnęk Marcelina, Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etycznymi w szkole i integrować multikulturową klasę? Głos Pedagogiczny 2022, nr 131, s. 16-19.
73. Wszystkie dzieci bawią się. Bliżej Przedszkola 2019, nr 5, s. 42-44.
74. Zakrzewska-Olędzka Dominika, Migracja w świat online a realizacja założeń hipotezy kontaktu w dobie pandemii COVID-19. Kultura i Edukacja 2020, nr 3, s. 168-183.
75. Zdziebło Kazimiera, Wielokulturowość współczesnego społeczeństwa wyzwaniem dla edukacji i kształcenia ustawicznego. Kwartalnik Pedagogiczny 2017, nr 2, s. 187-203.
Oprac. Anna Stefaniak