Wychowanie estetyczne – zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2015-2023

Zestawienie do pobrania

KSIĄŻKI

1. Andrzejewska Jolanta, Bilewicz-Kuźnia Barbara (red.), Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej : w 60-lecie pracy zawodowej Profesor Sabiny Guz. Lublin 2020.

2. Chęcińska Urszula (red.), Dziecko i sztuka w kontekście wczesnej edukacji. Szczecin 2018.

3. Florczykiewicz Janina, Nowak Tomasz (red.), Sztuki wizualne w edukacji. 1, Patrzę, widzę, wiem. Siedlce 2016.

4. Gaweł Anna, Bieszczad Bogusław (red.), Reinterpretacje kontekstów wychowania. Kraków 2016.

5. Jakubowski Witold, Edukacja w popkulturze - popkultura w edukacji : (szkice z pedagogiki kultury popularnej). Kraków 2021.

6. Józefowicz Anna [i in.], Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej - idee, koncepcje i rozwiązania metodyczne. Toruń 2015.

7. Józefowski Eugeniusz, Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce. Warszawa 2017.

8. Kisiel Mirosław, Zrałek-Wolny Magdalena, Zabawa sztuką : socjoterapeutyczne wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu. Warszawa 2019.

9. Lewartowicz Urszula, Pozalekcyjna edukacja kulturalna w teorii i praktyce. Lublin 2015.

10. Mikler-Chwastek Anna (red.), Obszary wychowania przedszkolnego : najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne. Warszawa 2016.

11. Ungeheuer-Gołąb Alicja, Kopeć Urszula (red.), Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka. Rzeszów 2016.

12. Zalewska-Pawlak Mirosława, Sztuka i wychowanie w XXI wieku : w poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu. Łódź 2017.

13. Żukowska Anna Marta, Lewartowicz Urszula (red.), Teoria i praktyka edukacji estetycznej. Lublin 2022.

 

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

1. Budzik Justyna Hanna, Plakat jako tekst kultury w szkolnej edukacji filmowej. Język Polski w Liceum 2016/2017, nr 2, s. 84-99.

2. Depta Henryk, Wychowanie w blasku sztuki. Kwartalnik Pedagogiczny 2017, nr 4, s. 61-72.

3. Forecka-Waśko Katarzyna, Muzyczna podróż z Waltem Disneyem. Cz. 3. Wychowanie w Przedszkolu 2022, nr 6, s. 56-58.

4. Forecka-Waśko Katarzyna, Muzyczna podróż z Waltem Disneyem. Cz. 2. Wychowanie w Przedszkolu 2022, nr 4, s. 16-19.

5. Gajda Janusz, Od wychowania estetycznego do pedagogiki kultury. Kwartalnik Pedagogiczny 2017, nr 4, s. 73-83.

6. Gogłuska-Jerzyna Marta, Narodziny i rozwój polskiej teorii wychowania estetycznego. Kwartalnik Pedagogiczny 2015, nr 3,  s. 21-33.

7. Jarmuszkiewicz Anna, Nowak Katarzyna, Wychowanie przez sztukę. Remedium 2017, nr 10, s. 2-4.

8. Jendrysik Kinga, Muzyka w klasach 1-3 - konieczność czy przywilej? Wychowanie Muzyczne 2020, nr 2, s. 30-32.

9. Kamińska Izabela, Potwory i bazgroły. Życie Szkoły 2022, nr 1, s. 40-41.

10. Kamińska Izabela, Sztuka abstrakcyjna : pomysły na ciekawe zajęcia z zakresu edukacji artystycznej klas 1-3. Życie Szkoły 2022, nr 1, s. 42.

11. Kisiel Mirosław, Dubrovina Irina, Wprowadzanie dziecka w świat piękna poprzez wartości estetyczne sztuki muzycznej. Nauczyciel i Szkoła 2018, nr 3, s. 105-120.

12. Kłysz-Sokalska Natalia, Emocje w wychowaniu muzycznym ucznia. Nauczanie Początkowe 2016/2017, nr 2, s. 25-41.

13. Kołodziejska Lidia, Kształtowanie wrażliwości estetycznej przedszkolaków. Wychowanie w Przedszkolu 2023, nr 6, s. 28-33.

14. Kwiatkowska-Tybulewicz Barbara, Edukacyjny potencjał Pawilonu Polonia na Biennale Sztuki w Wenecji: Halka/Haiti oraz Mały Przegląd. Kwartalnik Pedagogiczny 2021, nr 3, s. 7-29.

15. Kwiatkowska-Tybulewicz Barbara, The educational turn in contemporary art and critical aesthetic pedagogy: rethinking the theory of aesthetic education. Kultura i Edukacja 2020, nr 4, s. 94-108.

16. Malinowski Adam, Cele i treści edukacji plastycznej w kształceniu studentów Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Kwartalnik Pedagogiczny 2017, nr 4, s. 134-138.

17. Minchberg Małgorzata, Współczesny dialog sztuki i edukacji. Meritum 2022, nr 3, s.  2-7.

18. Nowak Zbigniew, Jak związać zerwaną nitkę? O edukacji artystycznej dzieci. Wychowanie Muzyczne 2022, nr 2, s. 14-22.

19. Nowel Ewa, "Ziarno prawdy" Borysa Lankosza. (Naj)bliżej uczestnictwa w kulturze. Język Polski w Liceum 2016/2017, nr 2, s. 39-58.

20. Nyczkało Swietłana, Sztuka architektury źródłem wychowania estetycznego uczniów. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2020, nr 4, s. 71-79.

21. Olejarz Agnieszka, Opowieści z obrazów mistrzów : połączyć malarstwo i muzykę. Biblioteka w Szkole 2015, nr 11, s. 17-19.

22. Pająk Barbara, Każdy z nas jest twórczy : scenariusz zajęć z elementami arteterapii. Biblioteka w Szkole 2021, nr 1, s. 32-33.

23. Pankowska Krystyna, Rozwój polskiej teorii wychowania estetycznego : prekursorzy i twórcy. Kwartalnik Pedagogiczny 2017, nr 4, s. 41-55.

24. Ploch Leszek, Adaptacja osób z niepełnosprawnością w warunkach aktywności artystycznej. Niepełnosprawność i Rehabilitacja 2016, nr 4, s. 20-34.

25. Przerembska Violetta, Marii Przychodzińskiej idee wychowania estetycznego wobec liberalizmu kulturowego. Wychowanie Muzyczne 2020, nr 1, s. 51-56.

26. Przychodzińska Maria, Muzyka jako czynnik mający wpływ na rozwój myślenia dziecka. Wychowanie Muzyczne 2020, nr 1, s. 84-88.

27. Przychodzińska Maria, Muzykalność - wrodzona czy nabyta? Wychowanie Muzyczne 2020, nr 1, s. 79-81.

28. Przychodzińska Maria, Rozwój władz poznawczych. Wychowanie Muzyczne 2020, nr 1, s. 82-83.

29. Rusaczyk Janusz, Rozwój muzyczny dziecka przedszkolnego. Wychowanie Muzyczne 2020, nr 2, s. 4-9.

30. Sawiński Julian Piotr, Jak podnieść kulturę polskiej szkoły? Nowa Szkoła 2016, nr 10, s. 19-24.

31. Sławińska Monika, Rozmowy z uczniami o kulturze. Cz. 7, Jak kochają artyści? Odcienie miłości w sztuce. Wychowanie Muzyczne 2021, nr 3, s. 63-68.

32. Sławińska Monika, Rozmowy z uczniami o kulturze. Cz. 5, Sztuka w obliczu wojny i zagrożeń totalitarnych. Wychowanie Muzyczne 2020, nr 4, s. 68-74.

33. Sławińska Monika, Rozmowy z uczniami o kulturze. Cz. 3, Piękno i brzydota we współczesnym świecie. Wychowanie Muzyczne 2020, nr 3, s. 38-46.

34. Słyk Urszula, Kisiel Mirosław, Wartość artystyczna i wychowawcza muzycznego projektu edukacyjnego w procesie nabywania przez uczniów kompetencji społecznych i kulturowych (na przykładzie projektu „Przyjaźnię się z Fryderykiem Chopinem"). Nauczyciel i Szkoła 2018, nr 2, s. 47-64.

35. Suświłło Małgorzata, Estetyczne inspiracje Marii Przychodzińskiej - między estetyką a praksjalizmem we wczesnej edukacji muzycznej. Wychowanie Muzyczne 2020, nr 1, s. 57-65.

36. Ungeheuer-Gołąb Alicja, Obrazek na całe życie : o roli pierwszych obrazów/ilustracji w życiu dziecka na przykładzie autodoświadczania. Chowanna 2015, t. 2, s. 105-117.

37. Z wizytą w teatrze. Nauczycielka Szkoły Podstawowej 2020, nr 94, s. 4-5.

38. Zalewska-Pawlak Mirosława, Trwanie, zmienność i przemilczanie : rozważania nad teorią wychowania estetycznego zainspirowane filozofią Bergsona. Kwartalnik Pedagogiczny 2017, nr 4, s. 84-94.

39. Zielińska Ewa, Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu : sposoby realizacji treści programowych z zakresu sprawności ruchowej, edukacji plastyczno-konstrukcyjnej, edukacji matematycznej. Bliżej Przedszkola 2016, nr 5, s. 72-74.

40. Żak-Szwarc Justyna, Paradoksy estetyczne w świetle polemik artystów i teoretyków w XX i XXI wieku. Kwartalnik Pedagogiczny 2021, nr 3, s. 30-46.

Oprac. Anna Stefaniak

Powrót do Dydaktyka